به گزارش افکارنیوز، سيدباقر حسينی نماينده مردم زابل، زهك و هيرمند، در گفت و گو با تابناک ضمن انتقاد از بیکاری جوانان منطقه، دلیل اصلی ناکامی دولت در کاهش نرخ بیکاری را ضعف دولت در اجرای قوانین میداند و اظهار داشت: منطقه زابل و زهك، پتانسيل لازم براي ايجاد اشتغال مردم خودش را دارد ولي متأسفانه عدماجراي مصوبات دولتي، حل مشكلات را به تعويق مياندازد. ۵سال از مصوبه منطقه ويژه اقتصادي اين حوزه ميگذرد اما معلوم نيست چرا اين دست مصوبات اجرايي نميشوند. چرا به راستي دولتمردان به اين گوشه از كشور توجه لازم را ندارند.

از جمله مواردی که اکثر نمایندگان دلیل گسترش بیکاری کنونی می‌دانند، نیمه کاره رهاشدن پروژه‌های دولتی است. بسیاری از پروژه‌های که در دولت کنونی و دولتهای گذشته کلنگ آنها به زمین خورده و میلیاردها تومان از بیت المال برای به ثمر رسیدن آنها هزینه شده است.

حسینی با تاکید بر اینکه دولت برای اینکه بتواند نرخ بیکاری را کاهش دهد باید به رشد زیرساختهای عمرانی کشور بیش از پیش توجه کند، اظهار داشت: یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد، فعال کردن شهرک‌های صنعتی، کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی‌ای است که همه در سال‌های اخیر تعطیل شده‌اند. با توجه به بودجه‌ای که دولت اختصاص داده و با جذب اعتبارات لازم باید به بخش صنعت زابل کمک کرد تا خود را احیا کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: پس از آنکه واردات دام در انحصار برخی از مسئولان قرار گرفت کشتارگاه زابل تعطیل و در نتیجه حدود ۱۵۰ نفر بیکار شدند. لذا شایسته نیست به محرومیت بیشتر این خطه دامن زده شود.

حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی نژاد، نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی، نیز از دیگر نمایندگانی است که وضعیت اشتغال جوانان را نگران کننده ارزیابی می کند و معتقد است در سال تولید ملی باید به بخش کشاورزی توجه بیشتری شود تا علاوه بر حل مشکل معیشتی کشاورزان معضل اشتغال هم بهبود پیدا کند.

این عضو فراکسیون روحانیون مجلس نهم که راهکار کاهش بیکاری را استفاده از ظرفیت‌ کشاورزی برمی‌شمرد در ادامه اظهار داشت: عدم ‌استفاده از ظرفیت تولید داخل کشور نیز بسیار نگران‌کننده است متأسفانه نگاه ما بیشتر به سمت واردات است تا صادرات در سال تولید ملی باید به این مقوله توجه شود کشاورزان ما که در استان به تولید خرما مشغولند اگر بتوانند مشتقات این محصول را چون شیرینی یا مواد خوراکی که با این محصول درست می‌شود تولید کنند علاوه بر طرف شدن مشکل خرید محصول از کشاورزان و حل مشکلات معیشتی آنان بخش بزرگی از مشکل اشتغال هم در استان بهبود می‌یابد.

البته این تنها نمایندگان نیستند، که در کنار انتقاد از وضعیت اشتغال جوانان راهکارهایی را برای کاهش بیکاری ارائه می‌دهند. اساتید دانشگاهی، کارشناسان و فعالان مختلف اقتصادی به خصوص کارآفرینان بارها تکیه بر ظرفیت های داخلی راه برون رفت از این معضل عنوان کرده اند. اما متاسفانه «گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست؛ آنچه به جایی نرسد فریاد است»