به گزارشافکارنیوزبه نقل از ایسنا، اگرچه آمار تولید خودرو به طور ماهانه و سالانه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر می‌شود، اما طبق یک عرف شکل گرفته، برخی از خودروسازان از ارائه آمار تولید ماهانه خود به وزارت صنعت، معدن و تجارت خودداری می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که تولید برخی از خودروسازان داخلی در آمارهای ماهانه منتشره قید نمی‌شود.

این موضوع چندی پیش انتقاد برخی رسانه‌ها را به دنبال داشت و انتقادهایی نیز نسبت به تاثیرات سوء آن بر صحت و دقت آمارهای سالانه تولید خودرو وارد شد.

دبیر انجمن خودروسازان نیز عدم ارائه آمار تولید ماهانه از سوی برخی از شرکتها را ناشی از سهل انگاری آنها دانسته و اعلام کرد که از این خودروسازان خواهیم خواست آمار تولید ماهانه خود را ارائه کنند.

در این میان ظاهرا انتقادات صورت گرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت را به تکاپو وا داشته تا کاستی‌های آمار ماهانه را برطرف و از این به بعد آمار کامل‌تری منتشر کند. طبق جدیدترین اطلاعات به دست‌ آمده، آمار پنج ماهه تولید خودرو ظرف چند روز آینده منتشر خواهد شد که در آن آمار تولید برخی از خودروسازانی که جزو غایبان ‌آمارهای قبلی بودند نیز ذکر خواهد شد؛ به‌گونه‌ای که مسوولان مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال تکمیل این اطلاعات به ویژه دریافت آمار تولید از دو شرکت خودروسازی مدیران و کرمان موتور هستند.

در آمار تولید خودروهای سواری در سال جاری تاکنون، علاوه بر برخی خودروسازان تعطیل و نیمه تعطیل، آمار تولید خودروسازانی همچون خودروسازی مدیران و کرمان موتور نیز قید نشده بود.

اين وضعيت در حالي است كه در تمام دنيا توليدكنندگان موظف به ارائه آمار توليد محصولات خود به وزارتخانههاي مربوطه هستند تا آمار دقيق و مستندي براي بررسي و برنامهريزي صنعتي كشورها در اين حوزه وجود داشته باشد.