جهش قیمت سکه به این دلیل مهم

با شروع به کار بازارهای مالی بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ ، قیمت طلا و سکه با افزایش همراه شد و تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت هر سکه طرح جدید به ۴۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳ میلیون و ۴۳۲ هزار تومان شد. قیمت جهانی انس طلا نیز دو هزار و ۲۵۹ دلار اعلام شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر،‌ نقره و سکه تهران در مورد دلایل افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخل به همشهری گفت: بخشی از افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخل به خاطر افزایش قیمت انس جهانی طلا، بخش دیگر به خاطر نوسانات افزایشی در بازار ارز داخل و بخشی هم متاثر از اخبار سیاسی و اقتصادی در جهان است.

جهش قیمت سکه به این دلیل مهم

نادر بذرافشان با بیان اینکه تقاضا همچنان در بازار کاهشی است، عنوان کرد: اینکه بگوییم بازار از لحاظ تقاضا تغییر کرده و افزایش تقاضا سبب رشد قیمت‌ها شده است، درست نیست و بازار همان روال رکود و عادی خود را طی می‌کند.

بذرافشان در مورد تاثیر افزایش قیمت انس جهانی طلا بر قیمت طلا و سکه در داخل افزود: از ابتدای سال میلادی ۲۰۲۴ پیش‌بینی‌ها این بود که در سال جدید میلادی انس طلا به ۲۵۰۰ دلار برسد که بعد از گذشت حدود ۴ ماه از سال میلادی جدید پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد و در این مدت انس طلا حدود ۲۵۰ دلار افزایش یافت. این در حالی است که قیمت انس جهانی طلا از ابتدای سال شمسی تا الان (۱۴ روز اخیر) ۹۲ دلار افزایش یافته و تا محدوده ۲ هزار و ۳۰۰ دلار آمده است. بر این اساس، حتی می‌شود گفت این افزایش یک مقدار زودتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. علاوه بر آن، نوسانات بازار ارز هم در این زمینه تاثیرگذار بوده که باعث شده است رشد قیمت‌ها تشدید شود و افزون بر آن، خبرهای سیاسی و اقتصادی در سطح دنیا هم از عوامل مهم افزایش قیمت‌ طلا و سکه در بازارهای داخلی بوده است.

باید منتظر ماند

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر،‌ نقره و سکه تهران در مورد روند قیمت طلا و سکه در روزهای آینده گفت: چون افزایش اخیر قیمت‌ها یک مقدار غیرمنتظره بوده است باید منتظر ماند و دید بازار جهانی در روزهای آینده به چه سمت و سویی می‌رود و انس جهانی طلا چقدر تغییر می‌کند. ضمن آنکه باید به سمت و سوی بازار ارز در داخل کشور هم توجه داشت اگر بانک مرکزی بتواند مانند گذشته بازار ارز در داخل را کنترل کند و حراج انواع سکه در مرکز مبادله ارز و طلا انجام شود می‌تواند نقش مهمی در ثبات و حتی کاهش قیمت‌ها داشته باشد.

توصیه به مردم

بذرافشان در پاسخ به این سوال که آیا الان وقت خرید طلا و سکه است؟ گفت: خرید طلا و سکه همیشه جزو آخرین خریدها در سبد مردم بوده و باید شرایط خرید آن فراهم شود اما در هر صورت برای خرید طلا و سکه باید شرایط را بررسی و مقایسه کرد. با این حال همانطور که اشاره شد در حال حاضر به نظر من افزایش‌ قیمت‌ها نسبت به انس جهانی بالاست و اگر بانک مرکزی اقدام به کنترل بازار ارز و عرضه سکه در بازار کند می‌تواند بازار طلا را کنترل کند.