به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، چندي پيش سازمان توسعه تجارت ۱۰ گروه كالايي مختلف را تقسيمبندي و اعلام كرد كه به پنج گروه اول براي واردات ارز مرجع اختصاص مييابد. اين در حالي است كه بر اساس اظهارات جديد توليدكنندگان، همين بخشنامه محدود نيز محدودتر شده است؛ به طوري كه قرار است تنها به دو گروه اول كه شامل اقلام اساسي غذايي و دارو ميشوند، ارز مرجع اختصاص يابد.

ارز مرجع به گروه‌های سوم، چهارم و پنجم تنها زمانی اختصاص می‌یابد که در فرم ثبت سفارش آنها کلمه ارز مرجع قید شده باشد. این در حالی است که بسیاری از واحدهای صنعتی که در گروه‌های دوم، سوم و چهارم قرار دارند، عنوان می‌کنند که در فرم ثبت سفارش آنها کلمه ارز غیرمرجع درج شده است.

این اتفاق علاوه بر این‌ که باعثتعجب تولیدکنندگان شده، ابهام آنان را نیز بیشتر کرده است؛ به طوری که دقیقا معلوم نیست منظور از ارز غیرمرجع چیست و قیمت آن چقدر است.

چنین وضعیتی باعثشده تا کالاهای وارداتی تولیدکنندگان در گمرک انباشت شده و ترخیص آنها با تاخیر مواجه شود. گمرک ایران تاکنون به سوال خبرنگار ایسنا درباره میزان انباشت کالا در گمرک طی چند وقت اخیر پاسخی نداده است.

در همین حال گفته می‌شود که در تصمیمی دیگر، واردات در مقابل صادرات متوقف شده است. اقدامی که به گفته صادرکنندگان می‌تواند خطرات زیادی را برای صادرات کشور ایجاد کرده و باعثکاهش حجم صادرات کشور شود. اگرچه اجرای تصمیم واردات در مقابل صادرات از سوی رئیس سازمان توسعه تجارت تکذیب شده، اما در مورد اختصاص ارز مرجع به تولیدکنندگان نیز پیشتر خبرهایی تذکیب شده بود که بعدا تایید شد.

در همين حال برخي توليدكنندگان با انتقاد از فضاي غيرشفاف ايجاد شده در حوزه ارز اين احتمال را مطرح ميكنند كه بار ديگر تغييراتي در ۱۰ گروه كالايي اعلام شده از سوي سازمان توسعه تجارت به وجود ميآيد و برخي كالاهاي داراي اولويت پايينتر به گروههاي بالاتر ارتقا مييابند.