هوشمندسازی یارانه آرد و نان، جلوی رانت و فساد در این بخش را می‌گیرد

در میز اقتصاد امروز به موضوع آغاز نظارت برخط نانوایی ها با حضور نظافتی مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت جهاد کشاورزی،محمود بنانژاد دبیر کل اتاق اصناف ایران و کوشش تبار معاون امور اقتصادی وزیر کشور مورد بررسی قرار گرفت.

نظافتی مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان گفت: با راه اندازی این سامانه اطلاعات عملکرد نانوایان به طور برخط در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و بازرسان شورای آرد و نان قرار گرفته و از این پس نظارت بر نانوایی‌ها بر اساس این اطلاعات صورت می‌گیرد.

او گفت: در هوشمند سازی طرح داده‌دادهای۶ نانوایان مشخص خواهد شد، در حال حاضر ۴ میلیارد ۹۳۰ تراکنش نان تا امروز صورت گرفته است.

او گفت: همچنین رسید سوابق نان مشتریان در آینده نزدیک قابل مشاهده خواهد بود، در واقع هدف این است که هوشمندسازی یارانۀ آرد و نان شفاف خواهد شد .

مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان گفت: دستگاه‌های کارت خوان مخصوص نانوایی‌ها منوی بازرسی هم ایجاد شده و در اختیار بازرسان قرار می‌گیرد تخلفات در سامانه ثبت و بعد از طی مراحل به تعزیرات برای رسیدگی به تخلفات ارسال می‌شود.

او با اشاره به یکی از تخلفات انجام شده تصریح کرد: به طور مثال در یکی از تخلفات انجام شده به یک باره ۱۶۰۰ عدد نان با ۴ تراکنش بانکی در فاصله چند دقیقه کارت کشیده شده است.

او گفت: طرح هوشمندسازی یارانه آرد از ابتدا تلاش داشت با یکسری سیاست‌های غیرقیمتی درجهت تقویت اقتصاد نانوایان قدم بردارد. یکی از دغدغه‌های مهم در طرح هوشمندسازی یارانه آرد، تقویت اقتصاد واحد‌های نانوایی بوده است. پرداخت کمک هزینه و تسویه آن به صورت روزانه از ابتدای فاز اول تاکنون، یکی از سیاست‌های غیرقیمتی در جهت تقویت اقتصاد نانوایان محسوب می‌شود.

به گفته نظافتی، ما هیچ آردی بدون سهمیه به نانوایان تا امروز ارائه نکرده ایم.

اوگفت: زیر ساخت طرح هوشمندسازی به گونه‌ای است که تمام دستگاه‌های زیر ربط بتوانند ورود کنند همچنین سامانه جدیدی داریم که نانوایان بر اساس داده‌ها توسط دستگاه دسته بندی خواهد شد .

نظافتی گفت: همچنین از ماه آینده و با صدور فاکتور الکترونیکی برای نان، شکایات مردمی از نانوایی‌ها نیز از طریق همین سامانه و به شکل برخط در اختیار بازرسان قرار می‌گیرد.  

مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان گفت:با اجرای کامل هوشمندسازی یارانه آرد و نان، جلوی ریزش‌های احتمالی و رانت و فساد در این بخش گرفته می‌شود.

در ادامه این برنامه امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت جهاد کشاورزی گفت:در سال گذشته وزارت کشور یک ابلاغیه صادر کرد که مسولیت آرد نان با وزارت کشور است که یک گارگروه ایجاد کردن که یکی از آن‌ها وزارت جهاد است ماهم به عنوان یکی از اعضا این گروه بازرسان ما توانسته این موضوع را بررسی می‌کنند.

او گفت: سامانه کارتخوان هوشمند شکل گرفت که اقدامات مثبت نظارت نان هوشمند شده است همچنین دسترسی نظارت برخط نانوایان ایجاد شد، بحث نظارت بر اساس تصادفی بود، ولی از امروز توسط بازرسان و برخط تخلف نانوایان محرز می‌شود.

امرالهی گفت: اگر نانوایان تخلف و یا عملکرد مثبت داشت در نرم افزار تعبیه شده در دستگاه قابل اجرا و پیگیری است.

امراللهی تصریح کرد: از اول آبان هم طرح نظارتی بر آرد و نان نانوایی‌ها را شروع کرده ایم که با همکاری وزارت کشور، استانداران، فرمانداران و بخشداران در سراسر کشور انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص استفاده از کارت خوان‌های دیگر توسط نانوایان گفت: طی یکماه گذشته ۳۰۰ هزار بازرسی از نانوایان انجام شده است، مردم حتما باید تعداد نان و با چه قیمتی را خودشان در کارتخوان تعبیه شده انجام دهند و نانوایان موظف به انجام این کار نیستند در غیر این صورت نانوایان تخلف کرده و برخورد می‌شود.

محمود بنانژاد دبیر کل اتاق اصناف ایران گفت:در واقع این برنامه اتفاق خوبی بوده است، یارانه‌ای را دولت می‌دهد، ولی متاسفانه به هدف نهایی نرسیدیم.

او گفت:خوشبختانه با طرح نظارت بر خط نانوایی‌ها تخلفات کاهش پیدا می‌کند، زمانی که آرد کیسه‌ای از ۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان که بفروش می‌رود و با نظارت جلوی این گران‌فروشی گرفته می‌شود.

او گفت: قیمت دستوری که هزینه نانوایان افزایش یافته باعث شده نانوایان نتوانند هزینه خود و دستمزد کارگر را پرداخت کنند که امیدواریم این طرح برطرف شود.

در ادامه کوشش تبار معاون امور اقتصادی وزیر کشور گفت:در خصوص نان در چندوقت اخیر دولت برنامه برای ثبات فروش نان در نظر گرفت، کار کارشناسی که انجام شد این بود که می‌بایست یک متناسب سازی قیمت شکل گیرد.

او گفت: از مدت یکسال و نیم تمامی استان‌ها به فراخور نوع آرد دریافتی که می‌گیرند ۳۰ درصد به حساب نانوا واریز می‌شود که این کمک جدی است که به نانوایان پرداخت می‌شود.

کوشش تبار گفت: ما باید ثبات قیمت نان داشته باشیم باید نظارت بر نان افزایش یابد، به طور کلی باید تناسب سازی و نظارت تقویت شود تا مردم شاهد نظارت مستمر روی قیمت نان انجام شده است.

هوشمندسازی یارانه آرد و نان، جلوی رانت و فساد در این بخش را می‌گیرد