حقوق کارگران آب نرود / ضرورت توجه دولت به حقوق کارگران

افزایش حقوق کارگران در سال 1403 یکی از دغدغه های بزرگ کارگران می باشد. بسیاری از این قشر زحمتکش می خواهند بدانند که در سال 1403 چقدر حقوق آنها افزایش پیدا می کند به خصوص که گفته می شود افزایش حقوق کارمندان در سال آینده 20 درصد خواهد بود.

به گزارش افکارنیوز، افزایش حقوق 20 درصدی کارمندان باعث شده با توجه با تورم بالای در کشور و مشکلات معیشتی ناراحتی این قشر زحمتکش را به وجود آورد.

افزایش 20 درصدی حقوق ها؟

ظاهرا دولت برای افزایش حقوق و یا دستمزد بر رقم 20 درصد حالا یکم کمتر یا بیشتر امید بسته است.

پارسال هم حداقل دریافتی کارکنان دولت به میزان 20 درصد بالا رفته بود و حالا هم با ابلاغ بخشنامه بودجه سال 1403 مشخص شد که قرار است حداقل حقوق کارکنان افزایش 20 درصدی داشته باشد.

به خاطر همین موضوع کارگران نیز نگران هستند که حقوق آنها تنها 20 درصد افزایش یابد که با توجه به پایه حقوق کارگران اصلا کفاف مخارج زندگی یک کارگر را نمی دهد.

حقوق کارگران در سال 1403

پارسال حداقل دریافتی کارکنان دولت با افزایش 20 درصدی به هفت میلیون و 900 هزار تومان رسید و همین موضوع با توجه به افزایش درآمدهای مالیاتی و فشار بر حقوق‌بگیران از این محل، با انتقادات فراوانی همراه شد.

حالا هم ظاهرا افزایش روی همان رقم خواهد بود البته تنها در بخشنامه. این احتمال هم وجود دارد که با وجود بالا باقی ماندن نرخ تورم در اقتصاد ایران، این رقم تغییر کند.

اما اگر دولت بر همین عدد پافشاری کند، حقوق کارکنان دولت با افزایش یک میلیون و 580 هزار تومانی به 9 میلیون و 480 هزار تومان می‌رسد. ناگفته نماند این رقم حتی به خواسته کارگران هم در سال جاری که 13 میلیون تومان بود و با قیمت سبد معیشت همخوانی داشت، نمی‌رسد.

کارگران نگران افزایش 20 درصدی حقوق

افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت نیز باعث نگرانی‌ها از دستمزد کارگران شده که نکند آنها نیز 20 درصد افزایش حقوق داشته باشند.

این در حالی است که در سال 1401 افزایش 57 درصدی حقوق کارگران نیز نتوانست کفاف هزینه های این قشر را بدهد و تورم باعث شده سفره معیشتی کارگران هر روز کوچک تر شود.

بر اساس آخرین آمار و برررسی کارشناسان اقتصادی تورم در کشور همچنان بالاست و مطمئنا دولت برای کاهش فاصله درآمدی کارگران و تورم باید بهتر تصمیم گیری کند.

افزایش حقوق کارگران در 1403

اگر تورم کماکان بالا بماند و بانک مرکزی به تورم 30 درصدی که وعده داده، نرسد؛ افزایش 20 درصدی حقوق و دستمزد برای کارگران و زندگی آنها بسیار سخت خواهد بود.

 این در حالیست که ماده 41 و تبصره 2 قانون کار بر این نکته تاکید می‌کند که دستمزد باید مطابق تورم و سبد معیشت تعیین شود.

واکنش وزیر کار به افزایش حقوق کارگران

مرتضوی وزیر کار درباره حقوق کارگران می گوید که قانونگذار مشخص کرده که شورای عالی کار حداقل حقوق و دستمزد را مشخص کند.

ما حداقل حقوق را مشخص کردیم نه حداکثر را. لذا توافقات بین کارگری و کارفرمایی هر چه باشد مورد تایید وزارتخانه هم است. ما سالانه مقدار افزایش حقوق را مشخص کردیم. در جلسات آتی در خصوص مسکن کارگری بحث و گفتگو خواهیم کرد.

حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۲۷ درصدی همراه شد که در وهله نخست باعث خوشحالی کارگران شد اما تورم بالایی که در ماه های نخست سال به وجود آمد اثر افزایش حقوق را خنثی کرد.

حقوق کارگران در ایران توسط شورای عالی کار و پس از تصویب رقم پیشنهادی دولت مشخص می‌شود. در طول سال بحث های زیادی در خصوص افزایش مجدد حقوق کارگران مطرح شده است.

در برهه ای خبر افزایش دوباره حقوق کارگران جدی شد و کارگران امیدوار شدند اما با شروع پاییز این امیدواری ها کمرنگ شد. کارگران امیدوارند اگر حقوق کارگران در سال جاری اضافه نمی شود حداقل در شروع سال آینده با افزایش قابل توجهی همراه شود.

دولت آیت الله ابراهیم رئیسی لقب دولتی انقلابی را یدک می کشد و در طول دو سال گذشته نشان داده دغدغه قشر مستضعف را می شناسد و از سوی دیگر مجلس نیز مطمئنا باید به افزایش حقوق کارگران ورد کند .