ماجرای کامل تعطیلی پمپ بنزین ها در کشور

تعطیلی برخی پمپ بنزین ها در تهران و برخی شهرها باعث شد سریعا شایعه گرانی بنزین دهان به دهان بچرخد اما این موضوع فقط شایعه است و علت قطع شدن سامانه بنزین اختلالی است که به وجود آمده است.

در ساعات پیش خبر رسید که مردم از شهرهای مختلفی برای سوخت گیری بنزین با مشکل مواجه شده اند.

پیگیری‌ها باعث ضد تا سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت گفت:  سوخت در این باره گفت: موضوع اختلال در عرضه سوخت، سراسری اما در برخی جایگاه‌ها است و علاوه بر تهران در دیگر استان‌ها نیز رخ داده است.

وی ادامه داد: توقف عرضه هم در بنزین و هم در گازوئیل دیده شده، همه متخصصین امر پای کار هستند و در تلاشند تا این اختلال تا ساعاتی آینده رفع شود.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت خاطرنشان کرد: کمبود بنزین و گازوئیل به‌هیچ وجه مطرح نیست و افزایش قیمتی در دستور کار نیست، این اختلال یک مشکل فنی است و از مردم خواهش می‌کنیم اگر نیازمند ضروری به بنزین نیستند، فعلا تا رفع کامل مشکل، به جلایگاه‌های عرضه مراجعه نکنند.

گرانی بنزین در کار نیست

همچنین مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس دلیل اختلال سوخت‌رسانی در جایگاه‌های عرضه سوخت را یک اختلال سراسری در شبکه سوخت‌رسانی کشور عنوان کرد و گفت: به‌هیچ عنوان بحث گرانی سوخت مطرح نیست‌.

 اسدالله طاهری درباره اختلالی که از صبح امروز در جایگاه‌های عرضه سوخت در شهر شیراز و نقاط مختلف استان فارس شاهد بودیم، اظهار کرد: این اختلال در شبکه سراسری سوخت رخ داده و در کل کشور وجود دارد که هم‌اکنون با رفع مشکل تا ساعتی دیگر عرضه سوخت به روال عادی بازخواهد گشت.

وی افزود: بحث گرانی بنزین به هیچ عنوان مطرح نیست و جای نگرانی برای مردم ندارد.

او اظهار داشت: سهمیه سوخت مردم در کارت‌ها محفوظ خواهد بود و سوخت رسانی در حال حاضر به روش دستی انجام می‌شود.

طاهری تاکید کرد: به دلیل جلوگیری از ازدحام در جایگاه‌های سوخت فعلا بنزین با نرخ دوم ارائه می‌شود اما جای نگرانی نیست و به زودی شرایط به حالت عادی برخواهد گشت.

سامانه هوشمند بنزین هک شده است؟

سازمان پدافند غیرعامل کشور در خصوص بروز اختلال در سامانه سوخت در اطلاعیه ای اعلام کرد که از لحظات اولیه بروز اختلال در سامانه هوشمند توزیع سوخت، تیم های واکنش اضطراری وزارت نفت با همکاری مجموعه پدافند غیرعامل وارد عمل شده و تصمیم های لازم جهت رفع اختلال و استمرار خدمات زیرساخت سوخت صورت گرفت.

با توجه به رعایت الزامات و ضوابط پدافند غیرعامل، در تمامی سکوهای سوخت رسانی امکان سوخت رسانی به صورت دستی و خارج از شبکه وجود دارد و مشکل سوخت رسانی در برخی سکوها تا پایان امروز برطرف می شود و اختلال سامانه هوشمند سوخت نیز ظرف روزهای آینده برطرف می‌گردد.

در خصوص دلایل بروز اختلال، سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام گزینه های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد اما در شرایط فعلی نمی‌توان ادعاهای مطرح شده دشمن را تایید کرد.

نتایج نهایی بررسی‌ها در روزهای آتی به اطلاع خواهد رسید.

از سوی دیگر روزنامه جروزالم پست در خبری اعلام کرد گروه هکری گنجشک درنده مسئولیت هک شدن جایگاه های سوخت در سراسر ایران را بر عهده گرفت.

همچنین مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی در خصوص هک شدن سامانه توزیع سوخت در توئیتی نوشت: خباثت دشمن که قطعی است و ان شاءالله بزودی با کار جهادی فرزندان ایران، مشکل پمپ بنزین ها حل می شود.

اما دو سال قبل که شبیه این دشمنی اتفاق افتاد، کمیسیون انرژی با حضور مدیران ذیربط جلسه گذاشت و اقداماتی را برای ممانعت از تکرار، جمع بندی کرد. بررسی و برخورد با خاطیان دنبال خواهد شد.

ماجرای کامل تعطیلی پمپ بنزین ها در کشور

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور نیز به جواد اوجی وزیر نفت دستور داد ضمن بررسی «علت وقوع» اختلال در عرضه سوخت در برخی جایگاه‌ها، به نحو مقتضی نسبت به «رفع فوری» اختلال پیش آمده اقدام کند.

رئیس جمهور همچنین وزیر نفت را موظف کرد نسبت به «اطلاع رسانی مناسب و به موقع» به مردم اقدام نماید.