به گزارش فارس، در حالي مجلس در جريان تصويب برنامه پنجم به پيشنهاد محمدرضا باهنر رئيس كميسيون تلفيق تغييرات عمده اي در اعضاي مجمع بانك مركزي داد و با حذف رئيس جمهور از اين مجمع ۷ اقتصاددان را به عنوان اعضاي اين مجمع درآورد كه اين مصوبه با مخالفت قانوني شوراي نگهبان مواجه شد.

البته به گفته کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، مخالفت این شورا با حذف رئیس جمهور نبوده بلکه حضور ۷ اقتصاددان در این مجمع به دلیل حاکمیتی بودن آن خلاق قانون اساسی و قانون اصل ۴۴ تشخیص داده شد.

در همین رابطه علی بروغنی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به جلسه عضر روز گذشته اعضای کمیسیون تلفیق لایحه برنامه پنجم برای بررسی و رفع ایرادت شورای نگهبان اظهار داشت: در جلسه دیروز ماده ۸۰ لایحه که در خصوص مجمع عمومی بانک مرکزی بود بررسی شد و ایرادات شورای نگهبان در خصوص این ماده رفع شد.

وی در این رابطه افزود: بر اساس مصوبه دیروز کمیسیون تلفیق بنا شد که روسای ۳ قوه عضو مجمع عمومی بانک مرکزی شوند.

بروغنی ادامه داد: همچنین بنا شد که معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهور به همراه وزیر اقتصاد از قوی مجریه، نایب رئیس اول مجلس و دادستان کل کشور هم از قوه قضائیه به عضویت این مجمع در آیند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: همچنین مقرر شد که رئیس‌جمهور به عنوان رئیس این مجمع فعالیت کند و انتصاب و عزل رئیس بانک مرکزی هم به پیشنهاد وی و با تصویب اعضای مجمع صورت خواهد گرفت.

همچنین جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به مصوبه بعد‌از‌ظهر دیروز در کمیسیون تلفیق با بیان اینکه دیدگاه‌هایی در رابطه با سیاست‌های پولی کشور وجود داشت، تصریح کرد: پیشنهاد کمیسیون تلفیق در نحوه اداره بانک مرکزی روز سه‌شنبه همین هفته در صحن مجلس مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه قبلاً تعداد اعضای این مجمع زیاد بودند، افزود: با توجه به اینکه تلاش این بود تا بیشتر نظارت صورت گیرد بنابراین بقیه اعضا حذف شدند و ترکیب مجمع تغییر زیادی کرد.

کوچکی‌نژاد درباره مصوبه کمیسیون تلفیق در زمینه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی بیان داشت: رئیس کل بانک مرکزی باید ۱۰ سال سابقه کار بانکی داشته باشد و برای مدت پنج سال به پیشنهاد رئیس جمهور و تصویب مجمع انتخاب می‌شود.

وي اضافه كرد: همچنين عزل رئيس بانك مركزي نيز با پيشنهاد رئيس جمهور و تصويب مجمع صورت ميگيرد و قائممقام بانك مركزي نيز با پيشنهاد رئيس كل بانك مركزي و تصويب مجمع انتخاب ميشود.