مقرری بیمه بیکاری کارگران و مهارت‌آموزی

یک کارشناس حقوقی گفت: افرادی که می‌خواهند بیمه بیکاری بگیرند بایستی برای فراگرفتن مهارت‌های بازار کار یا به‌روزرسانی مهارت‌های مورد نیاز این بازار، تحت آموزش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای کشور قرار بگیرند.

 آرمین خوشوقتی، کارشناس ارشد حقوق و روابط کار گفت: اخیراً در پرداخت مقرری بیکاری به افراد مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی که حق بیمه به صندوق تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند، تغییراتی حاصل شده است.

او افزود: شرایط کلی دریافت بیمه بیکاری به این شکل است که فرد باید مشمول قانون کار باشد، حق بیمه خود را به صندوق تامین اجتماعی پرداخت کرده باشد و برخلاف میل و اراده خود، ناگهان بیکار شده باشد. این فرد باید ظرف مدتی که حداکثر ۳۰ روز است به صندوق بیمه بیکاری مراجعه کند و تشکیل پرونده دهد؛ البته در مورد مهلت زمان ۳۰ روزه، یکسری استثناتات هم وجود دارد.

اما تغییرات جدید چیست؛ خوشوقتی در این رابطه گفت: افرادی که می‌خواهند بیمه بیکاری بگیرند بایستی برای فراگرفتن مهارت‌های بازار کار یا به روزرسانی مهارت‌های مورد نیاز این بازار، تحت آموزش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای کشور قرار بگیرند و اگر بدون عذر موجه از حضور در این دوره‌های آموزشی خودداری کنند، مقرری بیمه بیکاری آن‌ها حذف می‌شود.

او تاکید کرد: کارگرانی که می‌خواهند مقرری بیمه بیکاری بگیرند بایستی حتماً توجه داشته باشند که اگر بعد از ثبت نام در سامانه جامع روابط کار، یک دوره آموزشی فنی و حرفه‌ای به آن‌ها پیشنهاد و ارجاع شد، باید در این دوره‌های آموزشی که اجباری‌ست، شرکت کنند.

 مقرری بیمه بیکاری کارگران و مهارت‌آموزی

به گفته این کارشناس ارشد حقوقی، اگر کارگران از حضور در این دوره‌های آموزشی خودداری کنند، قانوناً امکان قطع یا عدم برقراری مقرری بیمه بیکاری آن‌ها وجود دارد لذا شرکت در دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای برای تمام مقرری‌بگیران بیکاری اجباری‌ست.