چه کسانی مشمول طرح عید تا عید 20 میلیونی هستند؟

 در قالب این طرح که شعار آن « قدرت خرید برای همه مردم ایران» است امکان خرید اعتباری کالا بدون نیاز به ضامن و وثیقه و چک وجود دارد.

قرار است در طرح عید تا عید، کارمندان دولت و همچنین عموم مردم بتوانند مایحتاج و کالاهای مورد نیاز خود را به‌صورت اعتباری تا سقف ۲۰میلیون تومان از واحدهای صنفی و نمایشگاه‌ها خریداری کنند. ثبت‌نام اصناف و فروشگاه‌ها در این طرح از ۱۵بهمن‌ماه آغاز شده و پیش‌بینی شده است بیش از ۲۵۰نمایشگاه عرضه ویژه کالا و بیش از ۲۰هزار واحد صنفی در این طرح ملی مشارکت داشته باشند.

سقف تسهیلات اعتباری عید تا عید چقدر است؟

طبق گفته‌های عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، در حال حاضر ۲۰میلیون تومان به ازای هر یک از کارمندان دولت و همچنین دیگر متقاضیان طرح عید تا عید درنظر گرفته شده است که به‌حساب آنها واریز می‌شود اما این رقم تا ۱۰۰میلیون تومان هم افزایش خواهد یافت. معاون کسب‌وکار اتاق اصناف ایران در توضیحات بیشتر سقف تسهیلات عید تا عید گفت: مذاکرات برای افزایش رقم تسهیلات در حال انجام است و باید گفت از آنجا که چنین طرح‌هایی موجب کاهش رشد نقدینگی در کشور می‌شود، ادامه‌دار خواهند بود و فقط برای نوروز نیست و در آینده کسب‌وکارها با آن ارتباط بیشتری خواهند داشت؛ برای همین اصنافی که می‌خواهند پیشرو باشند بهتر است هر چه زودتر به این طرح بپیوندند.

علی محمودیان در مورد بازپرداخت تسهیلات طرح عید تا عید هم گفت: این تسهیلات به‌صورت پس‌‎پرداخت است؛ یعنی مدل پرداخت به این صورت است که بانک، اعتبار را در اختیار متقاضی قرار می‌دهد و متقاضی می‌تواند آن را اردیبهشت‌ماه به‌صورت یکجا تسویه کند. در مدل‌های دیگر این طرح که در آینده رونمایی می‌شود زمان بازپرداخت می‌تواند بین ۳تا ۶‌ماه مهلت داشته باشد که البته درصورت تقسیط تسهیلات، متقاضی باید کارمزد هم پرداخت کند اما همانطور که اشاره شد، در حال حاضر طرح طوری برنامه‌ریزی شده است که متقاضیان بتوانند اردیبهشت‌ماه بدون هیچ‌گونه سودی تسهیلات را تسویه کنند.

افراد مشمول طرح عید تا عید چه کسانی هستند؟

۲هزار همت تسهیلات اعتباری برای طرح عید تا عید تعیین شده که قرار است به اصناف شرکت‌کننده تعلق بگیرد. بر این اساس، طی توافقنامه‌ای که بین بانک تجارت و اتاق اصناف ایران امضا شده است، خریدهای مردم در قالب این طرح تضمین می‌شود و بعد از ۲‌ماه بانک تمام پول‌های واحدهای صنفی مشارکت‌کننده در طرح را پرداخت می‌کند. مطابق اظهارات مسئولین وزارت صمت، کارمندان دولت، معلمان و استادان دانشگاه‌ها می‌توانند با ارائه نامه کسر از حقوق از اداره متبوع خود از تسهیلات طرح یادشده استفاده کنند. عباس علی‌آبادی، وزیر صمت در این‌باره عنوان کرده است افراد مشمول طرح هر کدام به هر میزانی که مؤسسه تقبل کند و گواهی کسر از حقوق بدهد اعتبار دریافت می‌کنند. این اعتبار روی کارت بانکی یا کارت خاصی داده می‌شود و متقاضیان با استفاده از این کارت از صنوف و فروشگاه‌هایی که در طرح مشارکت دارند خرید کرده و پول آن را بعدا به‌صورت اقساط پرداخت می‌کنند. همچنین، طبق صحبت‌های وزیر، سایر آحاد مردم هم می‌توانند به بانک‌ها مراجعه کرده و با توجه به گردش حساب خود و درصورتی که چک برگشتی و بدهی معوقه نداشته باشند اعتبار دریافت کنند.

معاون کسب‌وکار اتاق اصناف ایران درباره افراد مشمول تسهیلات طرح عید تا عید به همشهری توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه اعتبارسنجی طرح به‌صورت سیستماتیک انجام می‌شود همه کارمندان دولت که بدهی بانکی یا چک برگشتی نداشته باشند مشمول این طرح خواهند بود.

علاوه بر آن، همه مردم می‌توانند از ۲۴بهمن‌ماه وارد سایت عید تا عید به نشانی eidtaeid شوند و آنجا مشخصات خود را وارد کنند. پس از آن، اعتبارسنجی آنها به‌صورت سیستمی از سوی بانک مرکزی انجام می‌شود و اگر مشمول طرح شوند در همان سایت به آنها اعلام می‌شود. متقاضیان مشمول طرح باید در بانک تجارت حساب داشته باشند تا ‌بتوانند از این تسهیلات اعتباری استفاده کنند.

علی محمودیان در مورد زمان اجرای طرح هم بیان می‌کند: متقاضیان مشمول می‌توانند از ابتدای اسفندماه از این تسهیلات استفاده کنند و ابتدای اردیبهشت‌ماه آن را بازگردانند.

چه کالاهایی عرضه می‌شوند؟

تقریبا همه اصناف دارای پروانه کسب می‌توانند در طرح عید تا عید شرکت کنند و طبق وعده وزیر صمت، هر واحد صنفی که در این طرح حضور فعال‌تری داشته باشد، در آینده مورد حمایت وزارت صمت قرار خواهد گرفت و برای دریافت تسهیلات در اولویت خواهد بود. نکته قابل توجه آن است که همه فروشگاه‌هایی که در طرح ثبت‌نام می‌کنند موظف به ارائه کالاهای خود به‌صورت اعتباری هستند.

همچنین قرار است اصناف با سود کمتر و البته تخفیف کالاهای خود را عرضه کنند. بر این اساس، انواع مختلف پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، کتاب و لوازم اداری، کیف و کفش، وسایل ورزشی، وسایل خانه و آشپزخانه، مبلمان، لوازم دیجیتال، طلا، آجیل و خشکبار و اجناس سوپرمارکتی و غیره در سایت عید تا عید لیست شده است و متقاضیان می‌توانند از میان لیست اصناف موجود از آنها خرید کنند.