قیمت بنزین افزایش می‌یابد؟

  سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش یافت. این پیامی است که امروز سایت تسنیم مخابره کرد. بلافاصله پس از انتشار این خبر گمانه‌زنی‌ها دربارۀ تصمیم جدید دولت مبنی بر تغییر قیمت بنزین آغاز شد.

در همین زمینه فریدون عباسی‌دوانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، ضمن اظهار بی‌اطلاعی نسبت به تغییر سهمیه بنزین آزاد در کارت‌های سوخت، به تجارت‌نیوز گفت: امروز نمایندگان مجلس درگیر بررسی لایحه بودجه سال آینده هستند و هنوز در این باره پرسش صورت نگرفته است.

او در پاسخ به اینکه آیا دولت و مجلس برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین دارند؟ پاسخ داد: فعلاً خبری در این باره نیست. در واقع تا امروز صحبتی دربارۀ تغییر نرخ حامل‌های انرژی به میان نیامده و در قسمت درآمدی لایحه بودجه سال آینده هم به آن اشاره‌ای نشده است.

وی معتقد است که در ابتدا نظام حقوق و دستمزد اصلاح شود و درآمد مردم حداقل به بالای خط فقر برسد؛ پس از آن می‌توان درباره تغییر قیمت بنزین یا هر محصول دیگری تصمیم‌گیری کرد.

عباسی ادامه داد: در ابتدا لازم است که تکلیف شهروندان مشخص شود؛ آن‌ها بر خودرو یا بنزین ارجحیت دارند. هر فردی باید مطابق فعالیتی که انجام می‌دهد حقوق و دستمزد دریافت کند تا بتواند نیاز‌های جسمی، روحی و روانی خود را تأمین کند. این مردم مگر چقدر درآمد دارند که قبل از اصلاح آن قیمت بنزین افزایش یابد؟

در این بین، فعالان کانون جایگاه‌داران سوخت نیز نسبت به کاهش سهمیه بنزین در روز جاری اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. بر این اساس هنوز مشخص نیست که دقیقاً کدام نهاد یا وزارتخانه بدون هماهنگی با مجلس و جایگاه‌داران تصمیم به چنین اقدامی گرفته است.

قیمت بنزین افزایش می‌یابد؟

نگرانی از تکرار تجربه‌های گذشته

گرچه اکنون نمایندگان مجلس با افزایش قیمت بنزین مخالفت می‌کنند، اما تصمیمات این‌چنینی و تجربه سال‌های گذشته، به‌ویژه آبان ۹۸ نشان می‌دهد در اقتصاد ایران لایحه بودجه و قانون گاه از اهمیت خارج می‌شوند و کسی هم مسئولیت تصمیمات را بر عهده نمی‌گیرد.

حال اکنون باید دید طبق بودجه سال آینده، نرخ سوخت همچنان ثابت می‌ماند یا با توجه به تأکید مکرر بر افزایش مصرف سوخت یا مقایسه دوباره قیمت بنزین و آب معدنی توسط وزیر کشور، دولت نقشه جدید برای جبران کسری بودجه خود دارد؟