به گزارش افکار نیوز به نقل از دنیای اقتصاد،تحليلگران نبود اخبار خاص پيرامون وضعيت بازار ارز و از سويي صحبتهاي رييس بانك مركزي در راستاي آرامش بازار ارز را مهمترين دلايل آرامش بازار عنوان كردهاند.


انتشار برخی اخبار و گزارش‌های غیر‌اقتصادی در قالب عوامل برونزای سیاسی از دیگر پارامترهایی بود که روی روند مبادلات تاثیر گذاشت و تشدید افت قیمت‌ها در دادوستدهای صبح را تا حدودی کاهش داد، به طوری که در برخی از سررسیدها قیمت سکه تحرکات مثبتی نیز از خود نشان داد، اما در مجموع در شرایطی در بازار داخلی تغییر خاصی احساس نشد که تغییرات قیمت طلا در بازارهای جهانی به عنوان یکی دیگر از اهرم‌های تحریک کننده می‌تواند روی شرایط کنونی بازار تاثیرگذار باشد.


در بازارهای جهانی همانطور که انتظار می‌رفت، عدم تعهد بن برنانکه رییس فدرال رزرو برای سیاست تسهیل کمّی در گزارش ارائه شده به سنا باعثشده خالص شاخص رفتار سفته‌بازانه در هفته پیش رو نسبت به هفته قبل کاهش یابد. براساس گزارش سایت اقتصاد آنلاین، تغییرات قیمت طلا در هفته گذشته به میزان زیادی ناشی از کاهش نگهداری بلندمدت طلا به میزان ۴/۵۶ تن بود که بیشترین میزان از ماه مارس تاکنون است.



این در شرایطی است که میزان اندکی(نزدیک ۲ تن) به فروش‌های سوداگرانه کوتاه‌مدت افزوده شده است.
انتظار می‌رود حجم زیاد موقعیت‌های فروش(۵/۱۶۷ تن در مقایسه با میانگین پنج ساله ۸/۹۵ تن) همراه با سایر عوامل باعثشود قیمت طلا در هفته‌های آینده زیر ۱۵۸۰ دلار به ازای هر اونس نیز بیاید. بنابراین انتظار می‌رود وضعیت کلی معاملات در بازار طلا ضعیف باقی بماند و ثبات افزایش قیمت طلا در کوتاه‌مدت دور از انتظار باشد حتی با وجود اینکه به نظر می‌رسد امیدها برای سیاست تسهیل کمی هفته جاری به دلیل آغاز جلسه فدرال رزرو دوباره افزایش یابد؛ اما همچنان روند مبادلات در بازار طلا با نوسان رو‌به‌رو می‌شود و دادوستدها در عین حال که با امیدواری سرمایه‌گذاران با روند افزایشی مواجه می‌شود، می‌تواند شاهد روند کاهشی نیز باشد.



سرمایه‌گذاران نسبت به هرگونه افزایش ناگهانی قیمت طلا در کوتاه‌مدت خوش‌بین نیستند و این گونه افزایش‌ها را
(حتی اگر اتفاق بیفتند) باثبات نمی‌دانند. در مجموع معاملات بعدازظهر دیروز قراردادهای آتی سکه در حالی که از تحرکات قیمت طلای جهانی نیز وام گرفته بود شاهد کاهش تشدید افت قیمت‌ها در مبادلات صبح بود.