به گزارش افکارنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، چندی پیش رییس کل بانک مرکزی در رابطه با سکه اینچنین اظهار نظر کرد که فکر نمیکند این بازار بیش از ۲۰ درصد در سال به کسی سود دهد، اما با محاسبات انجام شده ثابت شد که طبق آمار از اول خرداد سكه نقدي تا روزسهشنبه ۲۷ درصد سود داده است، در ماه خرداد ۱۰ درصد رشد و در ماه تير ۶ درصد و در اين ماه تا اينجا ۱۱ درصد. اما اگر كسي از اول خرداد سكه ميخريد، بدون دردسر این سود را دریافت میکرد، يعني ماهانه در حدود ۹ درصد سود قابل دریافت بود.

حال چطور از مردم انتظار داریم که وارد این بازار نشوند و تا کی به آنها گوشزد کنیم که بازار سکه و دلار برای سرمایه گذاری مناسب نیستند، در صورتی که مردم در عمل چیز دیگری را مشاهده می‌کنند و عده‌ای به قصد حفظ ارزش دارایی‌های خویش وارد این دست بازارها می‌شوند. اگر بازار آتی ارز راه بیافتد موج عرضه ارزهای خارجی را شاهد خواهیم بود و مطمئنا ثبات به سیستم اقتصادی کشور باز می‌گردد و سازوکار تعیین نرخ ارز به صورت مدیریت شده به دست خود بازار سپرده خواهد شد.

حتی می‌توان اعلام کرد همه مردم می‌توانند اقدام به باز کردن سپرده ارزی کنند که ریال بیاورند و حساب ارزی باز کنند اما به جای سود ۶ درصدی که خود سیگنالی افزایشی برای ارز است، نرخ سودی معقول ارائه کنیم تا از این طریق ارز در سیستم اقتصادی کشور ماندگار شود. یادمان نرود وقتی رییس بانک مرکزی یک کشور صحبت می‌کند اونس جهانی طلا چه تغییراتی می‌کند و به میزان زیادی به صحبت‌ها و نظرات آن واکنش نشان می‌دهد ولی آیا صحبت رییس بانک مرکزی ما مبنی بر اصلاح نرخ ارز مرجع مصداقی بر همین اساس است که در فاصله‌ای کوتاه توسط مدیر صندوق توسعه ملی تکذیب شد.

بازارهای ارز و سکه هفته پیش، روزهایی را سپری کردند که تلاطم در آن مشاهده می‌شد و توانستند رشد قابل توجهی را در بازار ایجاد کنند؛ سکه خود را تا محدوده ۸۰۰هزارتومان و ارز نیز خود را تا نزدیکی ۲۲۰۰تومان رساند و بعد عطش بازار بر خلاف برخی صحبت‌ها که بالا رفته بود با صحبت‌های دیگر فروکش کرد. ولی نکته‌ای که بازار به ما آموخته این است که هر فرازی، فرودی هم دارد. اما جدیدترین خبرها در رابطه با بورس ارز بر این اساس است که مصباحی مقدم تاکید کرده اصلا قرار نیست بورس ارز، نرخ ارز را پایین بیاورد و قرار است نرخ ارز به صورت شناور باشد.

با توجه به گفته‌های مصباحی مقدم و نظرات سایر کارشناسان درباره تاثیر بورس بر قیمت دلار می‌توان گفت که اولا هنوز مشخص نیست بورس ارز به چه شکلی خواهد بود تا بفهمیم تاثیر آن چیست، ولی اگر در نظر بگیریم که قصد دارند از بازار سنتی به بازار مدرن بورس انتقال قدرت انجام دهند و ارز را در بورسی به نام بورس ارز عرضه کنند احتمالا در کوتاه مدت، قیمت دلار اندکی پایین می‌آید ولی به نظر کارشناسان این اثر کوتاه مدت است چراکه به عنوان مثال هم اکنون بازار سنتی را داریم ولی در آن عوامل معروف متصل به بانک، دلار خود را زیر ۲۱۰۰تومان عرضه نمی‌کنند! چون اصولا قیمت دلار غیر عادی نیست و می‌تواند نوسان هم داشته باشد.

بازار نقدی سکه و قراردادهای آتی آن نیز به تبعیت از بازار دلار فعلا در محدوده مشخصی با نوسان اندکی رو به رو است و به قول اکثر کارشناسان بازار آتی، در شرایط فعلی در حالت افقی قرار گرفته است. قیمت سکه در حال حاضر با یک سطح مقاومتی درگیر شده است که از محدوده ۷۸۸ تا ۷۹۸ هزار تومان را پوشش می‌دهد. اکثر تحلیلگران بر این عقیده‌اند که باتوجه به عدم توان لازم برای عبور از این محدوده به نظر می‌رسد یک اصلاح قیمت ۱۰ هزار تومانی را در پیش خواهد داشت ولی روند صعودی نیز ادامه دارد و کاهش قیمت تنها اصلاحی موقتی محسوب می‌شود و فرصتی برای خریدار به وجود می‌آید. در تحلیل‌های تکنیکال نیز نشانه هایی از نزول بلند مدت دیده نمی‌شود و بازار از کانال صعودی که بارها به آن اشاره شده خارج نشده است، زیرا در بازار به وضوح مشخص است که هم خریداران از ترس نقره داغ شدن احتیاط می‌کنند و هم فروشنده‌ها از ترس اخبار مختلف. از طرفی کارشناسان در حال حاضر خرید سکه یا طلای آب شده را به شدت توصیه می‌کنند به چند دلیل که فقط عنوان آنها را نام می‌بریم:

۱) حباب منفی در سکه

۲) نوسانات اونس(اونس تقریبا در کف قرار دارد و ریزش کمتر از ۱۵۵۰ تقریبا غیر محتمل است.)
بر اساس فرمول، قیمت سکه طرح جدید با دلار ۲۱۳۲ تومان و طلای ۱۶۱۳ دلار بر اونس،(كه تا چند روز پيشدراين محدوده بود)، با در نظر گرفتن مالیات و نیز حق ضرب ۵ هزار تومانی برابر ۸۵۶ هزار تومان به دست میآید (ارزش طلای موجود در سکه: ۸۱۰ هزارتومان). اغلب کارشناسان عدم تبعیت سکه آتی را با توجه به ارزش طلای سکه به دلايل مختلفی میدانند از جمله کاهش جذابیت سکه برای مردم عادی پس از چندین مرحله پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی و ابهام نسبت به شرایط ارزي و همچنین مقاومت اشخاص حقوقی در برابر افزایش قیمت که در معاملات قابل مشاهده است.