نظام جامع مالیاتی؛ گامی برای کاهش مفاسد اقتصادی
سرویس اقتصادی افکارنیوز

- مفاسد اقتصادی با اینکه بارها و بارها دستاویز رسیدن به قدرت شده است اما طرح شعار مبارزه با مفاسد اقتصادی هنوز هم کارساز است.

مردم به افشای مفسدین اقتصادی واکشن های مثبت نشان می دهند و افشاگر را به عنوان یک حامی و یک قدرت مردمی می ستایند.

دولت نهم و دهم نیز با بهره گیری از این شعار توانست محبوبیت مردمی کسب کرده و برای فعالیت ۸ ساله خود مقبولیت مردمی را کسب کند.

بررسی دقیق فعالیت های دولت در چند سال اخیر نشان می دهد که دولت در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی گام های مهمی را برداشته است. اقداماتی که می تواند اختلاس و مفاسد اقتصادی را اگر نگوییم به صورت کامل؛ اما تا حد بسیار بالایی کاهش دهد.

یکی از این طرح ها با نام طرح تحول نظام مالیاتی در سالهای گذشته مطرح شده است. این طرح یک ویژگی منحصر به فرد دارد و آن اینکه کلیه اطلاعات اقتصادی افراد از طریق کد اقتصادی آنها قابل رهگیری است. این به معنای پایان فرار مالیاتی و تحت نظارت قرار گرفتن کلیه عملیات ها اقتصادی است.

طراحی نرم افزار این طرح چند سال پیش با همکاری یک شرکت معتبر اروپایی آغاز شد و اکنون در مراحل پایانی طراحی است.

بر اساس برنامه زمان بندی شده در ماه های پایانی سال ۹۱ شاهد راه اندازی این سیستم در سه استان کشور خواهیم بود و تا پایان سال ۹۲ همه استانها به این سیستم متصل خواهند شد.

علی عسکری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی افکارنیوز در خصوص نحوه عملکرد این سیستم گفت: پیاده سازی ملی این طرح یک سال و نیم تا ۲ سال طول می کشد تا به صورت کامل در کل کشور این طرح را به اجرا درآوریم.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح و با توجه به ظرفیت های آن چون دسترسی به اطلاعات اقتصادی در کشور را فراهم می کند، از بسیاری از فرارهای مالیاتی جلوگیری خواهد شد؛ اما امیدواریم که با پیاده سازی این طرح و به بار نشستن آن حرکت هایی را انجام داده باشیم اما اینکه بگوییم در نیمه دوم امسال جلوی فرار مالیاتی گرفته می شود، اشتباه است بلکه باید این طرح به صورت کامل در سراسر کشور اجرایی شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این سوال که آیا امکان بررسی مجدد مالیاتها در سالهای گذشته با این نرم افزار محیا می شود گفت: بر اساس قانون سازمان امور مالیاتی می تواند تا پنج سال به عقب برگردد و حتی برای مودیان مالیاتی که مالیات آنها قطعی شده است، متمم صادر کند البته این مشروط بر آن است که سازمان به اطلاعاتی دست یابد که مودیان قبلا در اظهارنامه های خود آن را ارائه نکرده اند.

عسکری تاکید کرد: در نظام مالیات بر ارزش افزوده هیچ محدودیتی نیست و سازمان امور مالیاتی می تواند تا اولین روز پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به عقب برگشته و وضعیت پرداخت مالیات آنها را بررسی مجدد کند.

وی با اشاره به اینکه نرم افزار جامع مالیاتی همه منابع مالیاتی را به صورت یکپارچه درنظر می گیرد از مالیات مستقیم و غیر مستقیم گرفته تا مالیات بر ارثو مالیات بر حقوق و دستمزد، همه این مالیات ها توسط نرم افزار جامع مالیاتی محاسبه و تعیین می شود.

با توجه به گفته های رئیس سازمان امور مالیاتی به صراحت می توان دریافت که یکی از مهمترین گام های دولت برای مبارزه با مفاسد اقتصادی در اجرای این طرح نهفته است.

از سوی دیگر اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده در کنار این طرح کمک می کند تا مسیر جابه جایی کالاها مشخص شده و قاچاق کالا در کشور به حداقل ممکن برسد.

دولت ۲ طرح بزرگ دیگر نیز در حوزه اقتصادی در دست اجرا دارد؛ یکی تحول در نظام بانکی و دیگری تحول در نظام گمرکی که با تکمیل هر سه طرح و اتصال سیستم اطلاعات آنها به یکدیگر به جرات می توان گفت کلیه اطلاعات اقتصادی افراد تحت کنترل قرار خواهد گرفت.

این به معنای تامین زیر ساختها برای مبارزه با مفاسد اقتصادی است و اجرای صحیح آن نقطه عطفی در ایجاد اقتصاد سالم در کشور محسوب می شود.