عضویت در بریکس چه مزایای اقتصادی برای ایران دارد؟

عضویت دائم در گروه اقتصادهای نوظهور جهانی یک پیشرفت تاریخ‌ساز و موفقیت استراتژیک برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

ایران از سال گذشته و پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، محور تقویت روابط سیاسی و تجاری با کشورهای همسایه و نیز متحدان خود در شرق را تقویت کرده؛ رویکردی که هدف از آن باز کردن اقتصاد ایران و مقابله با تحریم‌های اقتصادی آمریکاست.

برخی کارشناسان اذعان می کنند که ایران از عضویت در بریکس مسائلی همچون دلارزدایی و دور زدن تحریم‌ها را دنبال می کنند که امیدواریم از این فرصت با ایجاد شرایط لازم به خوبی استفاده شود‌.

عضویت در بریکس فرصت  مناسبی برای کشور ماست

حسین جوشقانی کارشناس اقتصادی در این خصوص گفت: عضویت در بریکس و مراودات تجارت بین الملل به کشورهای عضو منجر به کاهش هزینه های تجاری و گمرکات می شود که براین اساس کشورهایی که وارد معاهدات می شوند، این انگیزه را پیدا می کنند که با کشورهای عضو مبادله داشته باشند.

او با بیان اینکه پیوستن به این مراودات بین الملل مثبت است، افزود: کشورهای عضو بریکس به سبب تنوع جغرافیایی بزرگ هستند، به همین خاطر فرصت خوبی برای کشور ماست که امیدواریم به بهترین نحو از آن استفاده شود.

جوشقانی ادامه داد: با عضویت در بریکس پتانسیل خوبی ایجاد می شود برای آنکه شرکت های ایرانی صادرات داشته باشند، اما برای تحقق این امر این اتفاق کافی نیست. گرچه برجام اتفاق خوب تجاری بود، اما برای  آنکه تراکنش بین الملل و مراوده با دیگر کشورها داشته باشیم، لازم بود که اتفاقات بعد برجام هم خوب پیش می رفت که متاسفانه به سبب عدم تحقق این موضوع، نتیجه برجام از لحاظ اقتصادی حاصل نشد.

جوشقانی گفت: پیوستن به بریکس فرصت خوبی است، اما برای استفاده از این فرصت مابقی شرایط هم باید ایجاد کنیم. در غیراین صورت عملا هزینه عضویت در بریکس را دادیم بدون آنکه منفعتی ببریم.

عضویت در بریکس مکمل اقتصاد کشور می شود

همچنین جعفرقادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس  گفت: کشورهای عضو بریکس همچون چین، روسیه، برزیل و آفریقای جنوبی از نظر جمعیت و فناوری مجموعه های بزرگی هستند که برای ورود به بازارهای جهانی بواسطه افزایش تقاضا برای محصولات ما کمک می کند. عضویت در بریکس در انتقال دانش و فناوری، تامین مواد اولیه، تعاملات و ارتباطات با بازارهای جهانی و رفع مشکلات کامل سوئیفت اثر گذار است. عضویت در بریکس در حوزه های مختلف می تواند مکمل اقتصاد ما باشد به طوریکه دیگر تحریم ها بر کشور چندان موثر نخواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه عضویت در بریکس بازار خوبی را برای تولید و صادرات کالاها ایجاد می کند، گفت: جمعیت کشورهای چین، روسیه، آفریقای جنوبی، هند و برزیل بازار بزرگ و وسیعی برای تولیدات ما هستند که از لحاظ دانش و فناوری، کالاهای قابل رقابتی می توانیم داشته باشیم.

رزرو کردن بلیت قطار بریکس کار خردمندانه ای است

در ادامه مجید شاکری کارشناس اقتصادی گفت: تا زمانیکه ایران نتواند به طور ۲ جانبه با کشورهای برزیل، روسیه، چین و آفریقای جنوبی همکاری کند، حضورش در اتحادیه بریکس نتیجه بخش نخواهد بود. بریکس قطاری است که هنوز حرکت نکرده است، اما رزرو کردن بلیت در این قطار حرکت نکرده کار خردمندانه ای است.

عضویت در بریکس چه مزایای اقتصادی برای ایران دارد؟