تعدیل ۳۰ درصدی نیروی کار در صنعت خودرو

به گزارش افکارنیوز، محمدرضا نجفی منش در گفت و گو با پانا با اشاره به مشکلات نقدینگی صنعت خودروسازی و قطعه سازی اظهار داشت: صورت مساله مشکل هم به مجلس و هم دولت گفته شده است و برای رفع مشکل باید اقدام کنند.

وی ادامه داد: مشکل اصلی ما در بخش نقدینگی ریالی است که توسط آقای رحیمی وعده رفع آن به قطعه سازان و خودرو سازان داده شد اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

عضو انجمن قطعه سازان تصریح کرد: تامین نیاز ارزی، مساله بعدی ما است و هم اکنون نقدینگی ریالی هم برای ما رفع نشده است به همین جهت خودروساز مشکل مالی داشته و نمی تواند نقدینگی لازم را برای قطعه ساز تامین کند، از طرف دیگر صنعت خودرو برای جبران آن مجبور شدند بیش از ۳۰ درصد نیروی خود را تعدیل کنند.

نجفی منش علت بروز این مشکل را در وجود قوانین بانکی دانست و افزود: یکی از مشکلات اینکه بانکها از قانون بال استفاده می کنند و بر اساس آن ۲۰ درصد از منابع خود را نمی توانند به یک واحد بدهند و چون خودروسازان و قطعه سازان را یک واحد می بینند؛ نمی توانند نقدینگی به آنها اختصاص دهند و در صورتی که این مشکل رفع شود دیگر نگرانی در این حوزه وجود ندارد.

به گفته وی، ۳۵۰ هزار نفر در بخش قطعه سازی فعال هستند و ۱۰۰ هزار نفر نیز در بخش تولید خودرو فعالیت می کنند و در مجموع با احتساب مشاغل کناری بیش از یک میلیون شغل در این حوزه فعال است.

گفتنی است: بر اساس گفته های فوق از ۴۵۰ هزار نفر فعال مستقیم در صنعت خودرو و قطعه سازی بیش از ۱۳۰ هزار نفر باید تعدیل نیرو شده باشند.