به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا محمد پاريزي در جمع فعالان اقتصادي و تجاري در بانك توسعه صادرات ايران افزود: در بازار جديد ارزي، عرضه و تقاضاي ارز در قالب صدور و مبادله گواهي ارزي خواهد بود و معاملات فيزيكي ارز در اين بازار انجام نمي شود.

پاریزی افزود: تمام معاملات در این بازار بانام و شفاف بوده و مانند معاملات سهام در بورس است، البته این اطلاعات در بورس کدگذاری می شود که منجر به افشای اطلاعات مشتری نشود.

وی خاطر نشان کرد: در این سیستم به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز اجازه داده شده، بخشی از عملیات خرد و مصارف خدماتی که بانک مرکزی آنها را مجاز می‌داند بر اساس قیمت اعلام شده از بورس، خرید و فروش کنند. ضمن آنکه بانک‌ها مستقیما و بر اساس منابع خودشان می‌توانند گواهی ارزی صادر نمایند و یا در بورس معامله کنند.

معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد افزود: علی‌رغم تخصیص بخش عمده ارز به نرخ مرجع، مبنای قیمت‌گذاری و عرضه کالا در بازار داخلی ارز، به نرخ آزاد است.

پاریزی در توضیح راهبرد خروج از وضعیت فعلی گفت: در اولین مرحله که اکنون اجرایی نیز شده به شفاف سازی، ساماندهی و مدیریت مصارف متناسب با منابع ارزی کشور پرداخته می شود.

وی گفت در مرحله دوم که مرحله گذار است در پی کم کردن یا برطرف کردن فاصله دو بازار ارز هستیم تا به جایی که عملاً یکسان سازی نرخ ارز هم اتفاق بیفتد.

* سه هدف عمده ایده بازار جدید ارز

پاریزی سه هدف عمده ایده بازار جدید ارز را کشف قیمت رقابتی، مدیریت اطلاعات بازار و مدیریت عرضه و تقاضا دانست که می تواند جلوی نوسانات غیر عادی بازار ارز را بگیرد.

وی افزود: اکنون بررسی‌ها و تحقیقات نشان داده که برای دستیابی به اهداف فوق، ایجاد یک بازار قابل مدیریت برای صدور و معامله گواهی ارزی در بازار بورس غیرقابل اجتناب است.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: آنچه قرار است به منظور کشف قیمت ارز در این بازار معامله شود صرفاً گواهی ارزی است. به عبارت دیگر خرید و فروش فیزیکی ارز به بورس منتقل نخواهد شد و امور مربوط به حوالجات و خرید وفروش ارز کماکان توسط بانک ها و صرافی های مجاز انجام خواهد شد.

* درآمد ناشی از نفت و فرآورده‌های نفتی به بازار ارز عرضه می‌شود

پاریزی از نقش مهم بانک مرکزی در این چرخه خبر داد و گفت: بانک مرکزی بازی‌گردان اصلی‌در این ارتباط سازمان‌یافته میان بانک‌ها، صرافی‌ها و بورس است.

وی به آخرین مصوبه کارگروه ارزی اشاره کرد و گفت: به بانک مرکزی اجازه داده شده درآمد ناشی از نفت و فرآورده های نفتی را در این بازار عرضه کند.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: عرضه کنندگان گواهی ارزی در این بازار را صادرکنندگان کالا و خدمات و همچنین اشخاص حقوقی و حقیقی دارنده ارز از جمله صاحبان ارز با منشاء خارجی تشکیل می‌دهند.

وی تقاضاکنندگان گواهی ارزی در این بازار جدید را دو گروه واردکنندگان کالا با ارایه ثبت سفارش و استفاده کنندگان از خدمات خارجی نظیر ارز دانشجویی، مسافری و بیماران اعزامی به خارج دانست که گروه دوم با ارایه گواهی از مراجع ذیربط می‌توانند خریدار این گواهی ارزی باشند.

پاریزی گفت: این طرح با راه اندازی تدریجی از معاملات کالایی به سمت خدمات ارزی خارجی شروع می شود.

* استفاده از مشوق‌های صادراتی موکول به ارائه ارز در بازار بورس شد

در ادامه جلسه مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: بر اساس تصمیم کارگروه ارزی، استفاده از مشوق‌های مالیاتی و جوایز صادراتی موکول به عرضه ارز صادرکنندگان به این بازار جدید شده است.

وکیلی گفت: تفاوت نرخ ارز باعثشده که ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد برنگردد و این امر منجر می‌شود تمام نیاز وارداتی به سمت نرخ ارز بازار آزاد سوق داده شود.

وی افزود: چنانچه تفاوت بین نرخ ارز مرجع و بازار آزاد ادامه پیدا کند به نفع هیچکس از جمله صادرکننده، وارد کننده و مردم نبوده و تنها برخی‌ها از این فضا سواستفاده می‌کنند.

رییس هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران، ورود ارز به بازار بورس را ایده خوبی دانست که عرضه کننده و تقاضاکننده ارز به صورت قانونی می توانند با هم وارد معامله شوند و ابراز امیدواری کرد این طرح با موفقیت انجام شود.

وی هدف از برگزاری این نشست را بهره‌گیری از نظرات صادرکنندگان و فعالان اقتصادی و تعامل نزدیک با آنان دانست تا منجر به موفقیت این طرح شود.

وکیلی با بیان اینکه شرایط جدیدی که به وجود می‌آید در یک بازار امن بوده و معامله برد - برد برای هر دوطرف است گفت: امن از این منظر که صادرکنندگان در هر نقطه‌ای از دنیا که مایل باشند ارز را با ضمانت بانک و صرافی مجاز به دست بیاورند و آن را مصرف کنند تا بتوانیم از وضعیت نقطه‌ای کنونی به سمت یکپارچه سازی فعالیت‌های ارزی پیش برویم.

* امکان واگذاری گواهی ارزی به دیگران وجود ندارد

بر اساس اعلام روابط بانک توسعه صادرات ایران در ادامه این نشست، جلسه پرسش و پاسخی برگزار شد. پاریزی در پاسخ به سوالی گفت: ارز برای بازپرداخت وام‌ها در این بازار نیز وجود دارد و به‌طور کلی به تمام تقاضاها در این بازار جواب داده خواهد شد.

وی افزود: با اجرایی شدن این طرح، معاملات خرد مانند تامین ارز خرید کتاب، خرید نرم افزار و… بر اساس قیمت اعلامی بورس، به بانکها واگذار شده است.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه تنها یورو و دلار در این بازار معامله نمی شود و در نوع ارز محدودیتی وجود ندارد گفت: امکان واگذاری گواهی ارزی به دیگران و همچنین به غیر از موردی که در بورس تقاضاکننده ثبت کرده است، وجود ندارد.

در این نشست یکی از صادرکنندگان گفت: قراردادهایی که قبل از راه‌اندازی بازار بورس ارز منعقد شده به ویژه قراردادهای فنی و مهندسی که با نرخ ارز مرجع بوده در صورت اجرایی شدن آن و تبدیل نرخ‌ها به نرخ ارز آزاد باعثمی‌شود بار سنگین مالی به دوش پیمانکار مالی طرح‌ها که بر اساس نرخ مرجع تعهد داده‌اند تغییر کند که لازم است برای جبران این بار مالی فکری شود.

همچنين يكي ديگر از فعالان اقتصادي در اين جلسه در خصوص منابع و ارزهايي كه در داخل كشور است خواستار تمهيداتي شد كه وديعهگذار ارزي بتواند آن را به صورت ارزي دريافت كند.