نیاز صنعت خودرو به منابع مالی جدید


به گزارش افکارنیوز به نقل از ایدرو غلامرضا شافعی، افزود: سال گذشته این صنعت ۱.۵ میلیارد دلار ارز ۱۲۲۶ تومانی صرف تولید خودرو کرد که با ۱۰ درصد آن یعنی با پرداخت ۱۲۰ تومان به ازای هر دلار می توانست گشایش اعتبار انجام دهد.

وی افزود: اما هم اکنون باید به ازای هر دلار حدود دو هزار و ۲۰۰ تومان و بصورت نقدی صرف گشایش اعتبار کند و به عبارتی حدود سه هزار میلیارد تومان اعتبار بیش از سال گذشته نیاز دارد. این در حالی است که صنعت بطور کلی اعم از خودرو و غیرخودرو با افزایش قیمت حامل های انرژی، افزایش طبیعی حقوق و دستمزدها و نرخ تورم روبرو است.

**راه های تامین مالی صنعت خودرو

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص راه حل های تامین نیازهای مالی صنعت خودرو، گفت: راه نخست، همکاری سیستم بانکی است و بانک ها طبق تعریف، منابع دیگران را برای کمک به تولید و صنعت و خدمات تجهیز کرده و تخصیص می دهند.

شافعی ادامه داد: راه دیگر، تقبل درصدی از نرخ سود بانکی منابع مورد استفاده صنعت خودرو توسط دولت است که این موضوع امر رایجی در ایران و سایر کشورها است چنانکه در مواردی کشورهای پیشرفته برای برخی صنایع نظیر بیوتکنولوژی، نرخ سود منفی یک درصد درنظر می گیرند.

** خودروسازان فعالیت های غیر ضروری را کنار بگذارند

رییس ایدرو با بیان این که بخش مهم دیگری ازمنابع باید توسط خودِ خودروسازان تامین شود، افزود: خودروسازان باید منابعی را که در سال های اخیر صرف فعالیت های غیرتولیدی کرده اند، رها کنند تا در خدمت تولید قرار گیرد و در این راستا، واگذاری برخی شرکت ها، سهام، اموال و فعالیت های غیرضروری از جمله اقدامات الزامی خودروسازان برای تامین منابع است.

شافعی با اشاره به این که امر رقابت باید جدی گرفته شود، اظهار داشت: بدون رقابت و با وجود تعرفه واردات ۹۰درصدی روی خودروهای وارداتی، افق مورد نظر صنعت خودرو در چشم انداز ۱۴۰۴ محقق نخواهد شد.

** دولت نمی تواند نسبت به قیمت خودرو بی تفاوت باشد

وی افزود: خودروسازان بطور طبیعی خواهان آزادی قیمت هستند اما دولت هم نمی تواند در شرایط غیررقابتی نسبت به موضوع قیمت خودرو بی تفاوت باشد.

رییس ایدرو تاکید کرد: اگر در صنعت خودرو به جایی برسیم که نیاز داخلی تامین شود، صادرات انجام گیرد و محصولات داخلی بتوانند با خودروهای خارجی در داخل و خارج رقابت کنند، در آن صورت به راحتی می توان قیمت خودرو را آزاد کرد. بنابراین، وظیفه خودروسازان و قطعه سازان این است که شرایط را برای آزادسازی قیمت فراهم آورند.

** گلایه برخی قطعه سازان از تبعیض ها

شافعی در ادامه با بیان این که برخی قطعه سازان از خودروسازان به دلیل تبعیض بین آنان گلایه مند هستند، اظهار داشت: ممکن است خودروسازان بنا به مصالحی از برخی قطعه سازان حمایت کنند که این امر باید نظام مند بوده و شرایط این حمایت ها باید اعلام عمومی شود تا احساس تبعیض بین قطعه سازان پیش نیاید و حمایت ها مورد سوء تعبیر قرار نگیرند.

وی گفت: سال ۱۳۷۵ در کشور ۱۲۴ هزار دستگاه انواع خودرو تولید شد که ۸۰ هزار دستگاه از آن را پیکان تشکیل می داد و امروز ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو با کیفیت متفاوت از آن دوره تولید می شود اما با وجود این پیشرفت های کمی و کیفی و نیز افزایش درصد ساخت داخل، صنعت خودرو هنوز با آنچه که باید باشد، فاصله دارد.

رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اظهار داشت: از سال ۷۶ به این سو، سیاست های پخته و سنجیده ای برای بالندگی صنعت خودرو اعمال و پیگیری شد و با کمک صنعتگران به اجرا درآمد و زحمات فراوانی کشیده شد تا صنعت خودرو به سطح کنونی برسد.

شافعی افزود: اگرچه نقش سکان داری که سازمان گسترش امروز در صنعت خودرو دارد همچون ۱۰سال قبل نیست اما برخی معتقدند اگر ایدرو همچون گذشته بر صنعت خودرو نظارت می کرد، صنعت خودرو رشد بیشتری داشت.

وی ادامه داد: ایدرو اکنون به طور رسمی در سطحی که ذیسهم است، می تواند نقش ایفا کند و این سهم در ایران خودرو کمتر از ۲۰ درصد و در سایپا ۳۷.۵ درصد است که بزودی ۱۷.۵ درصد آن واگذار خواهد شد.

رییس هیات عامل ایدرو با اشاره به پیاده سازی اصل ۴۴ قانون اساسی اظهار داشت: در مورد خصوصی سازی باید دقت شود که اگر سازمان هایی جایگزین ایدرو می شوند آیا آنها اهلیت تخصصی لازم را دارند و تناسبی بین سهامداران جدید با سهامداران قبلی به لحاظ تخصصی و سیاستگذاری وجود دارد؟ بنابراین باید دراین خصوص تدبیر کافی شود .