قیمت جدید خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۳

سرانجام پس از گذشت سه ماه از سال زراعی قیمت رسمی خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۳ توسط محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، اعلام و مطابق نرخ خرید تضمینی سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ همان رقم قبلی یعنی کیلویی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.

البته هنوز هم قیمت اعلام شده چندان قابل استناد نیست، چون در تبصره یک قانون آمده که وزارت کشاورزی موظف است، همه ساله قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را با رعایت هزینه‌های واقعی، تولید و در یک واحد بهره‌برداری متعارف و حفظ رابطه مبادله در داخل و خارج بخش کشاورزی تعیین کند.

همچنین روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی شهریور ماه امسال در واکنش به اظهارنظر و بیان غیررسمی قیمت محصولات از سوی برخی افراد و رسانه‌ها، اعلام کرده بود که مرجع رسمی تعیین و ابلاغ قیمت مصوب محصولات اساسی کشاورزی، شورای عالی قیمت‌گذاری به ریاست محمد علی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی است. با این حساب به نظر می‌رسد، قیمت اعلام شده از سوی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، هنوز قطعی نیست.

قیمت جدید خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۳

ضمن آنکه این نرخ بر مبنای تورم ۳۰ درصد محاسبه شده است و کارشناسان کشاورزی معتقدند که اگر تورم تا اسفندماه تغییر کرد، مازاد بر تورم هم در قیمت اسفندماه لحاظ شود. اما اینکه این موضوع مورد پذیرش سازمان برنامه و بودجه قرار بگیرد یا خیر، هنوز جای سوال دارد؟! چون بودجه ۱۴۰۳ با کسری ۲۷۱ هزار میلیارد تومانی هدفمندسازی یارانه‌ها مواجه است که رشد مصارف خرید تضمینی گندم و یارانه دارو از عمده دلایل کسری این بخش در بودجه به شمار می‌آیند. 

شورای قیمت‌گذاری کالاهای اساسی، نرخ خرید تضمینی گندم را تعیین کرد

امروز محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: نرخ خرید تضمینی گندم توسط شورای قیمت‌گذاری کالا‌های اساسی تعیین و اعلام شده و نرخ آن همان هر کیلوگرم ۱۹.۵ هزار تومان است.

وی افزود: نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری تبصره‌ای نیز دارد که بر اساس آن در صورتی که نرخ تورم ثابت باشد، این نرخ نیز تغییری نخواهد داشت، اما در صورتی که نرخ تورم افزایش یابد، نرخ خرید تضمینی گندم نیز افزایش خواهد داشت.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مصوبه شورای قیمت‌گذاری کالا‌های اساسی درباره نرخ خرید تضمینی گندم را باید وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کرد که تا امروز اقدامی نکرده است.

وی تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی در حال رایزنی با رئیس جمهور جهت تأمین منابع لازم برای خرید تضمینی گندم است، زیرا در بودجه ۱۴۰۳ باید حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ همت برای خرید تضمینی گندم در نظر بگیرند.