به گزارش افکارنیوز، وحيد شقاقي - كارشناس مسائل اقتصادي - در گفتوگو با ايسنا، در اينباره تشريح كرد: اقتصاد مقاومتي يك نظام اقتصادي پوياست نه ايستا، با اتكا به توان داخلي و با برنامه محوري براي مقابله با تحريمهاي بيروني كه اين اقتصاد همواره بعد از انقلاب اسلامي در سرلوحه نظام بوده است. با اين حال در شرايط فعلي كه تحريمها و هجومها بيشتر شده است، بايد نقش بارزي بر عهده بگيرد. در اين اقتصاد هر دو جنبه استراتژي اقتصادي، يعني جايگزيني واردات بويژه براي كالاهاي مصرفي استراتژيك و توسعه صادرات بهطور همزمان ملاك است اما عنصر اصلي استفاده از توان مردمي در عرصه اقتصادي و توليد داخلي است كه براي اين منظور بهبود فضاي كسب و كار و پيادهسازي راهبردهاي جلب مشاركت مردم براي تحقق اقتصاد مردمي بايد ملاك باشد.

این کارشناس همچنین با اشاره به این‌که مقاومت اقتصادی وابسته به شرایط ویژه کشورها و نبود رابطه صادقانه ایجاد می‌شود، اظهار کرد: تحریم مانند یک جنگ اقتصادی است و مقام معظم رهبری به این دلیل بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارند که ضمن وجود نگاه برونی و توسعه صارداتی با تقویت تولید داخلی در هنگام تحریم بین‌المللی، هر زمان که احساس شود واردات قطع شده، بتوان ظرفیت داخلی را جایگزین واردات کرد تا کشور دچار بحران شود.

او با تاکید بر این‌که ما اکنون در برهه‌ای هستیم که باید سیاست اقتصادی مقاومتی را دنبال کنیم، افزود: در زمان ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ نیز یکی از اهداف، توسعه صادرات بوده است اما در شرایط کنونی که از سوی استعمارگران تحریم بر کشور اعمال شده نمی‌توانیم صرفا نگاه توسعه صاردات بویژه در حوزه مزیت نسبی داشته باشیم؛ بنابراین باید در کنار نگاه صادراتی با اتکا به منابع داخلی رویکردهای جایگزین واردات را سرلوحه اقدامات خود قرار دهیم.

شقاقی با اشاره به این‌که باید بتوانیم کالاهای استراتژیک را از داخل کشور تامین کنیم تصریح کرد: مسوولان باید با حمایت از نیروی کار، بازار و تولیدات داخلی مردم را به استفاده از کالاهای تولیدی داخل تشویق کرده تا با کاهش مصرف کالاهای خارجی موجب ایجاد انگیزه برای تولیدکنندگان شود.

این اقتصاددان با بیان این‌که سیاست‌های تولید ملی و اقتصاد مقاومتی در حال بررسی و پیگیری هستند، عنوان کرد: باید برنامه‌ای مدون با سیاست‌های منسجم ایجاد شود تا توانایی و ایستادگی کشور در مقابل بحران‌های که لحظه‌ به لحظه در حال گسترش هستند و بخصوص نظام بانکی را تهدید می‌کنند، افزایش داد.

وی حمایت از تولیدکنندگان کالاهای استراتژیک را از دیگر راه‌های تحقق اقتصاد مقاومت دانست و گفت: ‌ کشور در تولید داخلی پتانسیل بالایی دارد. از این رو باید با شناسایی کالاهای استراتژیک مصرف داخلی نقشه راه مشخصی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرد تا اگر زمانی واردات قطع شد، کشور با مشکل جدی روبه‌رو نباشد.

این کارشناس اقتصادی همچنین تاکید کرد: اگر سرمایه گذاری و اقتصاد مردم راه اندازی شود، با برطرف شدن مشکلات انحصاری در بخش خصوصی می‌توان کمک شایانی به تحقق اقتصاد مقاومتی کرد.

شقاقي تصريح كرد: بايد ستادي بين قوا تشكيل شود تا با تشخيص گلوگاههايي كه در معرض تحريم قرار دارند، بتوان با تقويت آنها ايجاد فضاي كسب و كار بيشتر در مقابل ضربههايي كه ممكن است در شرايط تحريمي وارد شود، مقاومت كرد.