آب در این ۵ استان جیره بندی می شود؟

امروز دوشنبه (۱۸ دی ۱۴۰۲) نشست خبری عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور، برگزار شد‌.

بزرگ‌زاده در ابتدای این نشست، با ارائه آماری از میزان بارندگی ها گفت: میزان بارندگی از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۴۹ میلی‌متر برآورد می‌شود. این در حالی است که چشم‌اندازه ۵۵ ساله (دوره بلندمدت) رقم ۸۰ میلی‌متر را برای بارندگی در این بازه زمانی پیش‌بینی کرده بود.

بزرگ‌زاده توضیح داد: با این حساب، متوسط بارندگی در کشور از ابتدای مهر تاکنون (۱۸ دی ۱۴۰۲) حدود ۴۰ درصد عقب افتادگی دارد و نسبت به سال گذشته منفی ۲۱ درصد است.

۵ استان در وضعیت اضطراری تامین آب قرار دارد/ آب جیره‌بندی می‌شود؟

 

مدیریت خشکسالی سخت‌تر شده است

این مقام مسئول افزود: کشور در چهارمین سال پیاپی خشکسالی قرار دارد. سال ۹۸ که سیلاب در ایران رخ داد، ذخیره‌سازی انجام و استفاده از آن برای تامین آب سال‌های آتی به کار گرفته شد؛ اما اکنون مدیریت خشکسالی سخت‌تر شده، زیرا وارد چهارمین سال خشکسالی خود در کشور شده ایم.

بزرگ‌زاده ادامه داد: با این اوصاف، نمی‌توان وضعیت خوبی برای ذخایر آبی کشور متصور شد. تنها استان‌هایی نظیر مازندران و گلستان به لحاظ بارندگی وضعیت بهتری نسبت به دیگر استان‌ها دارد؛ اما استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان، خراسان‌رضوی، تهران، فارس در وضعیت اضطراری تامین آب قرار دارند که برنامه‌ریزی برای مدیریت مصرف و تقاضا برای این موضوع در نظر گرفته شده است.