ممنوعیت واردات، زیان انباشته خودروسازان داخلی را بیشتر کرده است

در میز اقتصاد امروز با موضوع مخالفان و موافقان واردات خودرو ، فرامرز طیبی، عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی خودرو و مانی حدادی کارشناس خودرو و علی علیلو رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس نهم از صنعت خودرو و علی خسروانی کارشناس بازار خودرو به سوالاتی پاسخ دادند.

طیبی گفت: از نظر تولیدکننده‌ها، واردات خودرو به صورت تعیین شده منعی ندارد، اما باید چارچوب آن تعیین شود. اگر در بخش واردات قرار است اتفاقی بیفتد به طور متوازن در بخش تولید هم این اتفاق رقم بخورد. نباید واردات انجام شود و تولید داخل را با معضل و چالش مواجه کنیم.

او افزود: در کنار ممنوعیت واردات، برای خودروساز داخلی قیمت دستوری را داشتیم که در صنعت خودروسازی یک نگاه سرمایه‌ای به جای نگاه مصرفی ایجاد کرد. ما در شرایط تحریمی و همین امسال ۱۹ درصد افزایش تولید داشتیم. بخش خودروسازی داخل توان تولید ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو را دارد و قطعه ساز هم برای ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو می‌تواند تأمین قطعه انجام دهد، اما در شرایطی که واردات آزاد شود و قیمت دستوری برداشته شود.

حدادی در ادامه گفت: واردات خودرو در ۴ دهه اخیر هیچگاه در مقابل تولید خودرو نبوده است. رکورد واردات خودرو در ابتدای دهه ۹۰ بوده و در همان روز‌ها ۸۲ هزار خودرو وارد می‌شود که حتی کمتر از ۵ درصد آمار تولید خودرو بود و هیچگاه منجر به رکود خودروسازی نخواهد شد و وقفه واردات خودرو تاثیر مثبتی بر تولید داخل نداشت.

علیلو در این باره گفت: این میزان خودرو‌هایی که وارد شده است، نمی‌تواند اثر چندانی در تولید داخل داشته باشد. منع واردات خودرو هم هیچ تاثیری در تولید داخل نداشته است. با مطرح شدن بحث واردات خوردو، صنعتگران داخلی نگران این بودند که حمایت از آن‌ها سست شود و صنایع آسیب ببینند. صنایع داخلی ما تنها صنعت خودرو نیست و زنجیره تامین ما بسیار گسترده است.

او افزود: باید انحصار را برداریم و واردات را باز کنیم تا رقابت ایجاد شود. به این ترتیب در بازار رقابتی دیگر قیمت دستوری معنا ندارد و خودروساز باید دغدغه کیفیت داشته باشد.

خسروانی در ادامه گفت: موضوع واردات خودرو در حال حاضر یک قانون است و اجرای قانون بر همه چیز مقدم است. در موضوع ارز در واردات خودرو با یک موضوع خودساخته طرف هستیم. در سال ۲۰۱۳ تحت شدیدترین تحریم‌ها بودیم، اما واردات خودرو انجام می‌شد. بزرگترین آفت تولید قیمت دستوری است. قیمت دستوری باید برداشته شود، اما بازار باید رقابتی باشد.

این کارشناس ادامه داد: در مجلس فعلی تقریباً هیچ مصوبه‌ای نداشتیم که اجماع جناح‌های مختلف را به همراه داشته باشد و بالاترین رأی موافق را هم داشته باشد. نگاه تیراژ محور به خودرو یک نگاه آفتی است که ما را گمراه می‌کند. ۹۵ درصد زیان خودروسازان داخلی مربوط به سال ۹۶ به بعد و دوره‌ای است که واردات خودرو رو به ممنوعیت رفت. پس ممنوعیت واردات، زیان انباشته خودروسازان را بیشتر کرده است. باید واردات با تعرفه انجام شود تا از تولید داخل هم حمایت شود.

ممنوعیت واردات، زیان انباشته خودروسازان داخلی را بیشتر کرده است