به گزارش افکارنیوز، رضا باكري در گفتوگو با ايسنا، درباره اضافهكردن آب به شير اظهار كرد: ميزان آب موجود در شير بايد بر اساس استاندارد باشد و ميزان مازاد آب در هر كيلو شير مشمول جرائم خواهد شد.

به گفته‌ وی اگر دامداران بیش از سه بار آب مازاد در شیر عرضه‌شده‌شان داشته باشند، براساس قانون موسسه‌ استاندارد تحویل این نوع شیر ملغی خواهد شد و کارخانه‌ها از تحویل آن خودداری می‌کنند.

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی اعلام کرد: براساس استاندارد ۳.۲ درصد از شیر باید چربی باشد، هشت تا ۸.۵ درصد ماده خشک بدون چرب(ویتامین، املاح، پروتئین، لاکتوز، مواد مغذی و …) از شیر را تشکیل می‌دهند و میزان باقی‌مانده که بیش از ۸۸ درصد است باید آب باشد؛ البته آبی که در بدن دام به عنوان شیر تولید می‌شود و خارج از این میزان اگر آبی در شیر اضافه شده باشد، خلاف قانون استاندارد بوده و جریمه دارد لذا از دامدار تحویل گرفته نمی‌شود.

باكري افزود: در زمان توليد شير پاستوريزه در كارخانهها محصولات بايد از استاندارد تبعيت كنند و ميزان آب موجود در هر محصول لبني، چربي، ماده خشك و ديگر مواد آن كاملا مشخص شده است كه تحت بررسي و نمونهبرداري موسسه استاندارد قرار داشته لذا مصرف آب در شير هم قابل تشخيص بوده و جريمه دارد.