به گزارش افکار به نقل از فارس، عبدالحمید توکلی‌بینا در نخستین جلسه ستاد هدفمندی یارانه‌ها در شرکت آب ‌فاضلاب استان قم با اشاره به طرح تحول اقتصادی در کشور گفت: این طرح شامل شش محور هدفمند سازی یارانه‌ها، بیمه، گمرک، بانکداری، مسکن و اشتغال است که اجرای این طرح با نخستین محور آن یعنی هدفمندی یارانه‌ها از ۲۸ آذر ماه آغاز شد.
وی با اشاره به اصلاح قیمت‌ها در بخش آب اظهار داشت: قیمت فروش آب در هدفمند سازی یارانه‌ها باید با قیمت واقعی تولید آن برابری کند که این هدف در برنامه پنج ساله رخ خواهد داد که نخستین گام آن با اصلاح قیمت فروش، همزمان با آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها برداشته شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه تا یک ماه آینده قیمت فروش آب نیز از سوی دولت ابلاغ خواهد شد، ابراز داشت: این قیمت‌ها برای سه ماه آخر سال ۸۹ خواهد بود و به احتمال زیاد قیمت‌ها در ابتدای سال ۹۰ تغییر خواهد کرد.
وی افزود: البته اصلاح قیمت‌ها تنها در آب بها و فاضلاب‌بها اتفاق خواهد افتاد و افزایش حق انشعاب در حال حاضر مدنظر نیست.
توکلی‌بینا با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها برای کل کشور براساس میزان مصرف تلورانس پنج تایی، از پنج الی ۵۰ تقسیم بندی شده است، خاطرنشان کرد: براساس این تلورانس قیمت‌ها نیز به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت و برای هر استان نیز براساس شاخص‌های کیفیت آب، استحصال آب و آمایش جغرافیایی یک ضریب تبعیض در نظر گرفته شده است که در قیمت‌های اعلامی از سوی دولت تأثیر گذار خواهد بود.
وی قیمت واقعی آب در قم در سال جاری را بدون احتساب یارانه‌ها هر متر مکعب ۶۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که نرخ فروش در سال جاری هر متر مکعب ۸۱ تومان بود که طبیعتا این میزان نمی‌تواند پیام ارزش واقعی آب را به مردم برساند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در خصوص میزان محاسبه فاضلاب‌بها نیز گفت: مبنای محاسبه فاضلاب بهاء که قبلاً ۷۰ درصد قیمت آب‌بهاء بوده است تغییر کرده و قیمت‌های آن نیز همانند مصرف آب خواهد بود که حجم آب مصرفی میزان فاضلاب تولید شده را مشخص و در قیمت اعلامی ضرب خواهد شد.
وی تاکید کرد: حذف جرایم مازاد بر الگوی مصرف و ضرایب دو و سه، آبونمان و ضریب آبرسانی از نکات قابل توجه در قیمت گذاری‌های جدید آب بهاء است.
توکلی‌بینا همچنین با اشاره به اینکه حدود دو درصد یارانه‌های پرداختی از سوی دولت صرف هزینه آب‌بها می‌شود، تصریح کرد: براساس اعلام وزارت نیرو خانواده‌های چهار نفره که الگوی مصرف را رعایت کنند در ماه حدود ۳۰ هزار ریال به قبوض آنها اضافه خواهد شد.