حذف یارانه 60 هزار خانوار

پیگیری از وزارت تعاون ،‌کار و رفاه اجتماعی حاکی است،‌با اجرای طرح صدک بندی،‌ در دیماه امسال تعداد 160 هزار نفر در حدود 60 هزار خانوار به دلیل قرار گرفتن در دو صدک پر درآمد در دهک 10 از دریافت یارانه حذف شدند.

طبق بررسی‌ها افرادی که دارای خودرو خارجی و درآمدهای بالایی هستندیا سفرهای خارجی متعدد غیر عتبات دارند،‌ در صدکهای پردرآمد از دهک 10 قرار می‌گیرند، که طبق قانون دهک پردرآمد 10 از یارانه حذف می‌شوند.

حذف پردرآمدها از یارانه قانون مصوب مجلس است،‌ اما برای شناسایی افراد پردآمد از اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان استفاده می‌شود و افرادی مرتب در این دهک بندی‌ها جابه جا می‌شوند و افراد دهک 10 به ویژه دو صدک بالا از یارانه حذف می‌شوند. 

طیبه حسینی سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: در ماه جدید که یارانه پرداخت شد، طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عده‌ای از افراد در اثر آزمون وسع سنجی جزء دهک 10 پردرآمدی قرار گرفته بودند و خود به خود حذف شده بودند، بنابراین کدملی‌هایی که یارانه به حساب‌شان واریز نشده‌است، جزء دهک 10 پردرآمدی قرار گرفته‌اند در بررسی وسع خانوارها در پایگاه رفاه ایرانیان افراد مرتب در دهکها جابخ جا می‌شوند و آنهایی که در دهک 10 قرار می‌گیرند حذف می‌شوند و ممکن است خانوارهایی از دهک 10 به 9 افت کنند که مشمول یارانه می‌شوند.

حذف یارانه 60 هزار خانوار

 طبق مقررات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کسانی که نسبت به دهک‌بندی خود اعتراض دارند، می‌توانند از طریق سامانه حمایت در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به دهک‌بندی خود اعتراض ثبت کنند که به اعتراض آنها رسیدگی خواهد شد و در صورت استحقاق، یارانه آنها مجدد برقرار خواهد شد.

در حال حاضر بیش از 77 میلیون ایرانی مشمول یارانه نقدی معیشتی ماهانه هستند که در دهک‌های یک تا 9 قرار گرفته‌اند که یارانه افراد سه دهک کم درآمد یعنی یک تا 3 ماهانه 400 هزار تومان و یارانه افراد واقع در دهک‌های 4 تا 9 ماهانه 300 هزار تومان به حساب‌شان واریز می‌شود.