۱۲ روز از اجرای مهمترین طرح اقتصادی کشور در بیش از سه دهه اخیر یعنی هدفمند کردن یارانهها گذشته است. در ۱۲ روز گذشته، اگرچه گفت و شنودی با مردم نشان میدهد که برخی آنها یارانههای نقدی خود را از بانکها بیرون کشیده اند، اما بازار خرده فروشی را برای ورود این یارانهها که البته رقم بالایی برای سرمایه گذاری به شمار نمی روند، انتخاب نکرده و صرف امور دیگری به غیر از مایحتاج روزانه مردم شده اند، این درحالی است که همواره یکی از دلمشغولیهای دولت، ورود یارانه های نقدی به عنوان سرمایه های سرگردان به بازار و به وجود آمدن شوک قیمتی ناشی از ورود تقاضاهای غیرمنتظره در آن بود.

آرامش نسبی قیمتها در بازار

به گزارش مهر، گشت و گذاری در بازار خرده فروشی به خصوص در میادین میوه و تره بار که بیشتر مردم را برای خرید کردن به سمت خود می‌کشاند، نشانگر آرامش نسبی در قیمتها است و اگرچه ممکن است برخی اقلام همچون برنج باتوجه رو به اتمام گذاشتن فصل خرید تضمینی، اندکی نوسان و افزایش را از خود نشان می دهند، اما بیشتر کالاها ثبات و یا حتی کاهش قیمت را تجربه کرده اند.

البته بازار صیفی جات نیز به دلیل تمام شدن سهمیه گازوئیل بسیاری از کامیونها و باربرهای بین شهری، اندکی افزایش را نشان می دهد، چراکه بسیاری از کامیون داران، صرفه اقتصادی زیادی را در حمل کالا به مسافتهای طولانی نمی بینند و منتظر هستند که دولت برای آنها چاره اندیشی کند؛ در غیر این صورت، خواه و ناخواه افزایش قیمت به بازار بیش از وضعیت فعلی منتقل می‌شود.

افزایش قیمت صیفی جات

قیمتها در روزهای اخیر در بازار نشانگر افزایش قیمت صیفی جات است، به نحوی که هر کیلوگرم گوجه فرنگی درجه دو ۸۲۰ تومان، گوجه فرنگی درجه یک ۱۱۰۰ تومان، هویج ۴۲۰ تومان، سیب زمینی ۵۷۰ تومان، پیاز ۶۳۰ تومان، فلفل دلمه ای ۸۹۰ تومان، کدو ۴۷۰ تومان، بادمجان ۵۷۰ تومان، چغندر ۳۲۰ تومان، شلغم ۳۲۰ تومان، انواع سبزی تازه ۳۶۰ تومان، گل کلم ۳۰۰ تومان و کرفس ۳۰۰ تومان عرضه می شود، این درحالی است که قیمتها حداقل در هر کیلوگرم ۳۰ تا ۵۰ تومان افزایش داشته است.

قیمتها اما در بازار میوه، ‌ به نسبت صیفی جات ثبات بیشتری دارد، به نحوی که هر کیلوگرم موز ۱۰۹۰ تومان، سیب قرمز ۱۰۴۰ تومان، انگور ۹۸۰ تومان، خیار ۹۰۰ تومان و گلابی ۱۳۰۰ تومان و لیموشیرین ۹۰۰ تومان عرضه می شود.

قیمت مواد پروتئینی

قیمت مواد پروتئینی در ثبات به سر می برد، ‌به نحوی که هر کیلوگرم مرغ تازه ۲۷۵۰ تومان و هر کیلوگرم تخم مرغ ۱۵۳۰ تومان عرضه می شود، همچنین هر کیلوگرم گوشت چرخکرده مخلوط ۸۶۷۰ تومان، راسته گوساله مرغوب ۱۲۸۲۰ تومان، ماهیچه گوساله ۱۱۵۲۰ تومان، خورشتی گوساله ۱۰۵۴۰ تومان، گوشت منجمد ۷۲۰۰ تومان عرضه می شود. ران گوسفند نیز هر کیلوگرم ۱۷۵۰۰ تومان، خورشتی درجه یک گوسفندی ۱۸۷۰۰ تومان عرضه می شود.

قیمت حبوبات نیز ثبات نسبی داشته است، چراکه برخی تولیدکنندگان اقدام به تخفیف ۵ تا ۱۰ درصدی در قیمت انواع حبوبات را لحاظ کرده اند و این امر، بازاری رقابتی را بوجود آورده است. هم اکنون هر بسته ۹۰۰ گرمی لوبیا چیتی ۲۳۵۰ تومان، لپه ۱۸۶۰ تومان، عدس ۲۰۰۰ تومان، لوبیا قرمز ۲۶۰۰ تومان، نخود ۱۷۰۰ تومان عرضه می شود.

همچنین هر قوطی یک کیلوگرمی رب نیز ۱۷۰۰ تومان، ماکارونی ۵۰۰ گرمی ۶۲۰ تومان، ماکارونی ۷۰۰ گرمی ۷۵۰ تومان عرضه می شود. همچنین قیمت هر بسته ۵۰۰ گرمی پودر دستی نیز ۵۵۰ تومان و پودر ماشینی ۷۵۰ تومان است.

برنج نیز با اندکی افزایش در برخی انواع خود مواجه است، هم اکنون هرکیلوگرم برنج هاشمی ۲۵۵۰ تومان، طارم ۲۴۰۰ تومان، دودی ۱۹۵۰ تومان و برنج نیمدانه ۱۴۰۰ تومان عرضه می شود.