به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس مسیر ریلی شیراز - اصفهان از زمان بهرهبرداری ناقص و زودهنگام سال ۱۳۸۸ در دوران ریاست بهبهانی، با حاشیههای فراوانی مواجه بود اما مسئولان دولت نهم معتقد بودند که بالأخره آرزوی ۳۰ ساله و یا به روایت یکی دیگر از مسئولان، ۱۰۰ ساله شیرازیها را برای مسافرت با قطار، در دولت نهم محقق کردهاند.

در آن زمان وزیر راه و ترابری دولت، این مسیر ریلی را با وجود عدم تکمیل ایستگا‌ه‌های مسیر، عدم تکمیل ریل، بالاست‌ریزی ناقص، عدم تکمیل علائم و نبود ایستگاه اصلی راه‌آهن شیراز، در محلی نزدیکی شهر جدید صدرا و کیلومتر‌ها دورتر از نقطه مطالعه شده به بهره‌برداری رساند.

طبق مطالعات این مسیر ریلی و بنا به گفته برخی نمایندگان شیراز در مجلس، نظیر قادری، قرار بود این مسیر ریلی از دو راهی مرودشت به شرق شیراز رفته و ایستگاه راه‌آهن شیراز در نزدیکی فرودگاه شهید دستغیب ساخته شود تا هم این خط‌آهن به فرودگاه متصل شده باشد و هم اینکه از همان شرق شیراز به راه‌آهن شیراز - بندرعباس متصل شود. حال آنکه تغییر فاحش این مسیر ریلی منافع چه کسانی را تأمین می‌کرده و موجب افزایش قیمت اراضی چه افرادی شده ما چیزی نمی‌دانیم.

به هر حال در آن روز، اولین قطار از ایستگاه راه‌آهن شیراز اقدام به جابه‌جایی خانواده معظم شهدا به سمت حرم مطهر امام خمینی(ره) کرد؛ جابه‌جایی که به دلیل مشکلات مذکور، ساعت‌ها بیش از مدت زمان استاندارد حرکت قطار در این میزان مسیر، به طول انجامید و حاشیه‌‌هایی نیز به همراه داشت.

اما در سال‌های بعد این مسیر ریلی به تدریج تکمیل شد و ایستگا‌‌ه‌ها نیز ساخته شدند ولی کماکان حرکت قطار‌ها‌ در این مسیر ریلی با مشکلاتی مواجه بود و سرعت سیر بخصوص از ۲۰۰ کیلومتر مانده به ایستگاه شیراز تا محل ایستگاه اصلی که بعد‌ها به منطقه قصر قمشه انتقال یافت، بسیار پایین بود.

البته در این موضوع برای پرداختن به دلایل تغییر مسیر این خط‌آهن از دو راهی مرودشت به سمت غرب شیراز به جای شرق این شهر، جابه‌جایی ایستگاه تعیین شده راه‌آهن شیراز از شهر جدید صدرا به منطقه قصر قمشه که باغ‌شهر‌های آقایان وجود داشت و اضافه شدن طول مسیر، مجالی نیست.

به هر حال مدت‌ها پس از بازسازی مسیر تازه ساخته شده و تکمیل قطار در این مسیر ریلی، تردد استاندارد با زمان مناسب آغاز شد.

اما باز مشکل پیش‌روی شیرازی‌ها‌ پس از برطرف شدن تمامی این موانع، عدم وجود قطار ‌کافی در این مسیر ریلی بود؛ تا مدت‌ها یک سازمان قطار در مسیر شیراز و تهران و شیراز - مشهد در طول هفته مسافران را جابه‌جا می‌کرد.

اما با افزایش تقاضا در این مسیر ریلی و استقبال شیرازی‌ها از قطار برای سفر به تهران و مشهد، تعداد قطار‌ها‌ در این خط‌آهن افزایش یافت و این در حالی بود که این مسیر ریلی هنوز درگیر تکمیل نصب علائم و سیگنالیسم بود و این پروژه کماکان در حال تکمیل است.

این افزایش تعداد قطار‌ها دیری نیانجامید که کاهش یافت و دوباره شیرازی‌ها با کمبود قطار در این مسیر ریلی مواجه شدند.

به گزارش فارس در برنامه بهاره حرکت قطار‌ها مسیر ریلی شیراز - تهران دو سازمان قطار وجود داشت و تقریباً در تمامی روز‌های هفته بستر این خط‌‌آهن شاهد تردد قطار‌های متعدد بود؛ در واقع دو قطار با دو سازمان ۶ تخته و ۴ تخته در این مسیر ریلی تردد داشتند.

در برنامه بهاره این خط‌آهن، قطار " پلور سبز " روز‌های یک‌شنبه و سه شنبه از تهران به سمت شیراز حرکت‌ می‌کرد ضمن آنکه روز‌های شنبه و دوشنبه نیز همین ۴ تخته پلور سبز از شیراز به سمت تهران حرکت می‌کرد.

همچنین قطار ۶ تخته‌ نیز در روز‌های شنبه، دوشنبه و چهارشنبه از تهران به سمت شیراز می‌رفت و رو‌ز‌های یک‌شنبه، سه شنبه و پنج‌شنبه نیز از شیراز به سمت تهران باز‌ می‌گشت.

این در حالی است که در برنامه جدید باز تعداد قطارهای این مسیر ریلی کاهش یافت تا خط‌آهن اصفهان - شیراز دوباره نام " پر حاشیه بودن " را با خود به یدک بکشد.

در برنامه جدید این مسیر ریلی سازمان قطار‌ها از دو قطار به یک قطار ۴ تخته کاهش یافته و قطار ۶ تخته این خط‌آهن حذف شده است.

در حال حاضر تنها یک سازمان قطار و آن هم ۲ روز در ۷ روز هفته در این مسیر ریلی تردد می‌کنند؛ هم‌اکنون در روز‌های یک‌شنبه و سه‌شنبه قطار در مسیر تهران - شیراز و روز‌های شنبه و دوشنبه قطار در مسیر شیراز - تهران حرکت می‌کند.

بنابراین گزارش کاهش تعداد قطار‌های این مسیر ریلی از یک سو موجب کاهش تنوع قطار‌ها و در واقع کاهش قدرت انتخاب مسافران این مسیر ریلی شده است ضمن آنکه از نظر نرخ بلیت نیز قدرت انتخاب نوع بلیت و میزان پرداخت برای مسافران حذف شده است.

اینچنین مواردی قطعاً برای مسیر ریلی پرترددی نظیر شیراز - تهران و شیراز - مشهد مناسب نیست و طبق نظر برخی کارشناسان شاید بتوان آن را به کاهش خدمترسانی به مردم تعبیر کرد.