به گزارش افکارنوز به نقل از باشگاه خبرنگاران با آمدن گوشیهای ارزان قیمت به بازار، بسیاری از بازاریها تا چهار خط تلفن هم به همراه دارند. با نگاهی به بازار فروش تلفن همراه میتوان به تفاوت آدمها در خرید گوشی تلفن همراه پی برد. در این گزارش سعی شده به کمک فروشندگان تلفن همراه در یکی از بازارهای تهران، نگاهی متفاوت به تلفنهای همراه موجود در بازار داشته باشیم.

موبایل‌های زنانه - مردانه

در بازار موبایل تقسیم‌بندی محسوسی درباره موبایل‌های زنانه و مردانه وجود ندارد. ولی به‌طور کلی کمتر مردی را می‌توان پیدا کرد که گوشی صورتی با قلب و نگین برای خود بخرد. این بازار مانند بازار لباس تفکیک‌پذیر نیست ولی مردها رنگ‌های تیره بیشتر می‌خرند و زن‌ها رنگ‌های روشن مثل سفید و صورتی

در تفاوت خرید زنان و مردان در حوزه موبایل، فروشندگان دریافته‌اند که مردها عموما دنبال تکنولوژی روز هستند و زن‌ها زیبایی گوشی برایشان مهم‌تر است. در میان زن‌ها از ۱۰نفر دو نفر به‌دنبال تکنولوژی برتر هستند.

فروشندگان موبایل معتقدند که یک تفاوت اساسی مردها با زن‌ها در نحوه خرید کردنشان است. زن‌ها بازار را زیر و رو می‌کنند تا ارزان‌ترین گوشی مورد نظرشان را خریداری کنند ولی مردها چنین حوصله‌ای ندارند؛ بنابراین سودی که از فروش گوشی به مردها عاید می‌شود بیشتر است.

ارزان‌ترین و گران‌ترین

ارازن‌ترین گوشی‌های تلفن‌ همراه در بازار ایران ۵-۳۴هزار تومان قیمت دارند. این گوشی‌ها هیچ کارایی‌ای غیر از مکالمه و ای‌ام اس ندارند و جای کمی برای ذخیره شماره‌ تلفن در دفترچه‌شان دارند. اما گران‌ترین گوشی‌ها داستان عجیبی دارند. این گوشی‌ها که در ایران بین پنج تا ۸۰میلیون تومان هستند و در خارج تا ۳۰۰میلیون تومان، هیچ خاصیت فوق‌العاده‌ای ندارند؛ نه دوربین خاص‌ها، نه شکل خاص نه نرم‌افزار سری؛ هیچ‌چیز غیراز اینکه بسیار سنگین‌تر از گوشی‌های دیگر بوده و گران‌ترین‌هایشان دست‌ساز بوده و اسم سازنده آنها در آن درج شده است، نگین‌های اصل داشته و ارزش کلکسیونی دارند.

این گوشی‌ها مثل لامبورگینی که تعداد محدودی از آن ساخته می‌شود به تعداد بسیار کم ساخته شده‌اند و قاب‌هایشان از تیتانیوم، استیل یا طلاست. این گوشی‌ها به‌دلیل عتیقه‌بودن روزبه‌روز بر قیمتشان افزوده می‌شود. در جعبه این گوشی‌ها وسایلی که عموما خیلی ربطی به گوشی ندارد مثل MP۴ آی‌پد و دستگاه PS۳ وجود دارد. اما سوای این گوشی غیرمتعارف، در میان گوشی‌های متعارف، آی‌فون هنوز پیشتاز است و با قیمت روز دلار بالا و پایین می‌رود. قیمت این گوشی هم‌اکنون بین یک میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار تومان است.

سبکی و سنگینی

یکی از ویژگی‌هایی که سازندگان تلفن‌های همراه همواره بر سر آن رقابت داشته‌اند وزن گوشی است که با و بدون باتری محاسبه می‌شود. اما این روزها گوشی‌های موجود در بازار به‌صورت میانگین ۱۱۰-۱۰۵گرم وزن دارند ولی گوشی‌های ارزان‌قمیتی که معرفی شد ۷۷گرم است و با این حساب خود را به‌عنوان سبک‌ترین گوشی در بازار جای داده است. سنگین‌ترین گوشی‌های تلفن همراه لوکس‌ترین‌هایشان هستند. تلفن‌های کلکسیونی تا ۳۵۰گرم وزن دارند و دارند‌گانشان هم فکر می‌کنند همین سنگینی باعثخوش‌دستی گوشی شده است.


لوازم جانبی هیجان‌انگیز

در مغازه‌های فروش گوشی تلفن همراه بخشی به قاب‌ها، بندها و کیف‌هایی اختصاص دارد. مشتری‌های ثابت آنها هم خانم‌ها هستند. بند‌های براق و نگین‌دار در رتبه بعدی قرار دارند. مردها بیشتر ترجیح می‌دهند که برای موبایل‌شان کیف‌های ساده و مشکی بخرند. البته جوان‌تر‌ها سلیقه مدرن‌تری دارند و طرح‌های ساده و در عین حال متفاوت را می‌پسندند. به این بازار خوش‌نویسی پشت قاب‌ها هم اضافه شده است که حاوی شعر‌های عاشقانه و عارفانه است.

چندسیمکارته‌ها

چند سیمکارتهها بازار دو دستهاند یکی آن دسته که برندهای اصلی تولید میکنند و بیشتر از دو سیمکارت در یک گوشی تلفن قرار نمیدهند و دسته دوم دو چهار سیمکارتههای چینی هستند که طرفداران خاص خود را دارند.