به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، احمد نعمتبخش اظهار كرد: حدود سه هفته پيش تسهيلات ۲۰۰۰ ميليارد توماني صنعت خودرو براي خروج از بحران نقدينگي به تصويب كارگروه حمايت از توليد رسيده و با توجه به شرايط فعلي تاكنون بايد اختصاص مييافت.

وی ادامه داد: در شرایطی که صنعت خودرو به امید تزریق نقدینگی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و با توجه به کاهش ۳۶ درصدی تولید خودرو در بهار امسال، مشخص نیست به چه دلیل تاکنون در تخصیص این تسهیلات تعلل شده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان این‌که هزینه‌های تولید صنعت خودرو با توجه به وارداتی بودن برخی مواد اولیه به شدت افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت سال گذشته، نرخ مرجع دلار ۱۵ درصد، یورو چهار درصد، پوند ۱۲ درصد و ین ژاپن ۱۸ درصد افزایش یافته است.

نعمت‌بخش ادامه داد: در این مدت نرخ بازار آزاد دلار نیز ۵۲ درصد، یورو ۳۹ درصد، پوند ۵۰ درصد و ین ژاپن ۵۷ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در بهار پارسال میانگین نرخ دلار مرجع ۱۰۶۲.۶ بوده که در بهار امسال به ۱۲۲۶ تومان رسیده است. نرخ مرجع یورو نیز از ۱۵۲۸.۵ تومان در بهار پارسال به ۱۵۸۵.۲ تومان در بهار امسال افزایش یافته است. در این مدت نرخ پوند نیز از ۱۷۳۲.۸ به ۱۹۴۴.۶ تومان و ۱۰۰ ین ژاپن نیز از ۱۲۹۱ تومان به ۱۵۲۰.۸ تومان رسیده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران خاطرنشان کرد: در بازار آزاد نیز نرخ دلار از ۱۱۵۹.۶ تومان در سه ماه نخست سال گذشته به ۱۷۶۷.۲ در مدت مشابه امسال افزایش یافته است. نرخ آزاد یورو نیز از ۱۶۶۵.۵ تومان در سه ماهه ابتدایی سال گذشته به ۲۳۱۳.۷ در سه ماهه ابتدایی امسال رسیده است. نرخ آزاد پوند نیز از ۱۹۰۵.۸ به ۲۸۵۲.۳ تومان و ۱۰۰ ین ژاپن نیز از ۱۳۹۷.۱ تومان به ۲۱۹۱.۲ تومان رسیده است.

نعمت‌بخش افزود: افزایش نرخ انواع ارز در حالی است که خودروسازان برای برخی از گشایش اعتبارهایی که در شرایط فعلی امکان آن‌ها وجود داشته، از نرخ رسمی ارز و برای حواله پول نیز از نرخ آزاد ارز برای واردات مواد اولیه استفاده کرده‌اند.

وی با بیان این‌که نرخ مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو نیز از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ حدود ۵۷ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: در این مدت حقوق و دستمزد، مالیات، نرخ انرژی و سایر پارامترهای دخیل در تولید نیز با افزایش هزینه روبرو بوده‌اند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: با وجود این شرایط هنوز از سرنوشت تسهیلات ۲۰۰۰ میلیارد تومانی صنعت خودرو خبری نیست. از آن سو در یکی دو ماه اخیر نیز برخی خودروسازان درخواست خود برای افزایش قیمت برخی محصولات را ارائه کرده‌اند که امیدواریم برای جلوگیری از ادامه ضرردهی صنعت به سرعت در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.

به گفته نعمتبخش، در حال حاضر برخي خودروسازان در توليد برخي محصولات خود وارد حاشيه زيان شدهاند.