توافقی برای واگذاری سبد کالای کارگری نداریم

به گزارش افکارنیوز، اولیاء علی بیگی در گفتگو با مهر در ارتباط با اینکه آیا برای انجام برخی حمایتها مانند تامین سبد کالا و یا کمک های غیرنقدی از سوی کارفرمایان برای کارگران، هماهنگی و توافقی صورت گرفته است؟ گفت: در این زمینه توافقنامه ای با کارفرمایان نداریم.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با تاکید بر اینکه سازمان جهانی کار بر انجام همکاری و هماهنگی های اینچنینی بین نمایندگان کارگری و کارفرمایی تاکید دارد، افزود: با این حال اینکه بخواهیم با کارفرمایان در زمینه پیش بینی حمایت های جانبی از قبیل تهیه سبد کالا به توافق برسیم، تاکنون انجام نشده است.

علی بیگی با بیان این مطلب که وجود نداشتن اینگونه توافقات بین کارگران و کارفرمایان نوعی ضعف در روابط کار محسوب می شود، بیان داشت: با این حال اگر تاکنون نیز به توافقاتی در برخی زمینه ها دست یافته ایم، کارفرمایان خیلی خود را ملزم به اجرای آن نمی دانند.

این مقام مسئول کارگری کشور خاطر نشان کرد: هرآنچه که تاکنون به عنوان بسته های حمایتی از سوی کارفرمایان به کارگران در مناسباتی مانند اعیاد و یا ماه مبارک رمضان داده شده است، با نظر کارفرمایان و خارج از چارچوب قانونی بوده است به نحوی که بنگاه های دارای وضعیت مناسب تر مالی و تولید، معمولا حمایت هایی را برای نیروی کار در نظر می گیرند.

وی افزود: برخی بنگاه ها در ماه مبارک رمضان توانسته اند بسته های حمایتی مناسبی تدارک ببینند و در برخی دیگر نیز تا ۱۶۰هزار تومان بن خرید ارائه شد؛ با این حال بسیاری دیگر از بنگاه ها که وضعیت مالی مناسبی ندارند، اقدامی نداشته اند.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با اشاره به اینکه از دولت انتظار می رود که طراحی و واگذاری بسته های حمایتی را با نگاه به اقشار آسیب پذیر و کم درآمد انجام دهد، اظهار داشت: بنابراین دولت باید نقش پررنگ تری را در حمایت از دیگر شرکای اجتماعی خود داشته باشد.

علی بیگی بیان داشت: در قانون کار چنین پیش بینی ای که باید به کارگران سبد کالا و ارزاق واگذار شود وجود ندارد اما با این حال برخی کارفرمایان با برنامه ریزی این اقدام را انجام می دهند.

به گفته وی، در اصلاحیه قانون کار نیز چنین پیش بینی و برنامه ریزی ای که بتوان بر اساس آن نوعی تعهد برای حمایت های غیرنقدی ایجاد کرد؛ وجود ندارد ولی با این حال دولت از طریق منابع مالی در اختیار می تواند این برنامه را برای کارگران نیز داشته باشد، اما حداقل ۲ دهه است که چنین اقداماتی صورت نگرفته است.