به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از پایگاه اینترنتی آسوشیتد پرس ، ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا در تازه ترین اظهارات خود نسبت به اجرای اقدامات بیشتر از سوی بانک مرکزی اروپا برای نجات منطقه یورو قول مساعد داده است .

بر اساس این گزارش رهبران آلمان و فرانسه نیز در گفتگوی تلفنی خود در روز جمعه نسبت به اجرای اقدامات لازم برای حمایت از رشد و رونق اقتصادی منطقه یورو ابراز اطمینان کرده اند.

در حالی که برخی منابع آگاه اروپایی از مذاکرات وزرای دارایی آلمان و اسپانیا در خصوص احتمال دریافت کمک مالی ۳۰۰ میلیارد یورویی از سوی اسپانیا خبر داده بودند، ولی ولفگانگ شاوبل وزیر دارایی آلمان در مصاحبه با یک روزنامه این کشور ضمن تکذیب این مطلب گفت، اسپانیا در کوتاه مدت به این مقدار زیاد کمکهای مالی نیاز ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اسپانیا نیز مانند سایر کشورهای بحران زده منطقه یورو مجبور به دریافت کمکهای مالی کامل بین المللی خواهد شد گفت، هیچ احتمالی در این خصوص وجود ندارد.

وی تصریح کرد افزایش نرخ بهره استقراض در اسپانیا یک نگرانی بزرگ و مهم است ولی اگر کشوری برای فروش بدهی های خود مجبور به پرداخت نرخ بهره بیشتری شود این، به معنای پایان دنیا نیست. وی افزود اسپانیا به تازگی کمک مالی ۱۰۰ میلیارد یورویی از اتحادیه اروپا دریافت کرده است تا به سیستم بانکی خود نظم ببخشد و این میزان کمک مالی برای این کشور کاملا کافی خواهد بود.

وی در پایان گفت تلاشهای اسپانیا برای اجرای سیاستهای ریاضت اقتصادی با هدف کاهش کسری بودجه تاثیر مثبتی بر بازارهای مالی اروپا خواهد داشت

. پس از اظهارات امیدوار کننده رییس بانک مرکزی اروپا مبنی بر اجرای اقدامات موثر بیشتر از سوی این بانک برای مقابله با بحران بدهی و کسری بودجه منطقه یورو، نرخ بهره استقراض در اسپانیا کاهش یافت و به پایین ترین حد خود در هفت ماه اخیر رسیده است. کسری بودجه اسپانیا سال گذشته به بیش از ۸.۹ درصد رسیده است و دولت مادرید قصد دارد این رقم را امسال به ۶.۳ درصد و سال آینده به ۴.۵ درصد تولید ناخالص داخلی کاهش دهد.

بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول کسری بودجه اسپانیا تا پایان امسال به بیش از ۷ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید. اسپانیا با دومین رکود اقتصادی متوالی از سال ۲۰۰۹ میلادی روبرو است. نرخ بیکاری این کشور تا پایان سه ماه دوم ۲۰۱۲ میلادی به بیش از ۲۴.۶ درصد رسیده است. بر این اساس، تعداد بیکاران اسپانیایی نیز در این مدت با ۵۳۵۰۰ نفر افزایش به بیش از ۵.۶۹ میلیون نفر رسیده است.

اسپانیا همچنان بالاترین نرخ بیکاری را در بین کشورهای صنعتی و توسعه یافته و ۱۷ کشور عضو یورو در اختیار دارد . اسپانیا برای دومین بار متوالی از سال ۲۰۰۹ میلادی با رکود اقتصادی روبرو شده است .صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد کسری بودجه اسپانیا تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی بیشتر از اهداف تعیین شده از سوی دولت خواهد بود و به بیش از ۵.۹ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید . وزرای دارایی منطقه یورو یک سال بیشتر به اسپانیا مهلت داده اند تا کسری بودجه خود را به کمتر از ۳ درصد تولید ناخالص داخلی برساند .