صرفه‌جویی ۲۷ هزار میلیارد تومانی در مصرف آرد یارانه‌ای تا پایان سال

سید احسان خاندوزی در آیین ارائه دستاوردهای طرح ملی هوشمند سازی یارانه آرد و نان و رونمایی از بزرگترین سامانه اشتراک گذاری تجربه خرید گفت: عموماً اصلاحات اقتصادی در دنیا بدون توجه به مسائل اجتماعی صورت می‌گیرد، به طوری که در سال ۱۴۰۱ اصلاحات اقتصادی در حالی صورت گرفت که جامعه با ۵ سال تورم مستمر مواجه بود بنابراین باید در خصوص مهم ترین عامل ارتزاق همه ایرانیان با وسواس بالاتری تصمیم گیری می‌شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: پیشنهاد اینکه مساله آرد و گندم را چگونه اصلاح کنیم به بخش‌های دیگر دولت هم ارائه شد زیرا اتکا کردن به روش‌های غیرقیمتی و اصلاحات بر پایه اصلاح ساختار مبتنی بر داده‌های جدید، نیاز به زمان و کار کارشناسی داشت.

وی ادامه داد: در نهایت بانک سپه و نخبگان جوان همت کردند و با حضور در تمام شهرها  و روستاهای کشور، تلاش کردند تا این کارِ دور از دسترس را در مدت کوتاهی به سرانجام برسانند که بر همین مبنا شهریور ۱۴۰۱ آمادگی کامل برای اجرای طرح یافتیم اما بنا به دلایلی به تأخیر افتاد.

خاندوزی با اشاره به اینکه هوشمندسازی زنجیره گندم و آرد در  ۳ گام دنبال شد، افزود: گام نخست شفاف شدن داده‌های اقتصادی زنجیره گندم و آرد و اشراف اطلاعاتی حاکمیت بر این حوزه، گام دوم هوشمندسازی نحوه حمایت و تخصیص گندم و گام سوم مردمی‌سازی نظارت بر این طرح است که از امروز آغاز می‌شود. بنابراین شفاف شدن، هوشمند شدن و مردمی شدن ۳ گام ما برای اجرای طرح بود.

وی توضیح داد:  بیش از ۱.۵ میلیون تن معادل ۲۷ هزار میلیارد تومان در مصرف آرد یارانه‌ای کشور تا پایان سال صرفه جویی اتفاق خواهد افتاد.

خاندوزی توضیح داد: روند مصرف آرد یارانه‌ای در سال ۹۸ معادل ۸.۱ میلیون تن، در سال ۹۹ معادل ۸.۳ میلیون تن و در سال ۱۴۰۰ معادل ۸.۵۵ میلیون تن بود. با هوشمندسازی طرح آرد و گندم شاهد صرفه جویی در مصرف بودیم که کاهش مصرف آرد یارانه‌ای را در پی داشت و بر همین مبنا سال ۱۴۰۱ معادل ۸.۲ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲ حدود ۸.۱ میلیون تن آرد مصرف شده است در حالی که اگر قرار بود این روند تداوم یابد امسال باید ۹.۰۷ میلیون تن آرد مصرف می‌شد.

رانت  در حوزه آرد یارانه‌ای هنوز وجود دارد

وی با بیان اینکه انحراف‌های در سطح خرد به شکل مشهود وجود دارد، گفت: هرزروی ها و عرضه آرد بیرون از شبکه یارانه‌ای، تحت نظارت نسبی درآمده و بر همین اساس قیمت معاملات غیررسمی آرد (خارج از شبکه) ۲ برابر افزایش یافته است و از آن طرف جوازهای خارج از شبکه ۵۰ درصد کاهش یافته است. بنابراین طرح هوشمندسازی رفتار سودجویان را تحت تأثیر قرار داده است.

خاندوزی گفت: امیدواریم بتوانیم مصوبات لازم را از ستاد تنظیم بازار و دولت برای اصلاح مسیر آتی بگیریم زیرا هنوز رانت ۲۰ برابری در حوزه آرد یارانه‌ای با قیمت بازار وجود دارد.