عطش خرید کالاهای اساسی فرو نشست

به گزارش افکارنیوز، به نوشته روزنامه ابتکار روزهايي که در پي هم ميگذشت و قيمت کالاهاي اساسي گاه به صورت ساعتي در بازار تغيير ميکرد، عطش مردم را در خريدها بيشتر و بيشتر ميکرد، البته برخي هم ترجيح ميدادند خريد نکنند تا بازار به آرامش نسبي برسد و حداقل آنها بتوانند با توجه به درآمدي که در اختيار دارند، سبد مصرفي خانوار خود را پر کنند.

به همین دلیل، همانطور که رفتار بازار در مورد قیمت برخی کالاهای اساسی قابل پیش‌بینی نبود، حدس زدن رفتار مصرف‌کنندگان نیز کاری آسان نبود و مردم در مورد هر کالایی، واکنش‌های متفاوتی را نشان می‎‌دادند. نمونه آن هم بازار مرغ بود که به دلیل نوسانات قیمتی، گاه تقاضا را بر عرضه پیشی می‌داد و گاه هم عرضه از تقاضا سبقت می‌گرفت که خود عاملی بر کاهش قیمت می‌شد.

این رفتار به خصوص در آستانه ماه مبارک رمضان، نگرانی بسیاری را از سوی کارشناسان، مردم و حتی برخی مسئولان و سیاستگذاران در بازار ایجاد کرده بود که امسال، مردم به راحتی نمی‌توانند مایحتاج روزانه خود را به دلیل نوسانات زیاد قیمتی تامین کنند. به همین دلیل دولت برنامه ضربتی در نظر گرفت و با برگزاری همزمان نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا و برگزاری فروش‌های فوق‎العاده، شرایط را به گونه‌ای پیش برد که عرضه کالاهای سبد مصرفی خانوارها، به وفور صورت گیرد و فروشندگان نیز تخفیف‌های مناسبی را در نظر بگیرند.

در این میان، مردم نیز با شم اقتصادی خود، رو به بازار آوردند و کالاهای مصرفی خود را به میزان کافی خرید کرده و حاشیه امنی از وجود کالاهای اساسی در منازل خود به وجود آوردند؛ به همین دلیل، هم‌اکنون که بساط برگزاری این نمایشگاه‌ها برچیده شده‌است، عطش خرید مردم نیز فروکش کرده و بازار به سمت آرامش پیش رفته‌است.

گشت و گذاری در بازار نشانگر این است که قیمت برخی از کالاها کاهش یافته و برخی دیگر نیز، ثبات قیمتی را تجربه می‌کنند، این در شرایطی است که قیمت کالاهایی همچون مرغ به یکباره ۱۰۰۰ تومان کاهش یافته و هم‌اکنون به قیمت ۶۵۰۰ تومان رسیده است.

یکی از فروشندگان کالا در میادین میوه و تره‌بار به مهر می‌گوید: در روزهای گذشته، تقاضا برای خرید مرغ از سوی مردم کاهش یافته‌است؛ این در شرایطی است که قرار شده میزان عرضه مرغ با قیمت مصوب دولتی بیشتر شود و همین امر، سبب می‌شود قیمت فروکش کند.

وی می‌افزاید: قیمت مرغ در میدان بهمن که محلی برای عمده‌فروشی این کالا است، کاهش یافته است و بسیاری از خریداران، تقاضای خود را به راحتی تامین می‌کنند، این در حالی است که دلالان نیز بازار مرغ را رها کرده‌اند و گویا قرار است به سراغ کالای دیگری بروند.

این فروشنده می‌گوید: دلالان روزهای متعددی را در بازار بهمن سپری می‌کردند تا بتوانند مرغ را با قیمت بالاتر بفروشند، متاسفانه نظارتی هم در این میان صورت نمی‌گرفت و آنها به راحتی کار خود را پیش می‌بردند.
جزئیات قیمتی انواع خوارو بار

بررسی‌های میدانی نشانگر این است که هر کیلوگرم مرغ تازه کامل بسته‌بندی شده ۵۲۰۰ تومان، مرغ کامل منجمد بسته‌بندی ۳۱۰۰ تومان، هر کیلوگرم راسته با استخوان گوسفندی ۱۶۳۰۰ تومان، راسته بی استخوان ۲۴۷۰۰ تومان، ران پاک کرده گوسفندی با استخوان ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان، سردست ۱۸۹۰۰ تومان، کف دست ۲۰ هزار و ۸۵۰ تومان، قلوه گاه گوسفندی ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان، ماهیچه ۲۲ هزار و ۶۵۰ تومان، چرخ‌کرده مخلوط ۱۷ هزار و ۲۵۰ تومان است. این در حالی است که چند روز پیش در خبرها آمده بود که مرغ در تمام استان‌ها تک نرخی و به قیمت هر کیلو ۵۲۰۰ تومان عرضه می‌شود. استاندار تهران نیز اعلام کرد که این مصوبه به همه استان‌ها ابلاغ شده اما مشاهدات ایسنا از بازار مرغ نشان می‌دهد که واسطه‌گران و عوامل فروش همچنان در برابر این تصمیم مقاومت می‌کنند.

در حالی که اعلام شده بود قیمت مرغ از سه روز پیش تک نرخی(هر کیلو ۵۲۰۰ تومان) شده‌است، گزارش‌های میدانی از سطح بازار حاکی از آن است که مرغ در نقاط مختلف شهر همچنان به قیمت‌های متفاوت فروخته می‌شود. در حال حاضر قیمت خرده‌فروشی مرغ در کشور به ۶۷۰۰ تا ۷۷۰۰ تومان هم رسیده‌است.

در این باره یکی از مرغ‌فروشان درباره دلایل اجرا نشدن عرضه مرغ تک نرخی گفت: ما هم خبر کاهش قیمت مرغ را شنیده‌ایم ولی زمان اجرایی شدن آن در همه مغازه‌ها مشخص نیست و ما مرغ را به قیمت روز به فروش می‌رسانیم. فروشنده دیگری هم گفت: دیروز مرغ را به قیمت هر کیلو ۶۷۰۰ تومان عرضه کردیم و فعلا مرغ ارزان نشده‌است. اظهارات فروشندگان مرغ در حالی است که مدیر بازرسی و نظارت اصناف تهران، ضمن بیان اینکه عرضه مرغ تک‌نرخی به ما ابلاغ شده‌است، تاکید کرد که با توجه به این ابلاغ، روند نظارتی روی مراکز و مغازه‌های مرغ‌فروشی تشدید خواهد شد.

وي ضمن اعلام شماره ۱۲۴ اظهار كرده كه مردم در صورت بروز تخلف ميتوانند با اين شماره تماس بگيرند و موضوع را گزارش دهند.همچنين هر بسته نخود ۹۰۰ گرمي؛ ۲۶۰۰ تومان، هر بسته لوبيا چيتي ۹۰۰ گرمي؛ ۲۶۰۰ تومان، هر بسته ۹۰۰ گرمي لوبيا قرمز؛ ۲۱۵۰ تومان، هر بسته ۹۰۰ گرمي لوبيا سفيد؛ ۲۱۰۰ تومان، هر بسته ۹۰۰ گرمي ماش؛ ۲۶۰۰ تومان و هر بسته ۹۰۰ گرمي لپه؛ ۲۶۵۰ تومان است.همچنين قيمت هر کيلوگرم برنج هاشمي ۳۱۰۰ تومان، برنج طارم ۳۱۰۰ تومان، برنج صدري ۲۸۰۰ تومان، برنج دودي ۲۷۵۰ تومان، برنج وارداتي ۱۹۰۰ تومان، برنج ندا ۱۹۰۰ تومان، برنج خزر ۲۰۰۰ تومان است و قيمت هر کيلوگرم شکر فله ۱۲۵۰ تومان، قند کله فله ۱۴۲۰ تومان و قند شکسته کارتني ۱۵۲۰ تومان است.