پژویان: مالیات بر ارزش افزوده باید اجرایی شود

افكار نيوز - جمشيد پژويان: قانون ماليات بر ارزش افزوده بايد با قاطعيت اجرا شود

رییس شورای عالی رقابت تاکید کرد که قانون مالیات بر ارزش افزوده باید با قاطعیت به اجرا گذاشته شده و تخطی کننده باید به شدت مجازات شود.

به گزارش افکار به نقل از ایسنا، جمشید پژویان گفت: مالیات بر ارزش افزوده یک پایه‌ جدید مالیاتی است و قبلا چنین پایه‌هایی را در ایران نداشته‌ایم؛ اثرات این نوع مالیات برروی مصرف و هزینه است و تا سطح بنگاه‌های اقتصادی و بین شرکت‌ها پیش می‌رود.

وی افزود: قبل از ایجاد این پایه‌ی جدید مالیاتی، برخی بنگاه‌های اقتصادی به راحتی می‌توانستند فرار مالیاتی داشته باشند و از طرف دیگر ضرورتی برای انعکاس اطلاعات به سازمان‌های مالیاتی نداشتند.

پژویان تاکید کرد: برای اجرای درست این قانون، باید بنگاه‌های اقتصادی در درجه‌ی اول، یکسری اطلاعات از جمله هزینه‌ها و خریدهایشان را به سازمان‌های مالیاتی بدهند، یعنی اطلاعاتی را بدهند که قبلا فاش نکرده بودند.

رییس شورای عالی رقابت تصریح کرد: به این دلیل که در مالیات بر ارزش افزوده، ارتباط زنجیره‌ای بین بنگاه‌ها به وجود می‌آید، امکان این وجود دارد که یک کنترل از طرف سازمان مالیاتی، باعثشود اینها نتوانند اطلاعاتشان را مخفی کنند.

وی افزود: با شفاف و فاش شدن اطلاعات این بنگاه‌ها، مشخص می‌شود که درآمد آن‌ها چه‌قدر است و نهاده‌هایشان را از کجا آورده و اگر احیانا بعضی از آن‌ها نهاده‌هایشان را از راه غیرقانونی و قاچاق و غیره تامین می‌کنند، برملا و روشن می‌شود.

پژویان درباره شفاف‌ و فاش شدن اطلاعات بنگاه‌های اقتصادی ادامه داد: بنگاه‌های اقتصادی با این شفاف‌سازی، دیگر نمی‌توانند خود را پنهان کنند و فرار مالیاتی رخ نمی‌دهد. بسیاری از این بنگاه‌ها مالیات‌هایشان را طی سال‌های بسیار طولانی و شاید از زمانی که قوانین مالیاتی از سال ۱۳۴۵ که قانون مالیات‌های مستقیم و دیگر مالیات‌ها در ایران مستقر شد، ندادند و بدیهی است که انجام آن اکنون برایشان دشوار است.

او در ادامه اظهار کرد: از آنجا که این بنگاه‌های اقتصادی دارای یکسری تشکیلاتی هم هستند، بعضا فشارهایی را به دولت می‌آورند و این باعثکندی حرکت مالیات بر ارزش افزوده می‌شود.

رییس شورای عالی رقابت گفت: به تصور من دولت در این باره باید بسیار قاطع عمل کند؛ کاری که این بنگاه‌ها انجام می‌دهند به معنای توهین و بی‌توجهی به جمعیت و بخش عمده‌ای از مردمی است که مالیات می‌دهند، به خصوص توهین و بی‌توجهی به حقوق‌بگیرانی است که قبل از دریافت درآمد، مالیات از حقوقشان کم می‌شود؛ این حقوق‌بگیران چندین برابر بنگاه‌های اقتصادی مالیات می‌دهند، در صورتی که مثلا پنج درصد از آن‌ها درآمدی هم ندارند.

وی در توضیح این موضوع تصریح کرد: این به معنای یک نوع بی‌اعتنایی به بقیه‌ی مردم این مملکت است و نباید جایی برای گذشت و کوتاه آمدن دولت باشد.

پژویان درباره این که آیا کندی روند اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را ناشی از نقص سیستم، ناکارآمدی آن و ناآگاهی ماموران مالیاتی می‌داند یا خیر، گفت: سیستمی که اکنون کار می‌کند، بخش زیادی از اطلاعات را خودش جمع‌آوری می‌کند ولی به طور کلی در این که سیستم اجرایی مالیاتی ما دارای نقاط ضعف عمده‌ای بوده و هست شکی نداریم.

او ادامه داد: اما اکنون مساله‌ی اساسی درباره یک مامور و جمع‌آوری این مالیات به وسیله‌ی او و تشخیص وی نیست، بلکه در حد وسیع‌تر به این معنی است که این بنگاه‌ها با زورگویی می‌گویند که بقیه‌ی مردم این مملکت که درآمدهای بسیار کم‌تر از ما دارند، مالیات بدهند و ما دوست نداریم، مالیات بدهیم.

وی درباره اثرات منفی که نادیده گرفتن این قانون از سوی برخی مشاغل به خصوص اصناف، بر کندی روند اجرای آن می‌گذارد بیان کرد: قطعا اثرات منفی می‌گذارد، یعنی به بسیاری نشان می‌دهد که می‌شود به زور این مالیات را نداد اما دولت باید بداند مساله‌ای در مورد اصناف ندارد.

او افزود: اصنافی که مخالف اجرای این قانون هستند، از هیچ نظر قدرتی ندارند که بخواهند اعتصاب کنند و به نظر من تهدید و قدرت آن‌ها در سطح ارتباط و یا شاید پوششی است که در سطوح بالاتر دارند و عملا هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند.

جمشید پژویان برای بهتر اجرا شدن این قانون پیشنهاد کرد: بهترین کار این است که این قانون را با قاطعیت به اجرا گذاشت و هر کسی که تخطی کرد به شدت مجازات شود و هیچ راه دیگری غیر از این نیست.

او ادامه داد: نرخ مالیات بر ارزش افزوده در جهان به طور متوسط ۱۴ یا ۱۵ درصد است و این در حالی است که اصناف برای سه درصد چانه می‌زنند اما به نظر من این صرفا زورگویی یکسری از هموطنان ماست که هیچگونه احترامی برای مملکت و مردم قائل نیستند.

وی افزود: من مطمئنم که این ناشی از خواست تمام یک صنف نیست و تعداد محدودی در بین این اصناف هستند که صدایشان را بلند کرده‌اند و درواقع چنین حرف زوری را می‌زنند؛ اصناف مردم شریفی هستند که از مزایایی استفاده می‌کنند که دولت بر روی آن‌ها هزینه می‌کند و آن‌ها نیز باید مانند بقیه‌ی مردم پول این خدمات را بدهند.

پژویان درباره افزایش ۷۰ درصدی مالیات‌ها و کاهش مجدد آن گفت: نرخی را که دولت می‌گذارد، حتما باید معقول باشد و نرخ مالیات اخیر نیز معقول بوده ما ۲۰ درصد تورم داشتیم؛ اگر یک مالیات ۲۰ درصدی هم بگیرد، یعنی عملا هیچگونه اتفاقی نیفتاده است.

رییس شورای عالی رقابت درباره وابستگی دولت به درآمدهای نفتی و بی‌نیازی آن از مالیات تصریح کرد: اتکای دولت به درآمدهای نفتی هم، خود به نوعی مالیات است، زیرا نفت به طور یکسان متعلق به ملت است. در این شکل مالیات‌دهی همه یکسان مالیات می‌دهند حتی ثروتمندان نیز به اندازه‌ی قشر محروم جامعه.

وی در پایان تاکید کرد: وابستگی به درآمدهای نفتی دلیلی برای به خوبی اجرا نشدن قانون مالیات بر ارزش افزوده نیست. زیرا تعداد کشورهایی که متکی به درآمد نفتی هستند، بسیار محدود است. بعضی از کشورها از نقطه نظر سیستم و امکانات با ما فرق می‌کنند و حتی تصمیم نگرفته‌اند که این مالیات را به اجرا بگذارند. هیچ توجیهی برای اجرا نکردن قانون مالیات بر ارزش افزوده نداریم.

پایان خبر / ب.