به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، مجمع جهانی اقتصاد در جدیدترین گزارش خود نسبت پس اندازهای ملی به تولید ناخالص داخلی در ۱۴۲ کشور جهان را مورد بررسی قرار داده و رتبه این کشورها را در این زمینه اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش ایران در رتبه سوم این فهرست قرار گرفته است. نسبت پس اندازی های ملی به تولید ناخالص داخلی در ایران بالغ بر ۵۳.۸ درصد اعلام شده است که بدین ترتیب ایران در رتبه سوم جهان از این نظر قرار گرفته است.

آن چه به عنوان پس اندازهای ملی کشورها در این جا مورد محاسبه قرار گرفته است مجموع پس اندازهای دو بخش عمومی و خصوصی است و سرمایه گذاری های ناخالص داخلی به همراه تراز حساب های جاری را دربر می گیرد.

بر اساس این گزارش کشورهای کویت و قطر نیز در رتبه های نخست و دوم این رتبه بندی قرار گرفته اند. نسبت پس اندازهای ملی به تولید ناخالص داخلی در کویت ۵۹.۶ درصد و در قطر ۵۴.۳ درصد اعلام شده است.

تیمور با ۵۱.۲ درصد، چین با ۵۱ درصد، الجزایر با ۵۰.۱ درصد، مغولستان با ۴۸ درصد، جمهوری آذربایجان با ۴۷.۹ درصد، سنگاپور با ۴۴.۴ درصد، و عربستان با ۴۳ درصد به ترتیب پایین تر از ایران و در رتبه های چهارم تا دهم قرار گرفته اند.

کشورهای در حال توسعه بالاترین رتبه ها را در فهرست رتبه بندی مجمع جهانی اقتصاد کسب کرده اند. سوئیس که در میان کشورهای توسعه یافته بهترین رتبه را بدست آورده جایگاهی بهتر از رتبه ۱۶ را کسب نکرده است. نسبت پس اندازهای ملی به تولید ناخالص داخلی در این کشور ۳۴.۶ درصد اعلام شده است.

آمریکا که بدهکارترین کشور جهان شناخته می شود و بدهی های ملی این کشور اخیرا از مرز ۱۶هزار میلیارد دلار گذشت در رتبه ۱۱۴ قرار گرفته است. نسب پس اندازهای ملی به تولید ناخالص داخلی این کشور ۱۲.۹ درصد اعلام شده است.

این رقم برای برخی کشورهای توسعه یافته دیگر عبارت است از: آلمان ۲۳.۷ درصد(رتبه ۵۴)، فرانسه ۱۸.۸ درصد(رتبه ۷۵)، اسپانیا ۱۸.۴ درصد(رتبه ۸۰)، ایتالیا ۱۶.۴ درصد(رتبه ۸۸)، و انگلیس ۱۲.۹ درصد(رتبه ۱۱۳).

این ارقام برای برخی کشورهای در حال توسعه نیز عبارت است از: امارات ۳۱.۷ درصد(رتبه ۲۱)، هند ۳۱.۶ درصد(رتبه۲۲)، روسیه ۲۸.۶ درصد(رتبه ۲۸)، بحرین ۲۸.۵ درصد(رتبه ۲۹)، برزیل ۱۸.۴ درصد(رتبه ۷۸)، و ترکیه ۱۲.۵ درصد(رتبه ۱۱۵).

زیمبابوه با نسبت منفی ۱۰ پس اندازهای ملی خود به تولید ناخالص داخلی در رتبه آخر قرار گرفته است.