مهر: مدیرعامل منطقه آزاد اروند با اشاره به توافقات انجام شده با رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: مزایده پژو ۵۰۴ دکتر محمود احمدی نژاد بهمن ماه در منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود.

علی اصغر پرهیزگار در حاشیه بازدید خبرنگاران از منطقه آزاد اروند از برگزاری مزایده خودروی پژو ۵۰۴ رییس جمهوری در حاشیه نمایشگاه خودروهای کلاسیک در منطقه آزاد اروند خبرداد و گفت: در پایان بهمن ماه نمایشگاه خودروهای کلاسیک در منطقه آزاد اروند برگزار می شود که در آن، حداقل ۷۰ خودرو کلاسیک از سراسر کشور به معرض دید عموم قرار خواهند گرفت.

وی افزود: حدود ۴۰ خودروی وارداتی روز دنیا که در منطقه آزاد اروند پلاک گذاری شده اند نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می شوند.

پرهیزگار از انجام هماهنگی ها با دفتر رئیس جمهور برای انجام مزایده خودروی وی نیز سخن به میان آورد و افزود: مزایده این خودرو برگزار خواهد شد که حتی الامکان تلاش داریم شخص رئیس جمهور یا وکلای وی نیز برای حضور در این مزایده در منطقه حضور یابند.
به گزارش مهر، صادق محصولی وزیر رفاه و تامین اجتماعی چندی پیش از حراج خودروی پژو ۵۰۴ رئیس جمهوری(مدل ۱۹۷۷) برای کمک به ساخت مسکن مهر خبر داده بود. قرار بر این است وجه فروش این پژو ۵۰۴ کلاسیک در اختیار صندوق مهر امام رضا(ع) قرار گیرد.

رشد ۳۰۰ درصدی صادرات منطقه آزاد اروند

وی همچنین درباره آخرین وضغیت منطقه آزاد اروند گفت: در حال حاضر ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه آزاد اروند انجام شده که در بیش از ۶۰ پروژه عمرانی در منطقه تعریف شده است، این درحالی است که پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها، هم اکنون ۷۰ درصد است.

مدیرعامل منطقه آزاد اروند افزود: از میان این پروژه ها، ۵۰ درصد مرتبط با حوزه گردشگری، ۲۵ درصد مرتبط با زیرساخت‌های صنعتی و ۲۵ درصد مرتبط با زیرساخت‌های بازرگانی است.

وی تصریح کرد: وعده سازمان منطقه آزاد اروند، رسدن به ارزش صادرات بیش از ۵۰۰ میلیون دلار تا پایان سال ۸۹ بود، اما هم اکنون این منطقه توانسته از مرز این عدد در صادرات عبور کند، به نحوی که منطقه آزاد اروند به عنوان خادم استانی صادرات نیز تعیین شده است.

به گفته پرهیزگار، میزان صادرات منطقه آزاد اروند در سال ۸۹، نسبت به سال ۸۸، بیش از ۳۰۰ درصد رشد را نشان می دهد.

وی ادامه داد: تعداد زایرانی عتبات عالیات در ۹ ماهه ابتدای سال جاری به ۳۳۰ هزار نفر رسیده است، ضمن اینکه تعداد مسافرانی که از مرز شلمچه به کویت و سایر کشورهای اطراف سفر می کنند نیز از مرز ۳ هزار نفر عبور کرده است.

مدیرعامل منطقه آزاد اروند، سهم کالاهای ورودی به این منطقه آزاد را ۲۵۰ میلیون دلار در سال جاری ذکر و تصریح کرد: البته این میزان واردات در ۶ ماهه ابتدای سال جاری انجام پذیرفته است و بر این اساس، منطقه آزاد اروند توانسته سهم ۱۵۰ میلیون دلاری دیگری را نیز از مناطق دیگر جذب کند. این امر نشانگر رونق در بندر خرمشهر و بی تاثیر بودن تحریم ها به شمار می رود.

شماره گذاری ۱۰۲۰ خودروی وارداتی

وی افزود: در ۹ ماهه ابتدای سال جاری ۱۰۲۰ خودروی خارجی در منطقه آزاد اروند شماره گذاری شده است، این درحالی است که واردات از اردیبهشت ماه آغاز شده است و با حل مشکلات کارت سوخت برای این خودروها، پیش بینی می شود که روند واردات خودرو افزایش یابد.

پرهیزگار، روند صدور مجوز برای کارگاههای و کارخانه های صنعتی را از ابتدای سال جاری ۳۰ مورد عنوان کرد و گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۹۰ درصد رشد داشته است، البته بیشترین مجوزها در حوزه صنایع غذایی بوده است. این درحالی است که از ابتدای سال ۸۴ تا ۸۸ تنها ۴ واحد صنعتی در منطقه آزاد اروند مجوز گرفتند، اما این رقم تنها در ۹ ماهه ابتدای سال جاری به ۸ مجوز رسیده است که رقم سرمایه گذاری آنها معادل ۱۵۵ میلیارد تومان و اشتغال آنها ۲۵۰ نفر برآورد می شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۱۰ کارگاه صنعتی در شهرک صنعتی آبادان و خرمشهر مشغول به فعالیت هستند که بیش از ۸ هزار نفر شاغل دارند، این درحالی است که در نیمه اول سال آتی نیز، ۲۰ واحد صنعتی دیگر خط تولید خود را راه اندازی می کنند.

مدیرعامل منطقه آزاد اروند از امضای ۵ تفاهم نامه همکاری خبرداد و گفت: رقم سرمایه گذاری این تفاهم نامه ها، ۵ هزار میلیارد تومان است که شامل سرمایه گذاری های داخلی و خارجی از کشورهای کویت، بحرین و کانادا می شود.

معافیت مالیاتی ۲۰ ساله برای سرمایه گذاران

پرهیزگار همچنین با اشاره به رشد سرمایه گذاری های خارجی در منطقه آزاد اروند گفت: هر سرمایه گذار می تواند ۹۰ درصد مبلغ زمین دریافتی از سازمان منطقه آزاد اروند را به صورت اقساطی و تنها ۱۰ درصد را به صورت نقد پرداخت کند، این درحالی است که کمک به ارایه تسهیلات بانکی و نیز حمایتهای مادی و معنوی از جمله فعالیتهای منطقه آزاد اروند برای جذب سرمایه گذاران است.

وی ادامه داد: بر این اساس، هر سرمایه گذار ۱۵ سال به صورت معمول معافیت مالیاتی دارد، اما این رقم قابلیت افزایش تا ۲۰ سال را نیز دارد.

مدیرعامل منطقه آزاد اروند از سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد تومانی در پروژه اروند صغیر خبرداد و گفت: برای جذب گردشگر نیز برنامه ریزی های وسیعی انجام شده است.

مذاکره با عراق برای اتصال خطوط ریلی

وی ادامه داد: وزیر راه و ترابری ایران و وزیر راه عراق در حال مذاکره برای توسعه خطوط ریلی هستند، این درحالی است که ایران موافقت کرده تا با سرمایه خود، ۲۲ کیلومتر راه آهن در خاک عراق راه اندازی کند تا ایران با خطوط ریلی، به بندر بصره متصل شود، این درحالی است که دولت ایران، پروژه راه آهن تا بصره را تا نقطه صفر مرزی پیش برده است و تنها منتظر موافقت با طرف عراقی است.