ذکی‌زاده: واردات خودرو باید آزاد شود/ زبان مجلس نباید در مقابل خودروسازان کوتاه باشد/ این وضعیت ظلم به مردم است

مقداد ذکی‌زاده کاندیدای انتخابات مجلس درباره وضعیت بازار خودرو در کشور را اسف‌بار توصیف کرد و گفت: سال‌های سال است که واردات خودرو طبق قانون مجلس ممنوع و محدود شد تا حمایتی از خودروسازان داخلی صورت بگیرد ولی تولید خودرو در کشور نه تنها پیشرفت خاصی نکرد بلکه مونتاژکاری از تولید ملی سبقت گرفته است.

وی ممنوعیت و محدودیت واردات خودرو را یکی از عوامل افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو برشمرد و تأکید کرد: ممنوعیت واردات خودرو باعث شد که خودروسازان داخلی بدون رقیب بمانند و خیالشان نیز از این بابت که مردم چاره‌ای جز خرید محصولات آنها ندارد نیز راحت شد، لذا بدون افزایش کیفیت فقط قیمت‌ها را زیاد کردند.

این کاندیدای انتخابات مجلس به قیمت خودروهای خارجی در خارج از ایران اشاره کرد و گفت که قیمت‌های خودروهای داخلی در قیاس با خودروهای خارجی ظلم به مردم است.

ذکی‌زاده افزود: گران‌ترین خودروهای تویوتا قیمتی حدود صد هزار دلار دارند که به قیمت دلار بازار آزاد حدود پنج میلیارد تومان می‌شود. با این حال بعضی از خودروهای داخلی که در کیفیت قابل قیاس با این خودروها نیستند، نزدیک به یک میلیارد تومان قیمت دارند! از سوی دیگر همان خودرویی که در خارج از کشور پنج میلیارد تومان قیمت دارد، در داخل کشور بیش از بیست میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود.

وی ادامه وضعیت فعلی سیاست‌های بخش خودرو را غیرممکن دانست و افزود: واردات خودرو باید آزاد شود تا هم قیمت‌ها کاهش پیدا کند و هم خودروسازان داخلی احساس خطر کنند و به فکر رقابت درست و افزایش کیفیت تولیدات خود بیفتند.

این کاندیدای انتخابات مجلس به ارتباط برخی نمایندگان با برخی خودروسازان اشاره کرد و گفت: ارتباط با خودروسازان و گرفتن خودرو با شرایط ویژه از آنها توسط برخی افراد باعث شده که زبان مجلس در مقابل کم‌کاری‌ها و کوتاهی‌ها و قصور خودروسازان کوتاه باشد و وظیفه نظارتی و قانون‌گذاری مجلس در این زمینه مورد غفلت قرار بگیرد؛ البته مدیریت مجلس در این حوزه هم ضعیف علم کرده پ متاسفانه هیچ پاسخی برای مردم ندارد.