ساخت مسکن کارگران در سه استان کشور کلید خورد

دولت سیزدهم از زمان شروع به کار خود اقدام به ساخت مسکن برای اقشار مختلف جامعه از جمله محرومان،  خانوار دارای دو معلول، فرهنگیان و سایر بخش ها کرده است؛ این بار برای ساخت مسکن کارکنان و کارگران صنایع مختلف کشور اقدام شده و قرار است اجرای این طرح در قالب مسکن صنعت شهر دنبال شود.

دولت در طرح مسکن صنعت شهر که از چند ماه پیش در شهرهای مختلف کشور کلید خورده قصد دارد  کارکنان وکارگرانی را که با وجود آنکه سال های طولانی کار کرده اند اما هنوز خانه دار نشده اند، صاحب مسکن کند.

در همین رابطه ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرده است که دولت برای تامین مسکن کارکنان صنایع، احداث شهرک‌هایی تحت عنوان  صنعت‌شهر را در دستور کار قرار داده، این سکونتگاه‌ها با طراحی فاخر و استفاده از فناوری‌های نوین ایجاد می‌شود.

او می گوید: اولین پروژه ای که در این زمینه کلید خورد مربوط به صنعت شهر ماهشهر بوده که این پروژه در اوایل شهریور ماه  در زمینی از یک مجموعه ۶۰۰ هکتاری کلنگ‌زنی شد. 

مالکی بیان کرد: در طرح صنعت‌شهرها، مدیریت ساخت بر عهده صنایع قرار می‌گیرد و به این ترتیب صنایع به دولت در ساخت و تامین مسکن کمک می‌کنند و از جمله مهم ترین مزیت این طرح،  استفاده از تسهیلات صنایع برای مسکن کارکنان در طرح نهضت ملی مسکن خواهد بود که شرکت‌ها و صنایع در تهیه طرح مشارکت می‌کنند و با توجه به ذائقه کارکنان و توان تخصصی خود از مرحله تهیه تا ساخت را بر عهده می‌گیرند.

ساخت واحدهای ویلایی برای کارگران در یزد

وی افزود: اخیرا در یزد ساخت واحدهای ویلایی برای کارگران صنایع آغاز شده است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد: با توجه به اینکه سهم تامین زمین برای کل پروژه مسکن مهر در سازمان ملی زمین و مسکن حدود یک میلیون واحد بود، تامین زمین برای بیش از ۱۰۰ هزار واحد تنها در یک بخش یا صنف تا کنون عدد خوبی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص استفاده از اراضی بانک‌های دولتی برای تامین زمین در نهضت ملی مسکن گفت: اموال بانک‌ها شامل دو بخش می‌شود که دسته اول، سرمایه خود بانک بوده و متعلق به دولت است که اگر در این حوزه زمین و ملکی شناسایی شود، در طرح نهضت ملی مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مالکی افزود:‌ دسته دوم اراضی خریداری شده از منابع و سپرده‌های مردم است که مشمول قانون اراضی مازاد سایر دستگاه‌های دولتی نمی‌شود. بنابراین اینکه اموال و اراضی از چه محلی خریداری شده مهم است.

ساخت مسکن صنعت شهر در استان های گلستان ،یزد و خراسان رضوی شروع شده است

همچنین در همین رابطه هم محمد بلوردی عضو هیئت مدیره سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرد:  ساخت مسکن صنعت شهر در استان های گلستان ،یزد و خراسان رضوی شروع شده و در این پروژه ها اراضی تحویل صنایع شده و عملیات طراحی برخی از پروژه ها شروع شده و برخی از پروژه ها هم در مراحل پایانی قرار دارد.

به گفته وی  تا به امروز اراضی برای ساخت ۱۱۶ هزار واحد مسکونی تامین شده و تا پایان سال به ۲۰۰ هزار واحد می رسد و تسهیلاتی هم که برای این پروژه ها در نظر گرفته شده ۵۵۰ میلیون تومان است که در صورت صنعتی سازی میزان این تسهیلات به ۸۵۰ میلیون تومان می رسد. 

وی افزود: تمامی این اراضی ۹۹ ساله و رایگان است و شبکه آب ،برق و گاز و تسهیلاتی که برای پروژه های نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده برای این پروژه ها هم در نظر گرفته شده است.

براساس این گزارش ساخت مسکن برای کارکنان صنایع کشور به گفته مدیران این صنایع، نقش بسیار موثری در رفع دغدغه های کارکنان و کارگران دارد چراکه نزدیک شدن خانه های کارکنان به محل کار می تواند نگرانی از دور بودن محل کار برای این کارکنان را برطرف کند و از سوی دیگر کم شدن هزینه های زندگی این کارکنان می تواند اثر زیادی بر افزایش انگیزه کارکنان و کارگران داشته باشد.

ساخت مسکن کارگران در سه استان کشور کلید خورد