به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس و به نقل از اکونومیک تایمز، وزارت دارایی هند از ارائه مجوز به بانک پارسیان ایران برای باز کردن شعبه‌ای در هند خودداری کرده است.

بر اساس این گزارش، ایران خواستار باز کردن شعبه‌ای از بانک پارسیان در این کشور برای انجام مبادلات نفتی و تجاری ۲ کشور شده است.

به گفته یک منبع آگاه هندی، این مسئله از سوی بانک مرکزی هند مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس گزارش این بانک، وزیر دارایی این کشور تصمیم گرفت با تاسیس شعبه بانک پارسیان در هند موافقت نکند.

منابع رسمی هند تاکنون این خبر را تایید نکرده اند.

پیش از این، وزرات کشور هند درخواست بانک پارسیان و ۲ بانک ایرانی دیگر را به بهانه پول‌شویی در مبادلات بانکی رد کرده بود.

هند ۵۵ درصد ارزش پول نفت وارداتی خود از ایران را به یورو و از طریق بانک هالک ترکیه و ۴۵ درصد باقی مانده را به روپیه و از طریق بانک «یوسی‌اُ» پرداخت می‌کند. این منابع روپیه‌ای برای پرداخت‌های صادراتی هند از جمله پروژه‌های صادراتی هند به ایران استفاده می‌شود.

در سال ۲۰۱۲-۲۰۱۱ ارزش کل مبادلات تجاری میان ایران و هند حدود ۱۵.۹۴ میلیارد دلار بوده است. صادرات هند به ایران ۲.۴ میلیارد دلار و واردات این کشور از ایران برابر با ۱۳.۵ میلیارد دلار بود.

به گفته منابع آگاه، صادرات ناخالص هند به جهان در مدت ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ در مقایسه با سال گذشته بیش از ۲۱ درصد افزایش یافته است. صادرات این کشور به ایران نیز ۳.۸ درصد کاهش یافته است.