باز هم اختلاف بین آمار بانک مرکزی و مرکز آمار
سرویس اقتصادی افکار نیوز -

روایت بانک مرکزی از تورم در سال جاری نتوانست فراتر از ۲۳ درصد برود زیرا رییس کل بانک مرکزی قول داده بود که در نیمه اول سال تورم نقطه به نقطه نزولی شده و میانگین تورم نیز دیگر سیر صعودی را دنبال نکند. شاید به همین دلیل است که نرخ تورم تیرماه ۲۲.۹ درصد ماند علی رغم اینکه قیمت بسیاری از کالاها به ویژه کالاهای اساسی بر اساس آمار بانک مرکزی بیش از ۳۰ درصد رشد داشته اند.

به گزارش افکار نیوز،اما این بار روایت جدیدی از تورم را مرکز آمار منتشر کرد. به گفته این مرجع آماری کشور نرخ تورم نقطه به نقطه برای تییرماه ۹۱ برابر با ۲۶ درصد و نرخ میانگین تورم ۱۲ ماه منتهی به تیرماه ۹۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵.۹ درصد است. به عبارت دیگر سه درصد بیشتر از نرخ اعلام شده از سوی بانک مرکزی.

البته این اولین باری نیست که تناقض بین آمار بانک مرکزی و مرکز آمار مطرح می شود. در ۳۰ سال گذشته به ندرت شاهد آن بوده ایم که اختلاف نرخ تورم اعلامی از سوی این دو نهاد کمتر از یک درصد باشد. سال گذشته نیز بر سر نرخ تورم اعلامی بین این نهادها اختلاف بود اما شمس الدین حسینی با اعلام اینکه وی از آمار بانک مرکزی استفاده کرده و این امار را مرجع قرار می دهد سعی در پایان دادن به این اختلاف همیشگی داشت.

ریشه اصلی این اختلاف آماری از سال پایه آنها سرچشمه می گیرد. در حال حاضر سال پایه بانک مرکزی ۱۰۰ = ۸۳ است و سال پایه مرکز آمار ۱۰۰ = ۸۱ اما قرار است از این به بعد با تغییر سال پایه هر دو به سال ۹۱ مشکل مرتفع شود و از این پس شاهد اختلاف آمارهای رسمی نباشیم.

اگر از کنار بحثافزایش قیمت لبنیات، گوشت، مرغ، سبزیجات، حبوبات و کلیه کالاهای مصرفی بگذریم، اما یک سوال اساسی از مسوولین بانک مرکزی و سازمان آمار ایران باقی می ماند و آن اینکه کالا یا در داخل ایران تولید می شود و یا از خارج وارد کشور می شود بنابراین تغییر هزینه هر یک به طور مستقیم بر نرخ تورم اثر گذار است.

بر اساس آمار بانک مرکزی هزینه تولید در ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت سال جاری ۳۳ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر قیمت ارز در سال ۹۰ بیش از ۷۰ درصد رشد کرد که باعثشد تا هزینه وادرات کالا به کشور به شدت رشد کند.

با این وجود تغییر تورم در کشور باید حداقل همان ۳۳ درصد افزایش هزینه تولید در کشور باشد نه اینکه با اختلاف ۱۰ درصدی به ۲۲.۹ درصد برسد.
و این سوال همیشگی باقی می ماند که بانک مرکزی و مرکز آمار کالاهایشان را از کجا می خرند که ارزان تر از سایر نقاط ایران است؟