ثبات نسبی قیمت در بازار ارز و سکه

به گزارش افکار نیوز به نقل از دنیای اقتصاد،از این رو قیمتهای روز گذشته نه تنها افزایشی نداشت، بلکه با کاهشی محسوس همراه بود. افت قیمتها در روز گذشته در حالی است که طی روزهای اخیر نوسان قیمت موجب تغییر مکرر در روند فضای بازار شد. این شرایط البته از خصوصیات بازار است و با وجود تاکید بر ثبات قیمتها در این بازار، نوسان قیمتها در سطحی محدود قابل قبول است.


فضای بازار ارز در روز گذشته از سخنان منتشر شده رییس کل بانک مرکزی در مورد نبود کمبود در میزان ارز کشور و حذف نشدن ارز دانشجویی و درمانی هم تاثیر گرفت. خبر راه‌اندازی بورس ارز نیز که در یک خبرگزاری منتشر شد، خود به نوعی بازار را در راستای کنترل قیمت هدایت می‌کند.



گفته شده از هفته آینده این بورس به دستور رییس‌جمهور فعالیت خود را آغاز می‌کند که هدف آن ایجاد تعادل بین نرخ ارز مرجع و نرخ ارز در بازار آزاد است.

بر اساس گزارش‌های رسیده بانک مرکزی نیز می‌تواند مانند سایر سهامداران در این بازار سرمایه‌گذاری کند.
بازار داخلی در این روزها به برداشته شدن سهمیه ارز مسافری واکنش نشان داده و با وجود تاکیدهای مقامات بانک مرکزی بر وجود ارز کافی در کشور، فضای عمومی بازار در تلاش است تا واکنشی منفی به این شرایط نشان داده و از وضعیت موجود تلقی کمبود ارز را به جامعه تزریق کند. این رفتار البته با واکنش رییس کل بانک مرکزی روبه‌رو بوده است. بهمنی روز گذشته باردیگر تاکید کرد که کمبود ارز نداریم اما در شرایط موجود ارزمان را مدیریت می‌کنیم. او گفت: نفروختن ارز مسافری دلیل نداشتن ارز نیست.



از این رو در صورت قانع شدن فعالان بازار ارز از سخنان بهمنی، امکان کاهش یافتن قیمت دلار و سایر ارزها وجود دارد. در مقابل اگر بازار در تقابل عرضه و تقاضا به برداشتی غیر از این دست یابد امکان رفتارهای هیجانی در بازار بیشتر می‌شود. روز گذشته فاصله قیمت خرید و فروش دلار توسط دلالان به ۵ تومان رسیده بود. ازاین رو می‌توان خوشبین بود که انتظار برای کنترل قیمت‌ها و افت قیمت دلار به مرور در حال تقویت است. این شرایط اگر با افزایش طرف عرضه در بازار همراه شود در صورت تداوم به پایین آمدن قیمت دلار منجر خواهد شد.


قیمت‌های داخلی

روز گذشته قیمت دلار تا ساعت ۲ بعدازظهر به ۱۹۶۲ دلار رسید که نسبت به روز دوشنبه ۴ تومان افت داشت این قیمت تا ساعات بعد نیز در همین محدوده با اندکی نوسان برای دلار ادامه یافت. قیمت یورو نیز با ۷ تومان کاهش تا ساعت یاد شده به نرخ ۲۴۲۲ تومان رسید. قیمت پوند انگلیس نیز با وجود تقاضای زیاد در آستانه برگزاری بازی‌های المپیک در لندن روز گذشته ۲۱ تومان کاهش داشت و به ۳۱۰۰ تومان رسید. درهم امارت هم ۳ تومان کاهش داشت و ۵۳۲ تومان فروخته شد.


در بازار ارز همچنین برخی ارزها با افزایش روبه‌رو شدند. ریال عربستان تا رسیدن به نرخ ۵۲۴ تومان، ۴ تومان افزایش ثبت کرد. دلار کانادا ۹ تومان و دلار استرالیا ۱۰ تومان گران شدند و به ترتیب ۱۹۹۱ تومان و ۲۰۵۶ تومان فروخته شدند. لیر ترکیه و یوآن چین نیز روز گذشته با ۹ تومان و ۳ تومان افزایش، به ترتیب ۱۱۰۷ تومان و ۳۱۲ تومان به فروش رسیدند.


در بازار سکه نیز قیمت سکه طرح جدید و قدیم هر یک ۱۰۰۰ تومان ارزان شدند و به ترتیب ۷۳۴ هزار تومان و ۷۳۶ هزار تومان فروخته شدند. نیم سکه ۱۵۰۰ تومان و ربع سکه ۲۰۰۰ تومان ارزان شدند و به ترتیب ۳۶۶ هزار تومان و ۱۸۴ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شدند. در بازار طلا نیز قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۴۰۰ تومان ارزان شد. گرم طلای ۱۸ عیار نیز بیش از ۹۰ تومان از ارزش خود را از دست داد.

در بازارهای جهانی

در حالی که سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر برگزاری نشست بانک‌های مرکزی اروپا و آمریکا هستند قیمت جهانی طلا امروز به ۱۶۲۴دلار در هر اونس رسید که نسبت به روز دوشنبه ۷ دلار افزایش داشت.

نشست مقامات بانک‌های مرکزی اروپا وبرخی از مقامات خزانه‌داری آمریکا طی هفته جاری برگزار خواهد شد و کارشناسان و سرمایه‌گذاران بین‌المللی امیدوارند مقام‌های بانکی غرب سیاست‌های انبساطی پولی بیشتری را برای حمایت از رشد و رونق اقتصادی اتخاذ کنند.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اتخاذ سیاست‌های انبساطی بیشتر از سوی آمریکا و اروپا تاثیر زیادی بر افزایش انتظارات تورمی و رشد قیمت طلا خواهد داشت. ولی برخی کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند شرایط اقتصادی آمریکا هنوز به گونه‌ای نشده که فدرال رزرو بخواهد دخالت بیشتری در وضعیت اقتصادی این کشور داشته باشد.

طی روزهای اخیردر بازارهای جهانی با وجود بحرانی‌تر شدن شرایط اقتصادی دراروپا عده‌ای نسبت به سخنان رییس بانک مرکزی این قاره خوش‌بین شدند. دراگی در نشستی تعهد کرد که از یورو حمایت کند. افزایش ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا موجب بالارفتن قیمت طلا نیز شده است. برابری یورو به دلار روز گذشته در سطح ۲۲۶/۱ بدون تغییر باقی ماند.

این میزان البته شرایط چندان مثبتی برای یورو نبوده است. با این حال خوش‌بینی به شرایط یورو در آینده و سخنان مناسبتی مقامات اروپایی گاهی افزایش ارزش را برای یورو و افزایش قیمت را برای طلا رقم می‌زند.


در این میان صندوق بین‌المللی پول روز گذشته خبر داد که بحران یورو ادامه خواهد یافت و دامنه بحران آن به سایر کشورها نیز سرایت خواهد کرد. با این تعریف احتمال کاهش یافتن ارزش یورو و طلا محتمل نیز هست.


در گزارش صندوق بینالمللی پول آمده است که بحرانیتر شدن شرایط اقتصادی در حوزه یورو باعث میشود که سیاستهای اقتصادی داخلی کشورها نیز از این شرایط تاثیر جدی بگیرد. بر اساس این گزارش این صندوق تمرکز ویژهای بر نرخ برابری ارزها و سیاستهای داخلی کشورها به طور همزمان خواهد داشت.