از وضعیت استخدامی معلمان خرید خدمات چه خبر؟

آموزش و پرورش در سال‌هایی که با کمبود معلم روبرو شد، طرح معلمان خرید خدمات را اجرا کرد. بسیاری از آنها، بدون هیچ توقعی و با کمترین امتیاز در مدارس حاشیه شهر‌ها و مناطق دور افتاده مشغول به کار شدند تا هیچ مدرسه‌ای بدون معلم نماند، اما بعد از یک دهه که موج استخدام در آموزش و پرورش شروع شده، انتظار است که آن‌ها به پشتوانه چند سال تدریس و همکاری، جذب وزارت آموزش و پرورش شده یا یک آزمون استخدامی جداگانه برای آنان در نظر گرفته شود.

یکی از معلمان خرید خدمات گفت: ما نزدیک به یک دهه است که به کمک آموزش و پرورش آمده‌ایم در شرایطی که مدارس ما با کمبود شدید معلم روبرو بود، بنابراین کمترین حق ما این است که در اولویت استخدام باشیم.

وی اظهار کرد: معلمان خرید خدمات، از نظام آموزش کشور توقع دارند که به‌عنوان منابع انسانی آموزش و پرورش، بدون برگزاری آزمون استخدامی به‌صورت رسمی پذیرفته شوند، مسیری که سایر دستگاه‌های اجرایی برای جذب نیرو انجام می‌دهند.

این معلم خرید خدمات تصریح کرد: نیرو‌های خرید خدمات در این سال‌ها به خصوص در دوران سخت کرونا، بهترین عملکرد را داشتند در حالی که با گذشت پنج ماه از سال تحصیلی، هنوز حقوق حداقل خود را نیز دریافت نکرده‌اند و قبل از دریافت حقوق مجبور هستند پای برگه تسویه را امضا کنند.

وی تأکید کرد: معلمان خرید خدمات، با تأیید گزینش وارد آموزش و پرورش شده‌اند، همه آموزش‌های خاص تدریس را گذرانده‌اند و در نگاه مدیریتی به‌عنوان منابع انسانی هستند که نسبت به نیرو‌های جدید، شرایط تدریس در کلاس درس را دارند و نیاز به هزینه‌هایی مثل آموزش بدو خدمت ندارند.

این معلم خرید خدمات گفت: نیرو‌های تکمیل ظرفیت همان افرادی هستند که در آزمون استخدامی از نظر علمی و در مصاحبه قبول نشده‌اند، اما به راحتی استخدام می‌شوند، اما معلمان خرید خدمات پس از ۱۰ سال بلاتکلیف مانده‌اند.

وی گفت: معلمان خرید خدمات بعد از سال‌ها تجربه و تدریس در کلاس درس به‌عنوان منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش قلمداد می‌شوند، اما رفتار مسئولان نظام آموزشی به گونه‌ای است که در هیچ سازمانی این گونه با سرمایه و منابع انسانی خود برخورد نمی‌کنند.

یکی دیگر از معلمان خرید خدمات به ایسنا، گفت: فقط هشت ماه از سال تحصیلی حقوق می‌گیریم و ۱۵ روز تعطیلات نوروزی و نیمه دوم خرداد که فصل امتحانات است، با وجود حضور در مدرسه، اما حقوقی نداریم و این دستمزد اندک نیز بعد از چند ماه به‌صورت قطره چکانی پرداخت می‌شود.

وی افزود: شرایط ما برای استخدام و پس از سال‌ها همکاری با آموزش و پرورش با نیرو‌های جدید یکسان است و در حالی که ما بخشی از روز را در کلاس درس هستیم حتی امکان رقابت برابر با متقاضیان جدید را نداریم.

وی اظهار کرد: تنها مسیر استخدام معلمان خرید خدمات، شرکت در آزمون است در حالی که برای استخدام ۷۰ هزار معلم، می‌توان سهمیه‌ای اختصاص داد و به ۱۸ هزار نیرویی که ۱۰ سال از عمر خود را با آموزش و پرورش همکاری کرده‌اند و بعد از این مدت بسیاری از آن‌ها امکان استخدام در اداره‌های دیگر را ندارند.

این معلم خرید خدمات، تصریح کرد: معلمان خرید خدمات، بسیاری از حقوق نیروی کار را ندارند و حتی در توزیع شیر مدرسه نیز سهمیه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته نشده و فقط حق معلمان رسمی است.

وی گفت: معلمان خرید خدمات، کد پرسنلی هم ندارند بنابراین از داشتن امتیاز‌های ساده در یک سازمان مثل تقدیرنامه یا گواهی‌نامه محروم هستند حتی در دوران کرونا، از سهمیه اینترنت بی‌نصیب بودند و با هزینه شخصی اینترنت خریدند تا آموزش تعطیل نشود.

این معلم خرید خدمات تصریح کرد: شروع پرداخت بیمه، دو ماه دیرتر برقرار می‌شود که در خصوص هزینه‌های درمانی باعث ضرر فراوانی می‌شوند و حتی در استخدام آموزش و پرورش هیچ گونه امتیازی برای سابقه آموزشی ندارند که ظلم مضاعف به معلمان خرید خدمات است.

وی اظهار کرد: آزمون معلمان خرید خدمات در کنار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که در آرامش فکری و فارغ از حضور در کلاس درس و حاشیه‌های فراوان آن هستند، مطابق با کدام ملاک مدیریت، انصاف و عدالت است.

این معلم خرید خدمات، گفت: معلمان خرید خدمات، یک‌سوم از عمر حرفه‌ای خود را برای همکاری با آموزش و پرورش گذرانده‌اند، آیا توقع زیادی است که نظام آموزشی یک‌پنجم استخدام خود را به این گروه اختصاص بدهد؟ کمترین حق ما این است که پس از سال‌ها همکاری با آموزش و پرورش، استخدام ما نیز با آزمون جداگانه انجام شود.

وی افزود: همکارانی داریم که باردار می‌شوند و از ترس اینکه کلاس را از دست بدهند، با همان وضعیت بارداری به مدرسه می‌آیند، زیرا خریدخدمت‌ها مرخصی زایمان ندارند، بیمه ما بلاتکلیف است وضعیت حقوق هم که هنوز حقوقی نگرفته‌ایم.

معلمان خرید خدمات، منابع انسانی آموزش و پرورش محسوب می‌شوند

معاون پشتیبانی مدیریت آموزش و پرورش کاشان گفت: معلمان خرید خدمات، به پشتوانه سال‌ها همکاری حرفه‌ای در مدارس، به عنوان منابع انسانی محسوب می‌شوند و حقوق آن‌ها را در مسیر قانون برای استخدام پیگیری می‌کنیم.

غلامرضا بخشی موحد، اظهار کرد: در زمان اجرای این طرح بنا بود رابطه استخدامی بین نیرو‌های خرید خدمات و آموزش و پرورش شکل نگیرد و قراردادی بین آموزش و پرورش به‌عنوان کارفرما با مؤسس مدارس غیردولتی بسته شود.

وی افزود: بنا بود اگر در پرداخت حقوق توسط آموزش و پرورش تأخیر ایجاد شود مؤسس توان پرداخت سه ماه حقوق و بیمه معلمان خرید خدمات را داشته باشد که در عمل چنین اتفاقی نیفتاده که هم بیمه و هم حقوق آن‌ها با تأخیر روبرو است.

معاون پشتیبانی مدیریت آموزش و پرورش کاشان تصریح کرد: استخدام معلمان خرید خدمات در اختیار شهرستان‌ها و استان‌ها نیست و بنا به قانون، راهی جز شرکت در آزمون استخدامی برای تبدیل وضعیت این همکاران وجود ندارد هر چند که پیشنهاد شده است که امتیاز‌هایی برای رشته و سابقه تدریس آن‌ها در نظر گرفته شود.

 از وضعیت استخدامی معلمان خرید خدمات چه خبر؟

بخشی موحد تأکید کرد: مدارس کاشان با حضور ۳۱۶ نیروی خرید خدمات مدیریت می‌شود که بسیاری از آن‌ها نیرو‌های ماهر، کارآمد و مؤثری هستند که از فنّاوری آموزشی و روش‌های نوین تدریس در کلاس استفاده می‌کنند و حتی مورد رضایت خانواده‌ها هستند و در مسیر قانون از حقوق آن‌ها دفاع می‌کنیم.

وی گفت: معلمان خرید خدمات، سال‌ها مظلومانه و نجیبانه با آموزش و پرورش همکاری کرده‌اند و امیدواریم که مسئولان وزارت و سازمان برنامه و بودجه سابقه تدریس آن‌ها را به عنوان یکی از ملاک‌های اساسی برای استخدام آن‌ها منظور کرده و امنیت شغلی آن‌ها را فراهم کنند.

معاون پشتیبانی مدیریت آموزش و پرورش کاشان، تصریح کرد: برخی از معلمان خرید خدمات که حدود یک دهه با آموزش و پرورش همکاری کرده‌اند، به سنی رسیده‌اند که حتی شرایط استخدام در سایر نهاد‌ها را نیز ندارند، بنابراین امیدواریم شرایط استخدام آن‌ها روشن شود.