خبر جدید بنیاد شهید درباره حقوق 1402

خبر جدید بنیاد شهید در مورد حقوق را در ادامه در افکارنیوز بخوانید.کارگروه فرهنگی اجتماعی شورای مشاوران وزرا در امور ایثارگران به میزبانی وزارت راه و شهرسازی با موضوع پیگیری حقوق ایثارگران مستند بر قانون جامع و برنامه هفتم در دفتر امور ایثارگران برگزار شد.

در کارگروه فرهنگی اجتماعی شورای مشاوران وزرا در امور ایثارگران به میزبانی وزارت راه و شهرسازی با حضور جمعی از مشاوران وزرای راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، اقتصاد و دارایی، رفاه و تامین اجتماعی، اطلاعات، ارتباطات و مدیر توانمندسازی بنیاد شهید و امور ایثارگران پیگیری حقوق ایثارگران مستند بر قانون جامع و برنامه هفتم مطرح شد.

حقوق خانواده شهید

در این جلسه که با حضور حمید مردانیان مشاور وزیر راه و شهر سازی، حجت الاسلام والمسلمین نوذری مشاور وزیر اطلاعات، حجت الاسلام والمسلمین ثقفی مشاور وزیر اقتصاد و دارایی، مظفر مشاور محترم وزیر آموزش و پرورش، علی تَن مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آزادی مشاور وزارت رفاه و تامین اجتماعی، جلیلی مدیر توانمندسازی بنیاد شهید و امور ایثارگران تفرشی مشاور وزیر ارتباطات و تنی چند از کارشناسان مربوطه برگزار شد، در خصوص موضوعاتی پیرامون ماده ۷۴ قانون جامع ایثارگران و ارزیابی قبلی شورای مشاوران وزرا در سفرهای استانی و تاکید بر برنامه های منسجم تر و پیگیری حقوق ایثارگران مستند بر قانون جامع و برنامه هفتم در سفر آتی استان ایلام، پیگیری موارد بیمه ای خانواده ایثارگران و… تعامل و گفتگو شد.

خبر جدید بنیاد شهید درباره حقوق 1402

پرداخت حقوق والدین شهدا بر اساس حکم حقوقی شهید

محمود پاکدل معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: کمیسیون‌های پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران از متخصصان هستند و آن‌ها تشخیص می‌دهند کدام عارضه با جنگ ارتباط دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از جانبازان مدعی هستند که پزشکان خارج از کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران عارضه آن‌ها را ناشی از عوارض جنگ می‌دانند، ولی در کمیسیون تشخیص متفاوت است، گفت: پزشکانی که دستور العملل‌های مربوط به کمیسیون پزشکی را مطالعه نکرده باشند نمی‌توانند در این خصوص اظهار نظر کنند.

پاکدل تصریح کرد: مرجع تشخیص میزان درصد جانبازی کمیسیون پزشکی است. استاندارد‌هایی دارد که براساس آن اقدام می‌شود، برخی از بیماری‌های ناشی از سالمندی یا عوارض غیر مرتبط جنگ در تعیین درصد جانبازی تاثیر ندارد، اما اگر مرتبط با ضایعات جنگی باشد کمیسیون آن را لحاظ می‌کند.

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه افزایش درصد جانبازی افراد به دفعات از طریق کمیسیون پزشکی اعمال می‌شود، ادامه داد: یک درصد صرف و یک درصد نهایی وجود دارد، ضایعات مختلف دارای ضریب است. دبیر کمیسیون همه ریزدرصد‌هایی که توسط متخصصان لحاظ شده را جمع بندی و ضرایب را اعلام می‌کند و بر مبنای ضریب پنج تعیین درصد نهایی انجام می‌شود.

پاکدل گفت: از ابتدای شروع فعالیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران تاکنون ۶۳۰ هزار نفر از جانبازان احراز و تعیین درصد شدند که ۴۰ هزار نفر مربوط به دو سال اخیر است.

وی افزود: از مجموع ۶۳۰ هزار جانباز هشت هزار و ۲۲۸ نفر جانباز ۷۰ درصد به بالا و ۲۳ هزار نفر جانباز ۵۰ تا ۶۹ درصد هستند.

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص حقوق والدین شهدا نیز گفت: براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شده بود حقوق والدین شهدا بر مبنای حکم حقوقی شهید پرداخت شود، ایرادی در این زمینه وجود داست از جمله برای والدینی که تحت تکفل فرزند شهید خود نبودند حکم صادر نشد.

پاکدل با بیان اینکه بار مالی حقوق والدین شهدا ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان توسط ما برآورد شد، افزود: ما شرمنده والدین شهدا شدیم در چهار ماه اول نتوانستیم برای افزایش حقوق آن‌ها اقدام کنیم و همان مستمری سال قبل اعمال شد.

وی ادامه داد: با هماهنگی با سازمان برنامه بودجه مقرر شد تا تعیین تکلیف نهایی قانون بر مبنای حداقل حقوق بازنشستگان که هفت میلیون و ۸۰ هزار تومان است حقوق‌ها اعمال شود.

پاکدل اضافه کرد: افزایش حقوق والدین شهدا با معوقه چهار ماهه اول اعمال و در مرداد ماه به حساب والدین شهدا واریز شد.

شناسایی ایثارگران معسر برای کمک معیشت

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در بحث کمک معیشت ایثارگران هم کمیته‌هایی در استان‌ها تشکیل دادیم و افرادی که معسر واقعی و فاقد شغل و درآمد هستند را شناسایی می‌کنیم تا از محل شناسایی افراد دارای شغل و غیرمعسر نسبت به کمک معیشت این افراد اقدام کنیم.

وی افزود: براساس سیاست‌های کلی دولت و بنیاد شهید به دنبال برقراری عدالت هستیم.