اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری به کاهش خسارت سیل کمک می کند

حمید نوری گفت: هر یک دهه پدیده لانینا و ال نینو پی در پی شکل می گیرد که شدت آن می تواند ضعیف و قوی باشد و براساس پیش بینی سازمان هواشناسی امسال با وقوع پدیده ال نینو، بارش های پاییز و زمستان افزایش می یابد.

به گفته او، دریای مدیترانه بیش از ۷۰ درصد رطوبت بارشی ما را تامین می کند، دریای سیاه هم یکی از مناطق مهم تاثیر گذار در بارش ایران است که با توحه به تغییر فشار هوا و جابه جایی در آن منطقه در بارش ایران هم اثر می گذارد.

نوری ادامه داد: پیش بینی سالانه هواشناسی زمان تقریبی دوره ال نینو و لانینا را نشان می دهد و این طور نیست که بعد از وقوع این پدیده ها اقداماتی را بخواهیم انجام دهیم. لذا از قبل باید آمادگی استفاده از ظرفیت های موجود اعم از عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در بحث مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی استفاده شود.

مدیرکل آبخیزداری سازمان منابع طبیعی با اشاره به تاثیر پدیده ال نینو بر شدت بارندگی ها گفت: در سال های گذشته اقدامات آبخیزداری معطوف به آبراهه ها بود و این بدان معنا نیست که در دامنه ها کار صورت نمی گرفت، اما اعتبارات گسترده عمدتا صرف اعتبارات سازه ای می شد، درحالی که نگاه جدید سازمان بحث تقویت پوشش گیاهی و نگاه اکولوژیک محور است.

او ادامه داد: بنابر تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بر اقدامات آبخیزداری به عنوان اولویت برنامه های توسعه پایدار در کشور گریزی در خصوص مدیریت سفره های آب زیرزمینی، مدیریت روان آب و سیلاب نیست‌.

نوری گفت:اجرای عملیات  آبخیزداری و آبخوان‌داری علاوه بر حفظ پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک، تقویت پوشش گیاهی تا ۷۰ درصد خسارت وقوع سیل را کاهش می دهد که از این رو تخصیص اعتبارات لازم به این امر باید مورد توجه قرار گیرد.

اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری به کاهش خسارت سیل کمک می کند