تقاضا برای خرید مرغ در بازار افزایش یافت

بنابر آمار سالانه ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتن مرغ در کشور مورد استفاده قرار می گیرد، درحالیکه پتانسیل صنعت طیور بیش از ۳ میلیون تن است که در صورت استفاده حداکثری از ظرفیت نه تنها کمبودی در عرضه نداریم، بلکه امکان صادرات یک میلیون تن مرغ به بازارهای هدف وجود دارد.

طی هفته های اخیر بازار مرغ تحت تاثیر مسائل مختلف همچون نوسانات بازار گوشت قرمز، افزایش هزینه های تولید و ازدیاد تقاضا دچار التهاباتی شد که مسئولان وزارت جهاد در راستای تنظیم بازار اقدام به توزیع مرغ منجمد و واردات مرغ گرم از ترکیه کرده اند. هرچند در ماه های گذشته واردات جوجه یکروزه به منظور افزایش جوجه ریزی در واحدهای مرغداری انجام می شود. بنابر اذعان دبیرانجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه قرار است طبق وعده های مسئولان تا پایان سال هرماه حداقل  ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه تولید شود تا کشور دچار کمبود مرغ نشود.

در همین رابطه ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ‌گفت: با توجه به نوسان قیمت گوشت قرمز و جایگزینی گوشت مرغ در سبد خانوار، بازار با نوساناتی روبرو شده است که مسئولان وزارت جهاد با اتخاذ برخی سیاست ها همچون واردات جوجه یکروزه و مرغ گرم بدنبال کاهش التهابات در بازار هستند.  وزارت جهاد و تولیدکنندگان مرغ در تلاشند تا با روند مناسب جوجه ریزی متناسب با نیاز کشور از نوسانات قیمت جلوگیری کنند.

توزیع ۴۰ درصد مرغ با نرخ مصوب در بازار

جبرئیل برادری رئیس جهاد کشاورزی تهران گفت: قیمت کنونی هرکیلو مرغ در میادین ۷۳ تا ۷۸ هزار تومان است. او از توزیع روزانه ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ تن گوشت مرغ گرم و ۳۰۰ تن مرغ منجمد در سطح میادین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شهرستان‌های استان تهران خبر داد.

برادری با بیان اینکه کمبودی در عرضه مرغ نداریم، افزود: نیاز روزانه گوشت مرغ استان تهران ۱۴۰۰ تن است که ۴۰ درصد این میزان با قیمت مصوب در میادین میوه و تره بار به صورت عمده و خرده توزیع می‌شود. علی رغم اظهارات برخی مسئولان، جهاد کشاورزی تنها متولی تامین و مدیریت عرضه با قیمت مصوب در مراکز عمده و خرده فروشی میادین میوه و تره بار است.

برآوردها حاکی از آن است که تولید جوجه یک‌روزه در دی ماه حدود  ۱۷۰ میلیون تخم مرغ نطفه دار از محل تولید داخل و ۱۰ تا ۱۲ میلیون کسری تولید نیز از محل واردات تامین شود.

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با تاکید بر عرضه مرغ با نرخ مصوب در بازار گفت: توزیع بالاتر از نرخ مصوب در بازار گرانفروشی است. با توجه به حجم عرضه مرغ گرم و منجمد و واردات مرغ گرم به منظور تنظیم بازار در حال انجام است.

یوسف خانی با بیان اینکه کمبودی در عرضه مرغ نداریم، گفت: با توجه به توزیع روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ تن مرغ گرم در استان تهران مشکلی در بحث عرضه نداریم. طی روزهای اخیر، واردات مرغ گرم از ترکیه و توزیع در بازار به منظور تنظیم بازار در حال انجام است. بنابر گفته مسئولان اتحادیه مرغداران ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری صورت می گیرد که این میزان مازاد بر نیاز کشور است.

آمارها حاکی از آن است که از خرداد روند جوجه ریزی ها در واحدهای مرغداری افزایش یافته است  به طوریکه تولید مرغ مطابق با نیاز کشور یا مازاد بوده است.

سرانه مصرف مرغ به ۳۵ کیلو رسید

حبیب اسداله نژاد مدیر عامل اسبق اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به افزایش قیمت مصوب و بازار آزاد نهاده های دامی، نرخ تمام شده تولید افزایش پیدا کرده است. با افزایش قیمت گوشت قرمز و اختلاف چشمگیر قیمت گوشت قرمز با مرغ، مصرف گوشت سفید در سطح کشور افزایش پیدا کرده است. با توجه به قیمت تمام شده مرغ زنده، نرخ مرغ گرم منطقی است که امیدواریم  با تامین به موقع نهاده ها، شاهد افزایش قیمت مرغ گرم در بازار نباشیم.

کارشناس صنعت طیور سرانه کنونی مصرف مرغ را ۳۲ تا ۳۵ کیلو اعلام کرد و گفت: بنابر آمار ماهانه ۲۱۰ تا ۲۲۰ هزارتن مرغ گرم در بازار توزیع می شود که این میزان جوابگوی نیاز کشور است. بنابر آمار ماهانه ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری صورت می گیرد که از این میزان ۲۱۰ هزارتن گوشت مرغ تولید می شود.

اسداله نژاد با بیان اینکه نیازی به عرضه مرغ منجمد در بازار نداریم، افزود: علی رغم آنکه قیمت مرغ منجمد در بازار نسبت به مرغ گرم کمتر است، اما استقبال چندانی نمی شود. ضمن آنکه ذخیره سازی  به حدی نیست که جوابگوی بازار باشد. علی رغم آنکه پتانسیل صادرات جوجه یکروزه داشتیم، اما اتخاذ سیاست های نامناسب موجب شد که در تولید جوجه سویه های بازار پسند دچار چالش شویم‌. با توجه به هزینه تمام شده مرغ زنده، نرخ منطقی هرکیلو مرغ گرم ۹۰ هزارتومان است که انتظار می رود بدلیل افزایش هزینه ها هرچه سریع تر تجدید نظر در بازار صورت گیرد.

طی هفته های اخیر بازار مرغ با نوساناتی روبروست که این التهابات هیچ ارتباطی به تولید ندارد چراکه طی ماه های اخیر ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری صورت گرفته که این میزان کاملا جوابگوی نیاز بازار است.

تقاضا برای خرید مرغ در بازار افزایش یافت