پنکیک سواپ V3 چیست؟

پنکیک سواپ V3 سومین نسخه از صرافی غیر متمرکز PancakeSwap است که از اوایل آوریل 2024، از هر دو شبکه اتریوم و بی‌ان‌بی چین پشتیبانی می‌کند. این بروزرسانی، با بهبودهایی نظیر کارمزد پایین‌تر برای تریدرها، بازدهی بیشتر برای فراهم‌کنندگان نقدینگی، و رابط کاربری کاربرپسندتر عرضه شده است. در پنکیک سواپ V3، افزایش کارایی سرمایه‌گذاری‌های کاربران و در نتیجه، افزایش درآمد آنها، نیز مورد توجه قرار گرفته است. همچنین، ابزارهای جدیدی نظیر پوزیشن منیجر قرار است این دکس را از رقبا متمایز کنند.

سرمایه‌گذاری بهتر در پنکیک سواپ V3

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جدید نسخه سوم پنکیک سواپ، افزایش کارایی سرمایه‌گذاری است. در V3، فراهم‌کنندگان نقدینگی می‌توانند سرمایه خود را در بازه‌های قیمتی کوچکتری متمرکز کنند. به عبارتی دیگر، آنها می‌توانند یک بازه قیمتی خاص را برای فراهم کردن نقدینگی انتخاب کنند. این نوع «متمرکز سازی» سرمایه در بازه‌های قیمتی انتخاب شده توسط سرمایه‌گذار، پتانسیل کسب سود وی را افزایش می‌دهد. برای بررسی وضعیت قیمتی پنکیک سواپ، می‌توانید از صفحه قیمت پنکیک سواپ اقدام کنید.

این قابلیت به ویژه در استخرهای استیبل کوین، که قیمت هر دو دارایی آن به ندرت تغییر می‌کند، و ضریب می‌تواند حداکثر 4000x باشد، بسیار کاربردی است. علاوه بر این، پنکیک سواپ V3 بر مبنای یونی سواپ V3 توسعه یافته و دارای اصلاحات و بهبودهای بیشتری است. به همین دلیل، ابزارهایی که برای یونی سواپ V3 ایجاد شدند، با این نسخه از پنکیک سواپ نیز سازگار خواهند بود.

کارمزدهای پایین‌تر در پنکیک سواپ V3

در نسخه جدید صرافی PancakeSwap، چهار سطح کارمزد 0.01، 0.05، 0.25 و 1 درصدی وجود خواهند داشت. این در حالیست که نسخه V2، صرفا از کارمزد ثابت 0.25 درصدی پشتیبانی می‌کرد.

برای درک بهتر این تغییر کارمزد، فرض کنید تریدری قصد دارد USDT را با USDC معامله کند. اگر قیمت هر دو دارایی را برابر در نظر گرفته و اسلیپیج را هم نادیده بگیریم:

  • در پنکیک سواپ V2: کارمزد ثابت معادل 0.25 درصد است. در نتیجه برای تبدیل 1000 واحد USDT به USDC، باید 2.5 واحد USDTبه عنوان کارمزد پرداخت کرد و دریافتی نهایی معادل 997.5 واحد USDC خواهد بود.
  • در پنکیک سواپ V3: اگر محبوب‌ترین کارمزد معاملاتی برای معامله 1000 واحد USDT به USDC معادل 0.01 درصد باشد (که برای جفت‌های معاملاتی استیبل کوین معمولا همین طور است)، صرفا 0.1 واحد USDT به عنوان کارمزد دریافت خواهد شد.

انتخاب سطح کارمزد معاملاتی به توافق بین تریدرها و فراهم‌کنندگان نقدینگی بستگی دارد و در پنکیک سواپ V3، معمولا به این شیوه انجام می‌شود:

  • کارمزد 0.01 درصدی: در جفت‌های استیبل کوین و سایر جفت‌هایی که انتظار می‌رود قیمت‌‌های آنها بسیار نزدیک و حتی مشابه باشد، ضرر ناپایدار (Impermanent Loss) بسیار پایین است. در نتیجه، تریدرها و فراهم‌کنندگان نقدینگی، مانند مثالی که بالاتر به آن اشاره شد، معمولا روی پایین‌ترین سطح کارمزد به توافق می‌رسند.
  • کارمزد 0.05 درصدی: تریدرها و فراهم‌کنندگان نقدینگی برای جفت دارایی‌هایی که ضرر ناپایدار بیشتری دارند، یا استحکام نقدینگی آنها پایین‌تر است، روی کارمزد بالاتری به توافق می‌رسند. این کارمزد بالاتر، انگیزه بیشتری برای فراهم‌کنندگان نقدینگی ایجاد کرده تا ضرر ناپایدار بیشتر دارایی‌ها را بپذیرند. دارایی‌هایی که با این سطح کارمزد معامله می‌شوند، دارای نوسان بالا و حجم معاملات مناسبی هستند، اما ضرر ناپایدار بیشتری در مقایسه با سطح قبلی دارند.
  • کارمزد 0.25 درصدی: این سطح کارمزد برای دارایی‌هایی انتخاب می‌شود که معمولا حجم معاملات کمتری دارند. این افزایش نرخ کارمزد، فراهم‌کنندگان نقدینگی را به پذیرفتن ریسک ترغیب کرده و دسترسی تریدرها به دارایی‌های کمتر معامله شده را امکان‌پذیر می‌کند.
  • کارمزد درصدی: بالاترین میزان کارمزد در پنکیک سواپ V3 برای آن دسته از دارایی‌ها به کار می‌رود که حجم معاملات بسیار پایین، یا ضرر ناپایدار بسیار بالایی دارند. این افزایش کارمزد باعث می‌شود تا دارایی‌های کمتر شناخته شده نیز در پنکیک سواپ قابل معامله باشند.

پنکیک سواپ V3

سطوح کارمزد پنکیک سواپ V3 تنها در صورت توافق فراهم‌کنندگان نقدینگی و تریدرها تعیین می‌شوند. بنابراین، در شرایطی که هر دو طرف به توافق برسند، ممکن است حتی برای جفت‌های استیبل کوین نیز کارمزد بیشتری دریافت شود. با این وجود، کارمزد انعطاف‌پذیر در نسخه جدید پنکیک سواپ در اکثر مواقع یک مزیت خواهد بود و تعادل مناسبی بین سود فراهم‌کنندگان نقدینگی و کارمزد پرداختی تریدرها ایجاد می‌کند.

به کارگیری انواع منابع نقدینگی در پنکیک سواپ V3

https://file.tesmino.ir/images/2024/05/images_1715157199_663b38cf4c43d.jpg

یکی از ویژگی‌های جدید نسخه سوم PancakeSwap، روتر هوشمند (Smart Router) و بهبودیافته آن است که بهره‌مند شدن از تمامی منابع نقدینگی را امکان‌پذیر می‌کند. این روتر هوشمند که می‌توان آن را یک مسیریاب معاملاتی در نظر گرفت، بهترین مسیر معاملاتی (با کمترین کارمزد) را به کمک نقدینگی پروتکل‌های پنکیک سواپ V3، پنکیک سواپ V2 و استیبل سواپ (StableSwap)، پیدا می‌کند. علاوه بر این، نقدینگی فراهم شده توسط بازارسازهای ادغامی (بازارسازهای خودکار شبکه‌های اتریوم و بی‌ان‌بی چین که با پنکیک سواپ قابل ادغام هستند) نیز تریدرها را در پیدا کردن بهترین معامله یاری خواهند کرد.

پوزیشن منیجر در پنکیک سواپ V3

یکی از قابلیت‌هایی که قرار است بزودی به نسخه سوم PancakeSwap اضافه شود، پوزیشن منیجر اتوماتیک است که واریز نقدینگی را صرفا از طریق یک کلیک امکان‌پذیر می‌کند. این ابزار جدید به کاربران اجازه می‌دهد تا پوزیشن‌های خود را طبق اهداف از پیش تعیین شده، به صورت اتوماتیک تنظیم کنند تا در محدوده قیمتی مورد نظر باقی بمانند و پاداش‌های مورد انتظار دریافت کنند.

در پنکیک سواپ V3، پوزیشن منیجر باعث می‌شود سود فراهم‌کنندگان نقدینگی به حداکثر میزان ممکن نزدیک شود. این قابلیت می‌تواند تعادل بین میزان CAKE حاصل از ییلد فارمینگ و ثبات پوزیشن را به حالت ایده‌آل برساند و میزان ضرر ناپایدار را نیز تا به کمترین حد ممکن کاهش دهد. مدیریت خودکار پاداش دریافتی کاربران بدون کارمزد اضافی، و واریز خودکار CAKE به استخرهای مناسب، به منظور به حداکثر رساندن سود کاربر، ویژگی دیگر پوزیشن منیجر پنکیک سواپ است.

پنکیک سواپ V3 یک دکس چند زنجیره‌ای خواهد بود

توسعه دهندگان PancakeSwap قصد دارند این صرافی غیر متمرکز را به بستری جامع برای رفع تمامی نیازهای کاربران دنیای دیفای تبدیل کنند. در حال حاضر، پنکیک سواپ از دو شبکه محبوب اتریوم و بی‌ان‌بی چین پشتیبانی می‌کند، اما قرار است در آینده شبکه‌های بیشتری به این لیست اضافه شوند تا پنکیک سواپ، توانایی خدمات‌دهی به طیف گسترده‌ای از کاربران دنیای کریپتو را داشته باشد و در نهایت، به بهترین پلتفرم دکس چند زنجیره‌ای تبدیل شود.