به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، شهریار افندیزاده با اشاره به لزوم بهسازی و تعریض محورهای منتهی به شمال بخصوص استان مازندران، اظهار داشت: سفرهای تابستانی به دلیل تقارن ماه مبارک رمضان با مردادماه در تیرماه و شهریورماه انجام میشود.

وی با بیان اینکه مرحله دوم طرح تابستانی از ۲۹ مردادماه آغاز شده و تا دوم مهرماه ادامه خواهد یافت، افزود: در مرحله اول طرح تابستانی(۳۰ روز تیرماه) بیشترین میزان تردد در استان‌های مازندران، البرز و فارس و کمترین میزان تردد در استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد و ایلام بوده است.

افندی‌زاده با بیان اینکه در طول مردادماه تعداد سفرها کاهش بسزایی خواهد داشت، توضیح داد: این امر منجر می‌شود که این یک ماه، محورهای پرتردد نظیر جاده‌های منتهی به شمال بهینه‌سازی شده و مورد بازبینی دوباره قرار گیرند، ضمن آنکه دست‌اندرکاران امر جاده نیز طی این یک ماه می‌توانند خود را برای ارائه خدمات در شهریورماه که پیش‌بینی می‌شود بیشترین میزان تردد را در تابستان داشته باشیم، آماده سازند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به بیان اینکه سه محور هراز، فیروزکوه و کرج - چالوس به استان مازندران به عنوان پرتردد‌ترین استان کشور در فصل تابستان متصل می‌شوند، اضافه کرد: ‌ چهاربانده شدن جاده‌های هراز و فیروزکوه می‌تواند کمک بسزایی در کاهش بار ترافیکی دیگر محورهای منتهی به شمال شود.



* محور فیروزکوه تا پایان فعالیت دولت دهم چهاربانده می‌شود



‌معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اتصال تهران به مازندران از طریق سه محور هراز، چالوس و فیروزکوه از پروژه‌های بزرگی ‌است که همواره توسعه آنها مدنظر بوده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه راه اصلی تهران - فیروزکوه - قائم‌شهر - ساری از گردنه گدوک عبور می‌کند، اضافه کرد: این گردنه به عنوان یک‌ نقطه پرحادثه زمستان هر سال شاهد سرمای بسیار زیاد و وجود مه و کولاک بود و همیشه در زمستان مشکلات بسیار زیادی برای رانندگان ایجاد می‌کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با معرفی محور گدوک - پل سفید به عنوان مهمترین قطعه این پروژه، تصریح کرد: با احداثدو دستگاه تونل در این مسیر از این پس شاهد عبور ایمن و روان در این محور خواهیم بود.

افندی‌زاده ادامه داد: ‌ روزهای پایانی این هفته ۲۳ کیلومتر مسیر چهاربانده در این محور احداثشد که از قبل از گردنه گدوک شروع شده و تا بعد از این گردنه ادامه داشت؛ این امر موجب شد قسمت گردنه به نوعی حذف شود یعنی ارتفاع خط پروژه پایین آمد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه اجرای این ۲۳ کیلومتر حدود ۵۸ میلیارد تومان هزینه داشت، تصریح کرد: تا قبل از بهینه‌سازی و تعریض این قطعه مسیر تهران - ساری، در فصل زمستان و به هنگام بارش باران و برف، ‌عبور از این ۲۳ کیلومتر حدود یک و نیم ساعت به طول می‌انجامید، اما پس از رفع این نقطه پرحادثه و عریض شدن جاده، عبور از آن ۲۵ دقیقه به طول می‌انجامد.

افندی‌زاده اضافه کرد: ‌ این مورد از نظر افزایش ایمنی سیر و کاهش زمان سفر به خصوص در فصل زمستان در جابه‌جایی‌ها و حرکت خودروها تأثیرگذار خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ‌ تلاش می‌کنیم تا پایان شهریورماه ۱۳۹۲ محور فیروزکوه به طور کامل چهار بانده شود که اگر این مورد رخ بیفتد، زمان سفر در این مسیر بسیار کاهش خواهد یافت، ‌ ضمن آنکه با کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی مواجه خواهیم بود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه چهاربانده شدن کل محور رودهن فیروزکوه ‌ قائم‌شهر ‌ ساری جزو پروژه‌های مهر ماندگار است، اظهار داشت: بحرانی‌ترین قسمت این محور همان ۲۳ کیلومتر مربوط به گردنه گدوک بود که برطرف شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: این محور در قطعاتی از شهرها عبور می‌کند که باید با اصلاحاتی مواجه باشد، ضمن آنکه تعریض تونل‌ها نیز نیازمند فعالیت اساسی است.



* چهار بانده شدن تهران - امام‌زاده هاشم در محور هراز تا پایان مهر‌ماه



رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: ‌ همچنین محور هراز به عنوان یکی دیگر از جاده‌های منتهی به شمال از تهران تا امامزاده هاشم تا پایان مهرماه کلاً چهاربانده خواهد شد و چهاربانده شدن ادامه مسیر نیز اجرایی می‌شود، زیرا جزو پروژه‌های مهر ماندگار است.

‌معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: امیدواریم تا پایان سال ۹۲ در صورت تأمین بودجه کل محور هراز به غیر از بخشی از تونل‌های مسیر چهاربانده شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: ‌ بنابراین چهار بانده شدن جاده هراز و فیروزکوه می‌تواند کمک بسزایی در کاهش بار ترافیکی دیگر محورهای منتهی به شمال شوند.



* ایجاد باند سبقت در محور‌ کرج - چالوس / برنامه‌ای برای تعریض جاده چالوس نداریم



افندی‌زاده اضافه کرد: در طرح تابستانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌‌ای مشاهده شده است که استان مازندران بیشترین تردد و پذیرش مسافر را نسبت به دیگر استان‌ها دارد، بنابراین مسیرهایی که از تهران به سمت مازندران می‌رود باید با افزایش ظرفیت مواجه باشند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: محور چالوس به دلیل شرایط اقلیمی و خصوصیات جغرافیایی منطقه، چندان به نظر نمی‌رسد که باید دو بانده شود اما در این محور به دنبال ایجاد باند سبقت هستیم، زیرا این محور حالت گردشگری و توریستی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی تلاش میکند، محورهای هراز و فیروزکوه را به صورت بزرگراه تبدیل کند تا بار ترافیک محورهای مواصلاتی منتهی به شمال بین چندین جاده توزیع شود.