به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، مياحي ـ مدير امور عمليات شركت ملي نفتكش ايران ـ با اشاره به اينكه ايران در حال حاضر با داشتن ۴۷ فروند كشتي نفتكش چهارمين قدرت حمل و نقل نفت در جهان است، اعلام كرد: در صورت توسعه ناوگان كشتيهاي نفتكش سال ۱۳۹۲ ايران در جايگاه دوم قرار خواهد گرفت.

به گفته‌ وی از ۴۷ فروند کشتی نفت‌کش ۴۳ فروند آن مربوط به حمل نفت خام، سه فروند مربوط به حمل فرآورده‌های نفتی و یک فروند آن مربوط به حمل گاز مایع است.

میاحی از سفارش و خرید تعدادی دیگر از نفت‌کش‌ها برای ارتقاء جایگاه ایران و حمل‌ونقل نفت و فرآورده‌های نفتی خبر داد و گفت: ۱۳ فروند کشتی نفت‌کش برای حمل نفت خام سفارش داده‌ایم که به زودی آنها را تحویل خواهیم گرفت. هم‌چنین در حال خرید یک فروند کشتی حمل گاز مایع و تعدادی کشتی حمل فرآورده نیز خواهیم بود.

وی تاکید کرد: توسعه ناوگان نفت‌کش‌های ایران بدون هیچ کمکی از بانک مرکزی صورت گرفته است.

به گفته‌ وی در حال حاضر ظرفیت جابه‌جایی حمل نفت در فرآورده‌های نفتی ایران روزانه معادل ۱۱ میلیون تن است که با توسعه‌ ناوگان نفت‌کش‌ها به ۱۸ میلیون تن در روز می‌رسد.

مدیر امور عملیات شرکت ملی نفت‌کش ایران با اشاره به این‌که در صورت توسعه‌ ناوگان نفت‌کش‌ها ظرفیت حمل‌ونقل نفت ایران سالانه معادل یک میلیارد بشکه می‌رسد، اظهار کرد: این ظرفیت ایجاد شده پاسخ‌گوی ۷۰ درصد صادرات نفت خام ایران خواهد بود.

وی با اعلام این‌که ناوگان نفت‌کش‌های ایران از نظر جوانی(طول عمر) مقام نخست را در جهان داراست، گفت: میانگین عمر نفت‌کش‌های ایران شش سال است.

میاحی هم‌چنین با اشاره به این‌که نفت‌کش‌های ایران از نظر کیفیت در منطقه جایگاه نخست را دارند، گفت: از نظر کیفیت نفت‌کش‌های ایران در جهان نیز دارای جایگاه مناسبی هستند.

مدیر امور عملیات شرکت ملی نفت‌کش ایران با اعلام این‌که نفت‌کش‌های ایران در بنادر مهم ۵۰ کشور دنیا در حال تردد هستند، گفت: برخی از این نفت‌کش‌ها مبدأ و مقصدشان ایران نیست، اما طبق خواسته وزارت نفت تمامی آنها تغییر مسیر داده و به زودی کلیه‌ نفت‌کش‌های ایران در خدمت کشور قرار خواهند گرفت.

به گفته‌ وی چند فروند کشتی نفت‌کش ایران در مدیترانه، شمال اروپا، ژاپن، کره جنوبی، چین، سوئد، فرانسه و انگلیس در حال تردد‌ هستند.

میاحی با تاکید بر این‌که شرکت ملی نفت‌کش ایران به مسائل اچ، اس. ای متعهد است، گفت: نفت‌کش‌های ایران برای گرفتن تاییدیه زیست‌محیطی توسط برخی از شرکت‌های معتبر نفتی مانند بی. پی و توتال بازرسی می‌شود و تاکنون نفت‌کش‌های ایران هیچ‌گونه توقیفی در خارج از آب‌های ایران نداشته‌اند.

مدیر امور عملیات شرکت ملی نفت‌کش ایران با بیان این‌که در سال ۱۳۳۴ شرکت ملی نفت‌کش ایران هیچ‌گونه پرسنل ایرانی نداشت، اعلام کرد: اکنون دو هزار و ۶۰۰ نفر پرسنل ایرانی که معادل ۹۵ درصد کارکنان این شرکت است، مشغول به کارند، ضمن این‌که ۴۰۰ دانشجو نیز در حال گذراندن کارآموزی در این زمینه هستند.

به گفته وي شركت ملي نفتكشهاي ايران در تمام سالها به جز سال ۲۰۱۱ سودآور بوده است.