به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس فارس، رویترز نوشت: هند از ایران درخواست خواهد کرد تا واردات خود از این کشور را افزایش داده و گندم بیشتری از هند خریداری کند.

یک گروه نماینده از هند با مقامات ایرانی در طی بازدید مانموهان سینگ نخست وزیر این کشور از تهران مذاکره خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، پالایشگاه‌های هند به عنوان دومین خریداران بزرگ نفت ایران پس از چین، ۴۵ درصد خریدهای نفتی خود را بر اساس یک مکانیسم جدید به روپیه و باقی را به یورو و از طریق بانک «هالک» ترکیه به تهران پرداخت می‌کنند.

دهلی‌نو در دسامبر سال ۲۰۱۱، مکانیسم چندین دهه‌ای پرداخت پول نفت وارداتی از ایران را تحت فشارهای آمریکا از میان برداشت و از آن زمان به بعد در تلاش برای یافتن آخرین راه‌حل برای مشکلات ایجاد شده توسط تحریم‌های آمریکا و اروپا است.

خرید گندم هند توسط ایران به این کشور کمک می‌کند تا انبارهای بزرگ گندم خود را کاهش دهد و به تهران نیز در ذخیره ارز کمک می‌کند.

یک مقام رسمی وزارت دارایی هند ملاقات نمایندگان هندی با مقامات ایرانی را تایید کرد.

ونا شارما دبیر اتحادیه آسیابانان هند گفت: ما با عقیده فروش گندم به ایران از طریق راه‌های دیپلماتیک مخالف نیستیم اما این اقدام باید تنها پس از اطمینان از تامین بازارهای داخلی انجام شود.

هند تا ماه آگوست انبوهی از گندم برابر با ۴۷.۵ میلیون تن دارد. ایران بیش از ۲ میلیون تن گندم در ۴ ماه تا ابتدای مارس وارد کرده است.

دولت هند ممنوعیت ۴ ساله صادرات گندم را در ماه سپتامبر لغو کرد اما محموله‌های بخش خصوصی تنها در هفته‌های اخیر با افزایش جهانی قیمت گندم و ارزش پایین روپیه افزایش یافته است.

به نوشته رویترز، ایران خواهان افزایش صادرات غیرنفتی به هند از طریق مکانیسم روپیه است. هر ۲ طرف درنظر دارند تا در مورد گزینه‌های پرداخت و استفاده از بانک‌ها در کشور ثالثبحثکنند.

همچنین ایران درخواست خواهد کرد تا دفتری در بمبئی برای شرکت ملی نفتکش ایران و بانک پارسیان که در عملیاتهای پرداخت روپیه به صادرکنندگان هندی فعالیت دارد، تاسیس شود.