ایران به عنوان کشوری با شرایط آب و هوایی متنوع، بستر مناسبی برای تولید انواع میوه به شمار می رود اما در سالهای اخیر خشکسالی های پی در پی و واردات بی برنامه باعث شد که تنظیم بازار با نوسان روبرو شود و دلالان هم با استفاده از این فرصت، میوهها را گران تر از قیمت واقعی به دست مصرف کننده برسانند.

به گزارش مهر، در نیمه دوم سال گذشته و نیمه اول امسال واردات بی رویه به جایی رسید که حتی گلایه‌های برخی مقامات ارشد کشور را هم در پی داشت و سرانجام پس از پیگیریهای وزارت جهادکشاورزی، واردات اقلام مختلف با تعرفه‌های متفاوت تعیین و دراین میان، واردات برخی از میوه ها مانند سیب فرانسوی و گلابی چینی هم ممنوع شد.

در همین حال، امسال با بارش باران در بهار، تولید میوه به اندازه نیاز و حتی در اغلب موارد بیش از نیاز داخل تولید شد و در اغلب موارد قیمتها را با کاهش زیادی نسبت به سال گذشته روبرو کرد.

تعرفه صفر برای واردات پرتقال و سیب

اما هنوز چندی از خبر خوش ممنوعیت واردات و تعیین تعرفه نگذشته بود که هفته گذشته کمیسیون ماده یک، تعرفه پرتقال و سیب را به منظور تنظیم بازار شب عید از ۱۵ دی ماه صفر اعلام کرد.

اتخاذ این تصمیم در حالی که کشور ما یکی از بزرگترین تولید کنندگان سیب در دنیا به شمار می رود و علاوه بر تامین نیاز داخلی، صادرات این محصول را هم دارد، جای تامل دارد.

در زمینه پرتقال هم کشاورزان تولید داخل به اندازه نیاز بازار است به طوری که سال گذشته با هماهنگی که میان کشاورزان و دولت انجام گرفته بود، تمامی محصول کشاورزان خریداری شده و پس از ذخیره سازی با قیمت مناسب به دست مصرف کننده رسیده بود.



به گزارش مهر، براساس تصمیم جدید وزیران عضو کمیسیون ماده (۱) آئیننامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، سود بازرگانی پرتقال، نارنگی و سیب برای محمولههایی که از تاریخ پانزدهم دیماه سال ۱۳۸۹ تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ به گمرکات کشور وارد میشود، صفر درصد تعیین میشود.